Klubbdagbok 2019 september
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok 2019 september
Höst? Idag nära 30! I alla fall nådde vi 29!
Snygga moln
Effektfulla BKN ( edit: eller kanske snarare SCT) mot OVC runt kl 1945 lokalt. Körde av motorvägen vid Vellinge efter Håslöv för att ta dem i söndags.
Västerut
Söderut
Österut
Flög ett sidvindspass med VPL samma kväll, 13-17 kt rakt från vänster på bana 03. Går alltför långt mellan gångerna.
https://www.youtube.com/watch?v=khHH3KXTZu0
Påminde mig om några punkter:
* Att hålla konstanta finalhöjder och farter vid varje landning blir mer viktigt när det är svårt. Vinden var också variabel och med turbulensområden både före och efter tröskeln.
* WT9 blir alltid svårare att landa i hög fart, särskilt på ojämn bana, och som jag ser det vinner man inte på att gå över 60 kt för att "stabilisera upp" eller välja 2:a steg. Något jag märkte vid ett tidigare tillfälle med konstant 20 kt i sidan, dock jämn vind då.
* Komma ihåg att räta upp och välja planflykt vid tröskeln som om vind saknades, så man känner av hur mycket sideslip som behövs först, så man inte motskevar alltför proaktivt och gör det onödigt svårt.
* Flöjeleffekten blir rätt kraftig med sidvind från vänster eftersom den förstärker slipströmmen, hade fullt höger sidroder under rullningen för den mest lyckade studsen (nr 3). Man behöver motskeva vid all rullning för att inte sladda, men den ska nog vara lite mer subtil än den jag gjorde igår. Tror jag överdrev för jag ville se tydligt att rullningen blev på ett hjul.
* Verkar som det behövs en extra kick högerpedal precis vid sättningen, något jag märkte först på filmen. Ofta detsamma när man lyfter noshjulet.
Västerut
Söderut
Österut
Flög ett sidvindspass med VPL samma kväll, 13-17 kt rakt från vänster på bana 03. Går alltför långt mellan gångerna.
https://www.youtube.com/watch?v=khHH3KXTZu0
Påminde mig om några punkter:
* Att hålla konstanta finalhöjder och farter vid varje landning blir mer viktigt när det är svårt. Vinden var också variabel och med turbulensområden både före och efter tröskeln.
* WT9 blir alltid svårare att landa i hög fart, särskilt på ojämn bana, och som jag ser det vinner man inte på att gå över 60 kt för att "stabilisera upp" eller välja 2:a steg. Något jag märkte vid ett tidigare tillfälle med konstant 20 kt i sidan, dock jämn vind då.
* Komma ihåg att räta upp och välja planflykt vid tröskeln som om vind saknades, så man känner av hur mycket sideslip som behövs först, så man inte motskevar alltför proaktivt och gör det onödigt svårt.
* Flöjeleffekten blir rätt kraftig med sidvind från vänster eftersom den förstärker slipströmmen, hade fullt höger sidroder under rullningen för den mest lyckade studsen (nr 3). Man behöver motskeva vid all rullning för att inte sladda, men den ska nog vara lite mer subtil än den jag gjorde igår. Tror jag överdrev för jag ville se tydligt att rullningen blev på ett hjul.
* Verkar som det behövs en extra kick högerpedal precis vid sättningen, något jag märkte först på filmen. Ofta detsamma när man lyfter noshjulet.
Månadens bild September. Återstår att se när någon tar fram en UL-version av den här.
Det klarnade upp fint igårkväll runt kl 1900, med ca 15 kt och 30 graders infallsvinkel på bana 21. Håkan och Per Almlund flög incheckning på VPL.
Jag hade hoppats få tillfälle att ansluta med dem i varvet eller som rotetvåa tidigare men fick tji. Fullstopp direkt blev det.
WB 5500, ISO 1200, Sharp Medium, 2.7K 50 fps, ingen stabilisering.
Som ni ser fick jag rätt på kamerainställningarna för GoPro´n i måndags, även där vid kl 1900.
WB 6500, ISO 1200, Sharp Medium, 2.7K 50 fps, ingen stabilisering.
En lite halvdan päronsväng i nära vindstilla. Glömde bort att man kunde vingglida. Denna kväll flög även Rolf sitt första VSG-pass med eget cert.
