Thorbjörn Engback. Ett flygarliv. Tosterup 2019 04 02.

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Thorbjörn Engback. Ett flygarliv. Tosterup 2019 04 02.

Inlägg av FredrikH »

Förra tisdan åkte jag till Tosterup ca 15 km öster om Kristianstad. Thorbjörn Engback, f 1951, Flygvapnet 1970-2006 höll föredrag och jag spelade in det med GoPro. Ljudet är väl precis ok, så fördelaktigt om man använder hörlurar.


Blev överraskad när jag kände igenom honom från denna nyligen upplagda "intervju" från Västerås flygmuseum. Tydligen hade han rest ner från Sala för tisdagens föredrag!

Vi flög hårt och stridsmässigt. Thorbjörn och bombarmadorna.


IOGT/NTO-salen i Tosteberga var fullsatt av åldringar, och för 30 kr fick man kaka samt kaffe och konjak. Var väl en 5-6 flygare/segelflygare i publiken, varav en gammal J28 Vampire-förare.

Thorbjörn var fältflygare, och tydligen var det inte tänkt att de skulle stanna längre i vapnet än till ca 32-års ålder, så det var anledningen att han började titta på omskolning till Herkules runt 1986, men han flög Viggen fram till 1992. Verkar som man kunde söka till fältflygare ända in på 80-talet? Nåväl, +1100 timmar Draken, strax över 1000 på jaktviggen och flera tusen på Herkules. Har flugit noll sen 2006, inget privatflyg alls.

Föredraget skiljer sig rätt mycket från Pennan & Svärdets film. Mer om familj, utbildningen, Ljungbyhed och Herkules i krigszoner som Bosnien och Afghanistan. Efter kaffet kunde man ställa frågor och han hade fullt upp med flera av oss ända tills det var dags att packa ihop. Med andra ord gick det inte att intervjua särskilt djupt, men några intressanta punkter:
Safiren skulle ha elaka tendenser med korsade roder. Intressant, jag har flugit den helt normalt i ca 15 min, och den kändes som en tung och harmonisk Eurostar.
Draken hade 25 graders lutning på stolen vilket gjorde det lättare att tåla G, jämfört med Viggen som hade 18 grader pga att man skulle gå fri från fenan vid utskjutning. Sen kompenserades det något av bättre G-dräkt på Viggen, i alla fall på den tiden. Skulle inte förvåna mig om de som flög Draken 1998 hade samma dräkter som till JAS och JA37.
F-16 ska ha 30 grader på stolen, men de måste ändå hålla huvudet lätt framåtlutat för att kunna jobba. Det var en brittisk "utbytesstudent" på aircrewinterview som sa det, men hans minnen gällde 80-90-tal.
Har hört från annat håll att med Viggen kunde man fortfarande uppleva att olika individer var bättre än andra, till skillnad från JAS, men han ville inte bekräfta det påståendet, mer än i enstaka fall för gasresponsen. Annat var det med Draken där de byggdes med större toleranser. Han talade rent av om "sneda flygplan" i vissa fall.
Första versionen av Gripen skulle saknat bra jaktförmåga jfr mot Viggen och därför skämtsamt kallats "AS 39" :-). Det var nytt för mig, jag trodde det var spaningsförmågan som led i början och en bra bit framåt. Kände förvisso till att sista versionen JA37Di hade Amraam och färgdisplay innan detta kom till Gripen, men inte att sistnämnda skulle vara direkt kass i jämförelse.

Ja, det fanns mycket man skulle kunnat spinna vidare på. Han sålde två egenskrivna Herkulesböcker. Del 1 + 2, 250 resp 350 styck, sista hade nog mer bilder.

Där finns en brittisk kanal som påminner om Pennan & Svärdet-filmen https://www.youtube.com/user/Aircrewinterview/videos där bla denna finns:

Saab 32 Lansen & AJ 37 Viggen | w/ Alf Ingesson-Thoor