Klubbdagbok 2018 april
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok 2018 april
Den 18 april kommer all flygning inom svensk FIR att kräva färdtillstånd. Detta med anledning av den förväntade intensiva flygtrafiken med destination: Blåkulla!
Gäller även den 22.
Gäller även den 22.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
1 april seriöst
Efteratt vinden nått drygt 20 knop vid middagstid på söndagen avtog den på eftermiddagen och under natten. Idag, 1:a april, är det vindstilla och minusgrader. CAVOK och fina flyg förhållande nästan som im det vire ett aprilskämt ned tanke på gårdagens blåsande.
Vinden kulmenerade vid lunch, för att sen mojna allt vartefter. Detsamma gällde temperaturen. Frostig morgon!
Vinden kulmenerade vid lunch, för att sen mojna allt vartefter. Detsamma gällde temperaturen. Frostig morgon!
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Sidvind!
Idag blåser det igen! 30 kt och 29 i sidan! No flying!
No flying är det bästa som kan hända en under utbildningen. Karaktärsdanande.
En liten film från 1 april som heter Skåre Nocturne.
edit: gjorde den något längre, oklippt och med ny titel "WT9 flying at dusk with ambient music".
https://www.youtube.com/watch?v=hiengZzqOGs
En liten film från 1 april som heter Skåre Nocturne.
edit: gjorde den något längre, oklippt och med ny titel "WT9 flying at dusk with ambient music".
https://www.youtube.com/watch?v=hiengZzqOGs
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
Fältdag
Lördagen den 6 april var det fältdag. I fint vårväder samlades ovanligt många medlemmar (+20!) för att fixa till koner, bansiffror, städa hangarer etc.
Före
Efter
Den obligatoriska korvgrillningen!
3:an får en extra omgång färg.
Under tiden klipptes gräset och skräp kördes till soptippen, allt under förtjänstfull ledning av vår nye fältansvarige
Före
Efter
Den obligatoriska korvgrillningen!
3:an får en extra omgång färg.
Under tiden klipptes gräset och skräp kördes till soptippen, allt under förtjänstfull ledning av vår nye fältansvarige
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Arbetsdag på klubben och lite up-to-date
En känd gäst på parkering. SE-YJZ
Onekligen vårkänsla. Arbetsdag på klubben. Håkan Svensson var arbetsledare och organiserade dagen.
Jag försökte hålla igång eleverna. Stark sidvind, upp över 20 knop emellanåt, men med flitiga klubbmedlemmar på banan så var det inte aktuellt med touch-and-go ändå.
Bortser vi från start och landning så var det ljuvugt i luften. Såväl VSG som VPL luftade vingarna.
På det hela taget - en bra dag!
Onekligen vårkänsla. Arbetsdag på klubben. Håkan Svensson var arbetsledare och organiserade dagen.
Jag försökte hålla igång eleverna. Stark sidvind, upp över 20 knop emellanåt, men med flitiga klubbmedlemmar på banan så var det inte aktuellt med touch-and-go ändå.
Bortser vi från start och landning så var det ljuvugt i luften. Såväl VSG som VPL luftade vingarna.
På det hela taget - en bra dag!
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Maxi söndag
Idag var det i stort sätt vindstill och CAVOK hela dagen. Våra Eurostar och Dynamic var i luften från morgon till kväll. Landskronas C172 landade på em och hälsade på.
Undertecknad hade nio skolpass, som väl var några EK flygare.
Landskronas C 172
Fredrik tog en tur till Kristianstad. På hemväg hade han brått! Lite drygt 300 knop! FlightRadar24 skojar nog med oss.
Undertecknad hade nio skolpass, som väl var några EK flygare.
Landskronas C 172
Fredrik tog en tur till Kristianstad. På hemväg hade han brått! Lite drygt 300 knop! FlightRadar24 skojar nog med oss.
Ja, nu blir de avundsjuka hos Blackwing när vi flyger den sträckan lika snabbt som Ghostrider körde Stockholm-Uppsala.
