Klubbdagbok 2019 december
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok 2019 december
I dag 1 december är det även 1 advent.
I år en strålande flygdag. VSG luftas av våra unga piloter, Elias och Ludvig.
Ludvig har PAX-behörighet och hans syster har en vän från USA på besök. Givetvis ska hon upp i det blå och se Näset och Söderslätt från ovan.
Själv måste jag dra till Trelleborgs rådhus då jag ska utse årets lyktetändare.
Kate tar plats för flygning med Ludvig.
Årets Lyktetändare i Trelleborg.
I år en strålande flygdag. VSG luftas av våra unga piloter, Elias och Ludvig.
Ludvig har PAX-behörighet och hans syster har en vän från USA på besök. Givetvis ska hon upp i det blå och se Näset och Söderslätt från ovan.
Själv måste jag dra till Trelleborgs rådhus då jag ska utse årets lyktetändare.
Kate tar plats för flygning med Ludvig.
Årets Lyktetändare i Trelleborg.
Månadens bild mm
Månadens bild för december, Spitfire Mark 1A (enligt ordf "da shit")
Nya hangareringen. Byt ut Eurostaren mot en Blackwing (en vit) och PA28:an mot en DA42. Hade sett mer elegant ut.
Ställde även några böcker till klubbbiblioteket ifall det skulle kliva in en tant med några 100 miljoner på kontot och ett altruistiskt sinnelag.
Det är egentligen en AVA-bok. En fashionabel guide till stil och grace i branta manövrar med UL-fartyg.
Nya hangareringen. Byt ut Eurostaren mot en Blackwing (en vit) och PA28:an mot en DA42. Hade sett mer elegant ut.
Ställde även några böcker till klubbbiblioteket ifall det skulle kliva in en tant med några 100 miljoner på kontot och ett altruistiskt sinnelag.
Det är egentligen en AVA-bok. En fashionabel guide till stil och grace i branta manövrar med UL-fartyg.
Tisdag 3/12
Fältet söderifrån. Fint väder på förmiddagen innan nästa varmfront drog in efter lunch.
Kurvande approach på Fridhem bana 28 med SEVIK
En landning som borde göra Håkan stolt
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Strålande decemberdag
Tisdagen den 10 december bjud på CAVOK och vindstilla, eller svaga vindar. Bana 21 i användning med starkt motljus av en lågt stående sol gjorde dock att start- och landningspasset med Jens fick bli en tur till Sturup.
Där blev det mycket nytt och ganska svettigt för Jens! Vi lämnade via Sliminge så det blev en begaglig och lättsam orienteringsflygning tillbaka till Söderslätt.
Sen, ner solen gått ner, ökade vinden.
Där blev det mycket nytt och ganska svettigt för Jens! Vi lämnade via Sliminge så det blev en begaglig och lättsam orienteringsflygning tillbaka till Söderslätt.
Sen, ner solen gått ner, ökade vinden.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
15 dec tredje advent
Idag blåste det upp under eftermiddagen.
52knop!
Tur nan inte har en hatt!
Pik vid 17-, 18-tiden.
52knop!
Tur nan inte har en hatt!
Pik vid 17-, 18-tiden.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön nov 24, 2013 11:57 am
- Ort: Skanör
- Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL
Upp o Ner
Någon undrade hur det ser ut innifrån mitt plan. Har bifogat en länk till ett videoklipp från i tisdags när jag övade rak roll söder om Vellinge. Lite tjatigt att jag vill ha minst 2000 ft och 120 mph innan varje försök, det tar lite tid tyvärr.
Man kan se att det kommer lite bensin på rutan från tankens nivårör.
I slutet började magen protestera lite så det blev rakflygning hem
https://youtu.be/5vRcmM6AXdI
Man kan se att det kommer lite bensin på rutan från tankens nivårör.
I slutet började magen protestera lite så det blev rakflygning hem
https://youtu.be/5vRcmM6AXdI
Mycket bra flygvideo Bo, mer av såna video, gärna prata och förklara.
Vi vill ha en kamera framifrån så vi kan se när du svimmar när du flyger upp och ner.
Svimmar du ibland när du rollar?
En kollega till dig i akrobatflygning, hon är cool, men hon svimmar inte.
https://www.youtube.com/watch?v=aQONtYjDlMw
https://www.youtube.com/watch?v=KGlCLTVCKrI
https://www.youtube.com/watch?v=x6ZKdvWSN-k
Vi vill ha en kamera framifrån så vi kan se när du svimmar när du flyger upp och ner.
Svimmar du ibland när du rollar?