Det klarnade upp fint igårkväll runt kl 1900, med ca 15 kt och 30 graders infallsvinkel på bana 21. Håkan och Per Almlund flög incheckning på VPL.
Jag hade hoppats få tillfälle att ansluta med dem i varvet eller som rotetvåa tidigare men fick tji. Fullstopp direkt blev det.
WB 5500, ISO 1200, Sharp Medium, 2.7K 50 fps, ingen stabilisering.
Som ni ser fick jag rätt på kamerainställningarna för GoPro´n i måndags, även där vid kl 1900.
WB 6500, ISO 1200, Sharp Medium, 2.7K 50 fps, ingen stabilisering.
En lite halvdan päronsväng i nära vindstilla. Glömde bort att man kunde vingglida. Denna kväll flög även Rolf sitt första VSG-pass med eget cert.
Lördag 14:e
Det var mycket aktivitet i lördags. Elias kom ner och tränade sidvind med VSA. 15-18 kt rakt i höger sida för bana 21 dominerade dagen. Johan Ascard hade ett inflygningspass i VPL med Håkan, de drog till Landskrona.
Med min farsas hjälp fick Enoch Thulin-planschen en ram, och Owes porträtt flyttades till långväggen enligt förslag från Staffelkapitän Sjöberg.
Owe bredvid myslampan som Bo skänkt.
Vy av rummet med en Messerschmitt som saknar både hakkors och hypnotisk spiralmålning på spinnern
Jag flög en lokalkännedomstur i VSG med Fredrik från Ödestugu, som senare premiärflög Mårtens Fournier. Film på lokalturen här med rekning av Tågarp.
Den är tråkig, endast inflygningen mot Fridhem över Rängs kyrka är någorlunda nytt. Satte mest ihop den för hans skull som ett minne av vår geografi.
https://www.youtube.com/watch?v=D1snVgTF2Ws
VSG och VSA inkl piloter gjorde sen vars två rotelandningar som tvåa. Håkan och Bo filmade från marken. Håkan väldigt nära marken.
https://www.youtube.com/watch?v=zrf1O869HOM
Incidenten startar
Kommer tillbaka med tom vapenlast
Här har Håkan tagit plats i sufflörluckan
Premiärtur för Mårten Aureskogs Fournier RF4D. Bo filmade starten. Sen blev det looping, svensk hjulning, brittisk stallturn, amerikansk hammerhead och tysk...?
https://www.youtube.com/watch?v=Ll6rGdvPVEc
Vindkraftverken måste också vara med
Presentkortsgänget filmar. Han som flög (längs till vänster) kallade kompisarna för "en posse" han hade med sig. Filosofisk typ.
Med min farsas hjälp fick Enoch Thulin-planschen en ram, och Owes porträtt flyttades till långväggen enligt förslag från Staffelkapitän Sjöberg.
Owe bredvid myslampan som Bo skänkt.
Vy av rummet med en Messerschmitt som saknar både hakkors och hypnotisk spiralmålning på spinnern
Jag flög en lokalkännedomstur i VSG med Fredrik från Ödestugu, som senare premiärflög Mårtens Fournier. Film på lokalturen här med rekning av Tågarp.
Den är tråkig, endast inflygningen mot Fridhem över Rängs kyrka är någorlunda nytt. Satte mest ihop den för hans skull som ett minne av vår geografi.
https://www.youtube.com/watch?v=D1snVgTF2Ws
VSG och VSA inkl piloter gjorde sen vars två rotelandningar som tvåa. Håkan och Bo filmade från marken. Håkan väldigt nära marken.
https://www.youtube.com/watch?v=zrf1O869HOM
Incidenten startar
Kommer tillbaka med tom vapenlast
Här har Håkan tagit plats i sufflörluckan
Premiärtur för Mårten Aureskogs Fournier RF4D. Bo filmade starten. Sen blev det looping, svensk hjulning, brittisk stallturn, amerikansk hammerhead och tysk...?
https://www.youtube.com/watch?v=Ll6rGdvPVEc
Vindkraftverken måste också vara med
Presentkortsgänget filmar. Han som flög (längs till vänster) kallade kompisarna för "en posse" han hade med sig. Filosofisk typ.
Backtrack till ons 21 aug på ESFA med rote VPL & VPF.
