Klubbdagbok 2020 januari

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Klubbdagbok 2020 januari

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Böst vär! Ja så börjar nya året - med böst vär! (du som inte är familjär med söderslättsdialekten får goggla på "böst") :?

Det är en del på gång i klubben och mer information kommer.

Dessutom dax att sätta sig och boka in alla dagar med "måsten" flygaktiviteter.

Här är ett! Vintage Aerobatic World Championship!

www.vintageaerobatic.com/vawc-2019-gera/

Under några dagar i augusti (20-23) tävlar man i konstflyg med veteranflygplan i Maribo. Maribo ligger på Lolland inte alls långt iväg och bra utflyktsmål.

Blir nog en trevlig upplevelse med gamla flygplan och skickliga piloter samt danskt gemyt.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Trettondagsafton

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Äntligen! Flygväder! Svag vind och när den tiitog så hade den godheten att vrida upp rakt i bana 21. Alla klubbflygplanen i luften!

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Månadens bild, modellflyg mm

Inlägg av FredrikH »

Håkan, du går ut hårt på det nya året med att dela info om ett så intressant event! Du är inte rädd att du befinner dig i riskzonen för att bli en god människa?

Nåväl, här kommer månadens bild för januari 2020 från Flying Legends.

Hurricane Mk I som drog det tyngsta lasset 1940 när Tyskland gjorde ett tappert försök att civilisera Storbrittanien.
Bild

Vi hoppar hastigt vidare till 1943 med en plansch som antyder att modellflygverksamheten inte låg nere trots brinnande krig.
Kanske något som kunde få en ram och hänga bredvid Enoch Thulin-tavlan i stugan? :wink:

Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Radiosnack mm

Inlägg av FredrikH »

Idag var det även radioteater med Anders. Per Almlund, Rolf Spångberg, Anders Filmersson och jag slöt upp. Det tog sina två timmar med varsin flygning.

Per flög sen sin första "seriösa" privatflygning med VPL. Jag passade på att rengöra YJZ´s huv både in- och utvändigt med sämskskinn och en vattenflaska med några droppar Yes. Det är ett finlir att få till på insidan. VPL nästa.

Bo Lenander
Inlägg: 21
Blev medlem: sön nov 24, 2013 11:57 am
Ort: Skanör
Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL

Inlägg av Bo Lenander »

Vill dela en länk till EAA som har en fantastisk rad av instruktions-videos och sparade webinars. Många av dem kräver medlemskap men flera går att se fritt.
Skrolla i den vänstra kolumnen för att hitta något som intresserar. En del har lite sega föredragshållare men ha tålamod, det finns mycket kunskap här.
Bra sysselsättning dessa dagar när molnbasen är lika med eller under marknivån.

https://www.eaa.org/Videos/Webinars/Los ... mergencies

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Inlägg av Anders F »

Bild
Det blev faktiskt lite flygande dag. Kanonväder på morgonen innan vinden tilltog! Några wannabe-moln och Turning Torso dolt men helt klart mot Köpenhamn och vindmöllor i sydligt vatten. Jag och Håkan övade lite vingtippning bland annat. Jag hade t ex inte koll på att man startar tippen som sväng dvs först koordinerat innan korsat. Och ja, lite illamående blev det i både vänster- och högersits...
Min tur idag:
https://www.cloudahoy.com/debrief/?key=xRJwuBkuoGiLQqU

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Radiokurs i klubbstugan!

Anders F i Hässleholm för uppflygning.

VPL i luften!

Våren är i antågande!

Henrik redogör för VAC för ESMS
Bild

Anders i luften med kontrollant! Bild

Välbehövlig paus med en grillad!
Bild

I fjärran surrar en Mosqito. Han besöker oss då och då.
Polishelikoptern hördes i etern och på min fråga om kände till denna, så var svaret ärligt och uppriktigt; Nä!
Bild
Senast redigerad av 2 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

test

Inlägg av FredrikH »

Stämningsfull klubbstugebild!

Verkar vara något vajsing med forumet. Rubriker man skriver i en redan etablerad tråd försvinner i vissa fall (tydligen inte här nu), och förhandsgranskningen funkar inte.

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Inlägg av Anders F »

Jag kan verifiera Fredriks inlägg. Forumet strular. Det går inte att lägga till ”Nytt Ämne” med Rubrik. Dvs under t ex Allmänt blir det en blank rad. Jag kan heller inte förhandsgranska ett inlägg vare sig i befintlig tråd eller nytt ämne. Mailat webmaster@...