En kollega till dig i akrobatflygning, hon är cool, men hon svimmar inte.
https://www.youtube.com/watch?v=aQONtYjDlMw
https://www.youtube.com/watch?v=KGlCLTVCKrI
https://www.youtube.com/watch?v=x6ZKdvWSN-k
Dagen efter annandag jul
Fredag 27 dec och alla klubbens UL-plan var ute inklusive Urban Yngwie Ludvig och Yngwie Johan Zäta. More is more.
Ludde började flyga sina personliga värdebevis han gett bort i julklapp. Elva stycken.
Även Rolf var ute med VSG och Jens skolade på den.
Roland och Håkan Svensson flög VPL. Per körde sitt fjärde incheckningspass på VPL som liksom de förra bara hade en landning.
Vinden var ca 10 kt rakt i bana 03 med solen i ryggen så alla gjorde kingalandningar.
Den här höjden känns bra att stalla ur på inför sättning
Per Almlund har nästan blivit influgen på klubbens trofé - SEVPL. Han är lika glad för det, men gladast är nog Håkan.
Bo och Per diskuterar olika metoder att skydda YJZ´s pitotrör på. Allt ifrån taggtråd och booby traps till specialdresserad rabiessmittad bullterrier avhandlas.
Ludde började flyga sina personliga värdebevis han gett bort i julklapp. Elva stycken.
Även Rolf var ute med VSG och Jens skolade på den.
Roland och Håkan Svensson flög VPL. Per körde sitt fjärde incheckningspass på VPL som liksom de förra bara hade en landning.
Vinden var ca 10 kt rakt i bana 03 med solen i ryggen så alla gjorde kingalandningar.
Den här höjden känns bra att stalla ur på inför sättning
Per Almlund har nästan blivit influgen på klubbens trofé - SEVPL. Han är lika glad för det, men gladast är nog Håkan.
Bo och Per diskuterar olika metoder att skydda YJZ´s pitotrör på. Allt ifrån taggtråd och booby traps till specialdresserad rabiessmittad bullterrier avhandlas.
Lördag 28 december
Frostigt ESTT ca 0754
SEVPF strax efter kl 8 på ESMK. Tanken var att Hans Pålsson skulle åka med för att finslipa sina tunnelrollar under Elias varsamma överinseende...
,,,men jag tror han försov sig. Vi överlämnade VPF till Hans strax före kl 11 på ESMK innan han drog iväg på en tur över bla Åhus och Kivik. Tidigare drog Håkan iväg med ICM till Eslöv 0835 precis efter att vi anlänt till fältet för Riksnavigation och Rikslandning. Rapport! VPF med Elias landade hos oss runt kl 9 och startade igen efter ett kort snack. Jag och min farsa kom iväg med VPL 0925. QNH 1041. Läste VPF rätt svagt, runt en 3:a. Flög rote till Fridhem och gjorde varsin enskild fullstopp på bana 10. Nära nollvind. Hangaren för WWII-Cuben var öppen, och den besökte oss senare på em för tankning. Vi försökte oss på roteflygning igen men blev ständigt avbrutna av lättare motorstörning hos VPF. Han beslöt att dra hem till ESMK ca 15 min tidigare än planerat och vi eskorterade honom på vägen med avsikten att vända hem när han fick kontakt med K-stadtornet. Detta hade dock stängt och vi hängde med hela vägen med rotelandning på 01. Efter Trelleborg försämrades läsningen av VPF till en etta, och min medhörning var också borta (den kan ha varit borta tidigare utan att jag reflekterade över det). VSG och YJZ verkade höra oss normalt. Närmare ESMK kunde jag precis höra vad han sa och när vi angjorde trafikvarvet kom allt plötsligt tillbaka som normalt utan någon input från oss. Lixom bah pang medhörning, 5:a, total klarhet.
Vid hemfärden var medhörningen borta igen och trots trafik på ESMK med åtminstone en startande Piper (som gjorde taxning hela vägen till 01 från Adam och sen 5-10 minuters väntan där innan pådrag) så svarade ingen på mina förbindelseprov. Ca 10 st. Jag hörde dock allt Pipern sa. Situationen påminde väldigt mycket om besöket på ESTL. Flög sen hem okontrollerat, Sweden lästes som max en 2:a hela vägen, radion på full volym. Strax öst om Trelleborg tog jag kontakt med ESTT och läste Ludvig normalt 4-5. Ska ta ett pass snart igen med mitt privata headset och testa för detta är gamla anmärkningar som börjar spöka igen.
