Klubbdagbok 2019 november

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Klubbdagbok 2019 november

Inlägg av FredrikH »

Jag klarade inte marshmallowtestet, så en ny klubbdagbok måste skapas utan dröjsmål.

Månadens bild. Mitsubishi A6M3-22 Zero med smakfulla runda fjällmarkeringar. Hint, jag har hört VPL´s nuvarande går att få bort med hedern i behåll.
Bild

Full aktivitet idag trots svinkall blåst. Per landade VSG när hemsidan visade 15 i sidvind. Per hävde även ett brutalt genomsjunk av ena vingen på Sövde idag, där all vind och sidvind plötsligt upphörde. Fullt höger skevroder och sidroder med fullgas och omdrag. Senare i em när ingen flög var vi uppe i 22 kt i vinden.

Håkan klippte med Stigan på fullgas runt tankanläggningen och i profil såg han ut som en krokig påskkärring insvept i sjalar (det är egentligen Per A som ska ha cred för den beskrivningen so please don´t shoot the messenger) När jag väl hann få upp kameran blev det tyvärr en mer fördelaktig bild.
Bild

ICM startade
Bild

...och landade
Bild
Bild

Även Bo fick anstränga sig idag
Bild
Bild

Allt medan ungdomarna sitter kvar i cockpit och leker med Bo´s diktaturmössa
Bild
Bild

En turkisk flygkapten och Semla flankerade av tunnelrollsmannen
Bild

Håkan har planer på att få med Selma som flygande medlem
Bild
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Allahelgonadagen

Inlägg av Hakan Sjoberg »

”Pissväder” - no flying.
Beträffande uttrycket så var jag för ett år sedan i Stockholm. Med var barnbarnet, 5, från Lödde och vi hälsade på kusinen, 3. Planen var att dra ut till en lekplats i närområdet. Bägge barnbarnen var djupt inne i sina ”paddor” när jag sa att det var dax att klä på sig för att dra ut. Vädret var som här idag, kyligt och duggregn. Båda tittade upp och ut på vädret, på varandra och på mig, med skeptism i blicken. Reflexmässigt sa jag ”pisseväder” so vi stannar inne.
Min dotter påstår att hon fick ha en lång utläggning till dagispersonalen att det var hennes var som lärt barnet begrepoet ”pisseväder”. Hin fick även förklata sig vissa barns föräldrar.
Nåväl! Pisseväder var det idag i allafall.

Fredagen (gårdagen) var det flygbart. Det fina vädret i veckan hade fått gräset att sticka upp och fick mig att dra några varv med klipparen. Gasen hängde sig i maxläget så det blev lite vådliga svängar emellanåt.

Sen får vi inte glömma Haloween!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Söndag i november

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Dagen börjar med bea sikt med tyvärr en del låga moln. Anders F gör ett försök att flyga sin EK-nav men får vända i höjd med Lund.
Senare lätar Wilke med CM och konstaterar undersidan på stratus (SCT) är på 400 fot och upp till ca 800 fot. Han tar en sväng över Näset där solen får släpoa igenom några av sina solstrålar.
Själv målar jag kontrasrött på vindstrutsstolpen. Så den kommer att synas!
På kvällen har vi ett ”elevmöte” om hur vi går vidare med bla teorikursen.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Film från årets bästa flygdag!

Inlägg av FredrikH »

Film från tis 29 okt, Höganäs - Skånes-Fagerhult - Hässleholm - ESTT med Rolf som kartläsare. Inklusive 6000 ft över ESMH och Kullen.

Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Bedömnings utan klaff i VPL

Inlägg av FredrikH »

Två bedömnings utan klaff i VPL från sön 20 okt med Gustav som PAX. Nära nog nollvind. Har för mig jag lade utgångspunkten mellan 2:a och 3:e vindkraftverket just för att vi inte skulle ha motvind, men ser närmare ut på filmen.

Första vingglider ända från medvinden men farten blir lite hög och vi "blir belönade med att flyta ända till Rügen" för att citera moderatorn. Blir dock en sättning där fullstopp varit möjlig. Vi kan nog ha haft ca 65 kt över tröskeln. Nästa gång får PAX filma instrumenten.

Andra tar mer av en omväg runt problemhuset Le Grande och får mig att tvivla på om vi ska orka fram, för där är nog max 200 ft när vi når pölen, men utan klaff är motståndet betydligt lägre än man är van vid, bästa glidtal 14:1. Blir av med farten bra, men ska man vara kritisk ska ju sättningen vara ca en tredjedel in vid bedömnings och här är den strax efter siffran.

Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 251
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Inlägg av samir »

:arrow:

Fredrik, du är en adventurepilot, här är ett jobb för dig.
Ta PPL och prova att jobba hos Susi Air.

https://www.youtube.com/watch?v=6jFsVRQyhlg

:arrow:

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Tyvärr verkar det jobbet inkludera att ta kannibal med yxa som PAX. ;-)

Man kanske skulle prova på Sushi Air (i Japan) istället.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Chandelles och kortfältsträning

Inlägg av FredrikH »

Mer från 20 okt 2019 där jag och Gustav tränar Chandelles, en manöver jag tränat väldigt lite på. Allt som allt 9 st av varierande kvalitet. Som bäst 600 ft höjdvinst, och på första gick jag över TMA-gränsen, därav gasavdraget. Sen sänkte vi utgångshöjden till ca 1800 ft. Avslutade med tre Lazy Eights, och noterade att det går inte att stiga lika mycket som i wingovers om man vill komma runt toppen med max 30 graders bank och max alfa. Det är ett jävla finlir att få till dessa rätt. Jfr florett mot den mer brutala värjfäktningen. Gustav tar sista landningen, nära nog perfekt. Där är en liten vänster nosgir precis före sättningen, men den detaljen jobbar jag ännu själv med. Utan kamera eller väldigt uppmärksam PAX skulle man inte märkt det.