Jag ville lägga upp en fråga om headset för på säkerhetsmötet i höstas nämndes att det fanns vissa headset som inte fungerade så bra i våra plan. Bland annat medhörningen. Vilken erfarenhet har vi av (nya) headset med Active Noise Reduction som inte fungerar i våra plan dvs både om vi flyger VSG respektive åker med i övriga plan? (Jag är lite intresserad av Lightspeed Zulu 3 om man får vägarna förbi USA…). Men jag väntar tills forumet förhoppningsvis friskat på sig :D

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Vardagsflygning

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Rolf hade passerat 10 timmar EK efter cert och det var väder flr att ta med den första passageraren. Vem inte om fd flygläraren? Det blev en tur till ESMS (Sturup). Vid start så var sidvinden byig och över 10 knop i dessa. Det var dock lugnt i luften en riktigt fin kväll. In via Svedala studs på 35 och ut Torup.

Vi passade på att lära oss lite om radioinställningar och GPSen.

Efter landning på ESTT så fick Rolf vara pax och jag tog en egen luftfärd. Demo av åtgärder vid motorbortfall, dels vid start och sen vid normal flygning.

Normal landning på 03 sen blev det tvätt.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Började bra på morgonen med start och landningar med Magnus. Fredrik lyfte med VPL. Johnny tog ICM för att ferry flyga till ESME och service. Han kom tillbaks då molnbasen kröp ner vid Lund.

Alice, 17, kom för sin första flyglektion. Mycket genomgång och taxning. När vi sen lättade blev vi, ha även jag, överraskad av låga moln.

Sikten före start var 10 km elker mer. Moln på mer än 1000 fot såg det ut som. Väl i luften visade det sig att ett tunt molntäcke, genomskinligt lodrätt men begränsande horisontellt, på ca 300-400 fot gäckat oss. Det omöjliggjorde landning i motvind på bana 21. Så det blev en medvindslandning på 03. Ingen hit! Nära att det blev ”on-top” till norr om skiten. Där hade ev Fridhem varit ett alternativ. Eller Lomma kanske Sturup

Nåväl det var VFR förutom då där väst och lite norr om ESTT melkan 300-400 fötter.

Gustav kom och sedan tvättade vi bort gäggan på stjärt och undersidan. Då passerade kustbevakningen rakt över på så där 1000 fot.

Lågflygande stirebror! (Suddigt rakt över radiomasten)
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Trevliga moln över Kämpinge och Näset sett från VPL. Kom ner lite låg molnbas på 400 ft precis på basen senare. Håller på med en film för årets första flygning (för mig). Blev mer vingtippningar, fullstopp på Fridhem med 30 kt GS på finalen, wingovers, lazy eights mm. Sistnämnda är lika utmanande som vingtippningar. Man kan inte stiga lika brant som med med WO, och att få både rätt fart, max alfa och max 30 graders lutning på toppen är ett precisionsjobb som kräver mer träning. Dynamicen kräver troligen mer finlir med spaken än tyngre PPL-kärror, då den är lättare och vill stiga mycket mer. VPL har en fjäderlätt känsla utan motstånd, särskilt med bara en person och halv tank.

Elias Björk och Ludvig flög också, först ett pass tillsammans, sen en solo. Bo kom också ner och ville flyga, men han hade glömt hur man gör. ;-)

Tvättade VPL´s huv invändigt och utvändigt med några droppar Yes i en vattenflaska och ett sämskskinn. Använde en svamp denna gång för att applicera. Svårt att inte blöta ner sig, men också svårt att komma åt om man gör det stående med uppfälld huv.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Filmen från igår

Clouds, wingovers, dutch rolls, tactical landings (Dynamic WT9)
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Morgonstund har guld i mund. :) Flög i onsdags morse från 0815 ca en timme. Vindmätaren låg nere när jag kom ner och trodde det var 12 kt SO enligt Windy.com. Rolf möter upp efter sista fullstoppen och säger det är 20 kt med 15 i sidan! Funkade bra med första klaff, inga tendenser till vingdropp, men han avstod tyvärr sin planerade Sturupflygning pga detta.

edit: Jag delade upp den långa 30 min filmen och redigerade lite effektivare på några ställen.

FK14 early morning airworks (ESTT-Fridhem)


FK14 landing practice 15 kt crosswind (Fridhem-ESTT med en studs på 28 och fyra på 21)


Bild
Bild
Bild

Skriv svar