Över Söderslätt hade molnbasen börjat sjunka till strax över 1000 ft, men Ludde var ändå i full gång med att avverka fler presentkort. Rolf och Elias Björk hade också flugit VSG. Bo avstod ett tänkt pass med YJZ pga det allt tradigare vädret, men Per Almlund hann med ett före.
Kort debriefing från den 29:e. Per Almlund influgen på VPL! Grattis!! Lång väntan sen den 24 mars, och säkert en tid före också. WT9 är ett fantastiskt plan när man vant sig vid den djupare sittställningen och annorlunda roderresponsen. Mycket lättare att i de avseendena gå från VSG till YJZ, och en kul grej med FK14 är att många nere på kontinenten är i sporrhjulsvariant, och då snackar jag inte Le Mans, utan normala. Låt oss hämningslöst avnjuta några bilder på den varianten.
SEVPF strax efter kl 8 på ESMK. Tanken var att Hans Pålsson skulle åka med för att finslipa sina tunnelrollar under Elias varsamma överinseende...
,,,men jag tror han försov sig. Vi överlämnade VPF till Hans strax före kl 11 på ESMK innan han drog iväg på en tur över bla Åhus och Kivik. Tidigare drog Håkan iväg med ICM till Eslöv 0835 precis efter att vi anlänt till fältet för Riksnavigation och Rikslandning. Rapport! VPF med Elias landade hos oss runt kl 9 och startade igen efter ett kort snack. Jag och min farsa kom iväg med VPL 0925. QNH 1041. Läste VPF rätt svagt, runt en 3:a. Flög rote till Fridhem och gjorde varsin enskild fullstopp på bana 10. Nära nollvind. Hangaren för WWII-Cuben var öppen, och den besökte oss senare på em för tankning. Vi försökte oss på roteflygning igen men blev ständigt avbrutna av lättare motorstörning hos VPF. Han beslöt att dra hem till ESMK ca 15 min tidigare än planerat och vi eskorterade honom på vägen med avsikten att vända hem när han fick kontakt med K-stadtornet. Detta hade dock stängt och vi hängde med hela vägen med rotelandning på 01. Efter Trelleborg försämrades läsningen av VPF till en etta, och min medhörning var också borta (den kan ha varit borta tidigare utan att jag reflekterade över det). VSG och YJZ verkade höra oss normalt. Närmare ESMK kunde jag precis höra vad han sa och när vi angjorde trafikvarvet kom allt plötsligt tillbaka som normalt utan någon input från oss. Lixom bah pang medhörning, 5:a, total klarhet.
Vid hemfärden var medhörningen borta igen och trots trafik på ESMK med åtminstone en startande Piper (som gjorde taxning hela vägen till 01 från Adam och sen 5-10 minuters väntan där innan pådrag) så svarade ingen på mina förbindelseprov. Ca 10 st. Jag hörde dock allt Pipern sa. Situationen påminde väldigt mycket om besöket på ESTL. Flög sen hem okontrollerat, Sweden lästes som max en 2:a hela vägen, radion på full volym. Strax öst om Trelleborg tog jag kontakt med ESTT och läste Ludvig normalt 4-5. Ska ta ett pass snart igen med mitt privata headset och testa för detta är gamla anmärkningar som börjar spöka igen.
Över Söderslätt hade molnbasen börjat sjunka till strax över 1000 ft, men Ludde var ändå i full gång med att avverka fler presentkort. Rolf och Elias Björk hade också flugit VSG. Bo avstod ett tänkt pass med YJZ pga det allt tradigare vädret, men Per Almlund hann med ett före.
Kort debriefing från den 29:e. Per Almlund influgen på VPL! Grattis!! Lång väntan sen den 24 mars, och säkert en tid före också. WT9 är ett fantastiskt plan när man vant sig vid den djupare sittställningen och annorlunda roderresponsen. Mycket lättare att i de avseendena gå från VSG till YJZ, och en kul grej med FK14 är att många nere på kontinenten är i sporrhjulsvariant, och då snackar jag inte Le Mans, utan normala. Låt oss hämningslöst avnjuta några bilder på den varianten.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
Rider omkring
Specialversion från den fredagen 27:e med YJZ i kanonväder
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön nov 24, 2013 11:57 am
- Ort: Skanör
- Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL
vilket väder
Lite speciella förhållande idag. En inversion på 2000 ft innebar tråkigt dis vid marken men över den fantastisk luft att flyga i dessutom var det varmare där uppe. Bra om man flyger Fournier som inte har sån't omanligt trams som kabinvärme.