Chandelles


En välbekant attityd från de avslutande lazy eights
Bild

Andra steg klaff ca 50 kt och lite regn där Gustav tar landningen
Bild


18 sept 2019
Kortfältsträning med VPL i vindstilla utan pax. Alla banorna är med, 03/21 och 10/28. Målet var att klara under 250 m konsistent vilket ser ut att ha lyckats.
Nr 5 ser ut att vara kortast vid tidpunkt 0700. Grymt tacksamt väder för flygfoto också.


Här mötte jag upp med Per i VSG som vågat sig ner på Fridhem. Han fick eskort till bana 03.
Bild

Start från Fridhem bana 10 lite senare
Bild
Senast redigerad av 6 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Fournier formation 8 nov 2019

Inlägg av FredrikH »

Bo och Mårten flyger i formation igår 8 nov. Filmat med Bo´s Garmin Virb fäst på headsetet.

Afternoon patrol with two RF4D in formation


Bild
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Bo Lenander
Inlägg: 21
Blev medlem: sön nov 24, 2013 11:57 am
Ort: Skanör
Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL

Söndagstur med Fourniern

Inlägg av Bo Lenander »

Fint flygväder i söndags. Passade på att göra några manövrar som jag övat på ett tag.
I ordning: ½ cuban dvs. man avbryter en looping och rollar rätt så att man går ut med nosen 45 grader nedåt, vänster stallturn, en looping, wingover till vänster och sen en ”switch back”. Den senare är en kul manöver, först visad av Mikael Carlsson i en Blackwing. Man rollar 135 grader och drar sen höjdroder c:a 3 G. Det är det snabbaste sätt man kan svänga, med mina långa vingar vänder jag helt om (180 grader) på 10 sekunder. Se länk : https://youtu.be/KCVvzGS6M-U

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Filmer från 18:e (mulitkamera) och 20:e (bedömnings) oktober

Inlägg av FredrikH »

Ett varv runt ESTT med VPL på bana 21 med vyer av vingen och olika vinklar från cockpit


Bild
Bild

Gustav flyger varvet med takeoff och bedömningslandar VPL på bana 21 med några knop rak motvind.
Han fick lite muntliga tips, men enda gången jag behövde röra kontrollerna var för att sända position.
Sättning blir nästan precis på avdragspunkten.


Bild
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Johan Ascard ESML bana 12 inför mörkerflygningen över Kph

Inlägg av FredrikH »

Studs och gå med Cessna-MILF´en från 24 april 2019.

Kph-turen ligger i aprildagboken.



Läcker bild från igår. Hade varit fattigare med bara tre plan.
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Helgen 16-17 november

Inlägg av FredrikH »

Lördagens utanför-komfortzonen-flygning med YJZ i regn och sidvind (2K)


YJZ söndag fm med betydligt bättre väder. Ett varv i 4K innan kameran föll ner. Lade till lite tyska röster från Jane´s WWII Fighters. :)


Söndag em drog jag och Gustav till ESMK med VPL. Fick 2500 ft av Sweden över CTR och det skulle vara över Sturup flygplats. Vi fick en fin vy av Björka efter passage. Vid kontakten med Kristianstad-tornet fick vi först klar inflygning bana 19 höger bas 1500 ft eller ÖVER, märk väl! Sen ändrade hon det till vänster bas 01, vind 055/3kt och samma höjdrestriktion. Anmälde relativt kort final på 1500 ft strax söder om Everöd och fick klart landa. Var tvungen till max vingglidning med andra steg för att komma ner normalt. Väl där fick vi lite snack med Elias och hans farsa och skrev i gästboken. Stannade max 40 min och drog sen söderut mot Stenshuvud och siktade på 9000 ft utanför Simrishamn. Tyvärr kom vi in i moln vid 7500, men innan dess hade man fin vy mot Bornholm och Blekinge. Kontakt med Sweden på väg hem längs kusten sen, betydligt mer upptagna än när vi flög dit och de sa direkt att vi skulle stanna i okontrollerat. Strax innan Trelleborg fick jag varning om att någon flög rote med mig längs kusten på min kl tre! Bytte frekvens till Söderslätt och fick kontakt med Bo i VSG. Inget filmande från mig, men Gustav var rätt kreativ med mobilen så det kommer nog senare.

Bana 19 ESMK vintern 2019 sedd från VPF
Bild
Senast redigerad av 3 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Gustav skickade en bild från Las Vegas
Bild

Över Kåseberga igår (ungefär)
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Söndag 24 november

Inlägg av Hakan Sjoberg »

En månad kvar till julafton. Jag sitter på ett snabbtåg X2000 på hemväg från UL-flyglärarseminariet.
Två dagar med information och samvaro.
Det händer en del som är positivt framöver. UL 600 kg, möjlighet att flyga mörker med UL. Dock en del krav på flygplans utrustning. Enklare underhållsregler. Eldrivna flygplan gör framsteg. M m.
Lite tråkigare är att vår skolchef Håkan Ahlström slutar. Han tog vid efter Tomas Backman och det har hänt mycket under Håkans 10 år.
Nu några mörka veckor fram till julhelgen. Då hoppas vi på fint flygbart vinterväder ända in på det nya året.

UL-flyglärare lyssnar!
Bild

Skriv svar