Filmen därifrån var onödigt lång och trampade vatten i många scener trots Rolf Spångbergs eminenta kamerajobb.
Kortade ner den mer än tre minuter, hittade lämplig musik och blev betydligt mer nöjd.
https://www.youtube.com/watch?v=dY4FFWjwHQo
Bas i korta varvet för bana 22
Snart landning i biodlingen
VPF i sliuett och lite ovanifrån innan Elias vek av mot ESMK på hemvägen
Filmen därifrån var onödigt lång och trampade vatten i många scener trots Rolf Spångbergs eminenta kamerajobb.
Kortade ner den mer än tre minuter, hittade lämplig musik och blev betydligt mer nöjd.
https://www.youtube.com/watch?v=dY4FFWjwHQo
Bas i korta varvet för bana 22
Snart landning i biodlingen
VPF i sliuett och lite ovanifrån innan Elias vek av mot ESMK på hemvägen
24 september 2019, flög med Rolf Spångberg med 12 kt sidvind i morse på bana 21. På 900 ft var det IMC, men varvet var helt ok. Lite jobbig turbulenspuckel över Chappies hangar varje gång, troligen något från vindkraftverken.
Ytterligare backtrack till 29 aug på ESMK. Kortade ner den sadistiskt långa filmen till några få "moments" och satte musik till. Elias var inte helt nöjd, flygningen dög till rent praktisk rotelandning, men inte för "uppvisning". Handlar troligen om hur ettan (när det var jag) flög varvet, samt att man kan gör landningarna ännu mer samlade. Där var flera fullstopp med direkt start från stillastående position med tornet öppet. I slutet ett par grymma stillbilder av VPL som en PAX tog 2018 över Österlen (Daniel Jacobsson). Han jobbar för övrigt på Koenigsegg, så vi kanske skulle ordna ett utbyte där med "spaka själv".
https://www.youtube.com/watch?v=Ytr7goZrlWU
Ytterligare backtrack till 29 aug på ESMK. Kortade ner den sadistiskt långa filmen till några få "moments" och satte musik till. Elias var inte helt nöjd, flygningen dög till rent praktisk rotelandning, men inte för "uppvisning". Handlar troligen om hur ettan (när det var jag) flög varvet, samt att man kan gör landningarna ännu mer samlade. Där var flera fullstopp med direkt start från stillastående position med tornet öppet. I slutet ett par grymma stillbilder av VPL som en PAX tog 2018 över Österlen (Daniel Jacobsson). Han jobbar för övrigt på Koenigsegg, så vi kanske skulle ordna ett utbyte där med "spaka själv".
https://www.youtube.com/watch?v=Ytr7goZrlWU
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
30 september en sammanfattning
Har inte hunnit med att skriva så ifya i ”Klubbdagboken” ska försöka sammanfatta.
Många besökare har gästat oss
Söndagen den 22 blev Elias Björk godkänd och väntar nu på att transportstyrelsen skicka hem certet.
Mårten premiärflög sin Fournier RF4.
Anders Poulsson var och tankade sin ”arme-cub” innan det bar av(med bil) till Portugal. Där är sedan en tid tillbaka även hans andra cub - IDA.
Elias fokuserar under uppflygningen. Moln över havet! Vackert!
Mårten taxar in efter premiärflygningen.
Många besökare har gästat oss
Söndagen den 22 blev Elias Björk godkänd och väntar nu på att transportstyrelsen skicka hem certet.
Mårten premiärflög sin Fournier RF4.
Anders Poulsson var och tankade sin ”arme-cub” innan det bar av(med bil) till Portugal. Där är sedan en tid tillbaka även hans andra cub - IDA.
Elias fokuserar under uppflygningen. Moln över havet! Vackert!
Mårten taxar in efter premiärflygningen.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Epilog september
Vägverket skyltade om vägvisningen. Nu har vi stora fina skyltar som det står ”Söderslätts flygklubb” på.
Kommer man på kustvägen från Trelleborg ser det ut såhär!
sen skyltas det in på Lyckebovägen
och sen ner till klubban
Se kom IP-Supply med tomrör. Nu väntar vi bara på inkopplingen.
Kommer man på kustvägen från Trelleborg ser det ut såhär!
sen skyltas det in på Lyckebovägen
och sen ner till klubban
Se kom IP-Supply med tomrör. Nu väntar vi bara på inkopplingen.