Bifogar en länk från turen idag. Kunde inte låta bli att prova ett par raka rollar och vid 3:10 en ½ Cuban eight. Cuban eight börjar i detta fall med en 45 graders stigning, halv roll och när farten sjunkit till 60, dykning och upptagning till planflykt. Den skarpsynte kan se att jag fortfarande tappar lite höjd i rollarna och att farten i blev i överkant i slutet av cubanen. Drog bara 3 G vilket resulterade att farten tangerade 160 (!) Bättring lovas. Vid 4:30 en Switch-back där jag vände helt om (gäller att hålla kulan i mitten) på några sekunder med bara 400 ft höjdförlust följt av två wingover.
Som synes i slutet, blev landningen ingen smygare, lyckades träffa knölen som ligger en bit in på banan och studsade upp lite grann. Får väl skylla på att solen som bländade ...
https://youtu.be/YB5BtTFY5oA
Bifogar en länk från turen idag. Kunde inte låta bli att prova ett par raka rollar och vid 3:10 en ½ Cuban eight. Cuban eight börjar i detta fall med en 45 graders stigning, halv roll och när farten sjunkit till 60, dykning och upptagning till planflykt. Den skarpsynte kan se att jag fortfarande tappar lite höjd i rollarna och att farten i blev i överkant i slutet av cubanen. Drog bara 3 G vilket resulterade att farten tangerade 160 (!) Bättring lovas. Vid 4:30 en Switch-back där jag vände helt om (gäller att hålla kulan i mitten) på några sekunder med bara 400 ft höjdförlust följt av två wingover.
Som synes i slutet, blev landningen ingen smygare, lyckades träffa knölen som ligger en bit in på banan och studsade upp lite grann. Får väl skylla på att solen som bländade ...
https://youtu.be/YB5BtTFY5oA
Formationsflygning lördag 28 dec 2019
Håkan, lägger du till "switchblade" till egenträningsprogrammet i filarkivet?
Kul att få se Reversed Cuban! Och ett pass utan 4G är inget pass, så sant...
Min farsa filmade på ESMK-turen så jag gjorde en film av det med lite av GoPro´n. Verkar för övrigt vara klubbheadsetet på förarsidan i VPL som spökar.
Min uppgift i livet är att göra reklam för SEVPF
Över Kämpinge
Nära ESMK
Kul att få se Reversed Cuban! Och ett pass utan 4G är inget pass, så sant...
Min farsa filmade på ESMK-turen så jag gjorde en film av det med lite av GoPro´n. Verkar för övrigt vara klubbheadsetet på förarsidan i VPL som spökar.
Min uppgift i livet är att göra reklam för SEVPF
Över Kämpinge
Nära ESMK
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
December epilog
Januari 2019 började med VPL och VSG ”GROUNDED” Fint januariväder gäckade oss då. Vi kom bra igång i februari men i maj blev denna månad, en av de sämsta maj på många år. Nåväl när vi skickade upp nyårsraketer och summerade 2019 var vi över budget (750 timmar).
Sista månaden, december, blev ny rekordmånad. Detta trots att vädret inte var det bästa.
En gråmulen dag kom två ”toastmaster” för att göra en film inför ett stundande bröllop. Tema - we fly away!
Jag pch Magnus skulle in till Sturup, ESMS, för flygning på kontrolletad flygplats. Metar sa SCT 2800 fot. När vi passerade in via Svedala så visade detta sig helt fel! Låa moln svepte in flygplatsen. Ja t o m tornet! Vi fläg genom kontrollsonen på 1400 fot med moln under oss till vänster över Sturup och FEW Ja t o m CAVOK till höger. Mäktig flygning!
Bröllops filminspelning - we fly aeay!
Magnus spanar efter en ev lucka i molntäcket!
Jag spanar söderut efter moln!
Vissa dagar var det bara ”ridå”
Höger bas 03!
Final bana 03
Sista månaden, december, blev ny rekordmånad. Detta trots att vädret inte var det bästa.
En gråmulen dag kom två ”toastmaster” för att göra en film inför ett stundande bröllop. Tema - we fly away!
Jag pch Magnus skulle in till Sturup, ESMS, för flygning på kontrolletad flygplats. Metar sa SCT 2800 fot. När vi passerade in via Svedala så visade detta sig helt fel! Låa moln svepte in flygplatsen. Ja t o m tornet! Vi fläg genom kontrollsonen på 1400 fot med moln under oss till vänster över Sturup och FEW Ja t o m CAVOK till höger. Mäktig flygning!
Bröllops filminspelning - we fly aeay!
Magnus spanar efter en ev lucka i molntäcket!
Jag spanar söderut efter moln!
Vissa dagar var det bara ”ridå”
Höger bas 03!
Final bana 03