Julgransflygning 2019 måndag 16 december

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Julgransflygning 2019 måndag 16 december

Inlägg av FredrikH »

Tiderna för julgransflygningen med reservdag den 17:e. Ser ut att bli 1350 Ystad och 1355 Trelleborg.
https://www.expressen.se/kvallsposten/d ... sflygning/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... lygningar/

En traditionsenlig julgran från Västerås med olika typer av allmänflyg
Bild

Med JAS Gripen 2018 över F17
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

VPL med 18 kt i banan, lite wingovers och branta svängar

Inlägg av FredrikH »

Försökte komma nära julgranen för filmning den 16:e vid Ystad men hade för lite av civil olydnad i mig samt hade glömt hur nära man behöver vara för att den inte ska se ut som en flock flyttfåglar, vilket den tex gör på avstånd ESTT-Trelleborg och nog lite närmare också. JAS har ju inte större spännvidd än VSG, ja kanske någon halvmeter mer. Granen flyger på 1000 ft över marken så tror det vore möjligt att ligga strax norr om Ystad på 2500-3000 ft utan att skrämma den att väja. Istället låg vi på 4000 ft över Tomelilla med kanonutsikt längs de östliga kustbanden och trodde jag skulle upptäcka den tydligt och smyga mig närmare Ystad, men det var tack vare Sweden som gav mig positionerna som gjorde att vi slutligen alls skymtade den över Ystad. Hade kontaktat dem redan på vägen dit och de kontaktade Flygvapnet angående höjd samt mitt förslag som var att ligga rakt ovanför Ystad på 3-4000 ft med det gillades inte. Hörde också på frekvensen en polishelikopter som uppmanade ett allmänfartyg att lämna plats, men det var efter Ystad. Den stack visst först till Sturup innan Trelleborg och gick sen utöver vattnet vid ESTT, för långt bort för att avnjutas från fältet. Bengan Andersson från Sebbarp hade flugit ner till oss i en röd Cub för att se den, men måste blivit besviken. Hörde detta från Bo, samt att Bengan i stort sett hovrade vid landningen. Vi hade 18-20 kt rakt i banan, och Bo flög Fourniern med en GS på 12 kt inför vår start österut.

Nåväl, det blev ändå lite VPL-flygning hemmavid Söderslätt.


Bild

Skriv svar