ESTT-ESMK. Fick direktinflygning bana 01 med VPF strax före. Ingen inpasseringspunkt.
https://www.youtube.com/watch?v=X5q94tJjokM
It´s like heaven
VPL ville aldrig sluta flyta på den uppvärmda banan. Förvisso med andra steg, det gör stor skillnad när det saknas vind.
Här har jag inte varit sen uppflygningen. Poul lärde mig taxa på linjen, räta upp före tröskeln, stalla VSG i brant sväng mm.
ESTT-ESMK. Fick direktinflygning bana 01 med VPF strax före. Ingen inpasseringspunkt.
https://www.youtube.com/watch?v=X5q94tJjokM
It´s like heaven
VPL ville aldrig sluta flyta på den uppvärmda banan. Förvisso med andra steg, det gör stor skillnad när det saknas vind.
Här har jag inte varit sen uppflygningen. Poul lärde mig taxa på linjen, räta upp före tröskeln, stalla VSG i brant sväng mm.
På KRFK´s ljugarbänk satt ett par tobaksrökande herrar som tyckte vi hade för små bokstäver på VPL. Gällde då texten "Söderslätt" etc. Jag fick också beröm för att jag vågade flyga själv.
Radiokontakten med tornet för hemfärden var som ett skolexempel på suddgummiflygning. Förbindelseprov med tornet, fick taxi till väntläge Bertil, fråga om redo, klart att ställa upp bana 19, klart ut söderut i TMA 1500 ft eller lägre och slutligen klart att starta, allting under rullning! Väl i luften kom att Ravlunda var aktivt. De här övningarna Anders hållit i är guld värda!
ESMK-ESTT med ett par svängar över Vellinge och landning under 250 m
https://www.youtube.com/watch?v=QWCEMI8WN70
Varför startar man inte här som en häftig chansgubbe...
Hästsportanläggningen och Södra Åkarps kyrka
En ovanligt ren medvindslinje
Radiokontakten med tornet för hemfärden var som ett skolexempel på suddgummiflygning. Förbindelseprov med tornet, fick taxi till väntläge Bertil, fråga om redo, klart att ställa upp bana 19, klart ut söderut i TMA 1500 ft eller lägre och slutligen klart att starta, allting under rullning! Väl i luften kom att Ravlunda var aktivt. De här övningarna Anders hållit i är guld värda!
ESMK-ESTT med ett par svängar över Vellinge och landning under 250 m
https://www.youtube.com/watch?v=QWCEMI8WN70
Varför startar man inte här som en häftig chansgubbe...
Hästsportanläggningen och Södra Åkarps kyrka
En ovanligt ren medvindslinje
Iceman sparkar stjärtfena tisdag 9 april. Det är fullstoppen vid hemkomsten från långa EK-navven samt efterföljande studsar. Jan-Erics XIS samt VPL med Roland kom också med på ett hörn.
https://www.youtube.com/watch?v=pXhSwY-zVZ0
Från ett tidigare pass samma tisdag, max vingglidning med VPL i ca 60 kt på bana 03.
https://www.youtube.com/watch?v=tirxH6lFIXw
Detta pass började med start i rote. En fulltankad VPL hängde inte riktigt på en lätt VSG. Eventuellt en video av detta senare.
https://www.youtube.com/watch?v=pXhSwY-zVZ0
Från ett tidigare pass samma tisdag, max vingglidning med VPL i ca 60 kt på bana 03.
https://www.youtube.com/watch?v=tirxH6lFIXw
Detta pass började med start i rote. En fulltankad VPL hängde inte riktigt på en lätt VSG. Eventuellt en video av detta senare.
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.
Ett par bilder från söndagen 7 april
Jag och en PAX från young pilots gör oss redo för en lokal flygning
Landningen med Ilkay råkade visst hamna rakt på den nymålade siffran. Förlåt.
https://www.youtube.com/watch?v=wGVxquVTXYk
Den här killen är en stor flygentusiast som åker runt på young pilots (FFK)-eventen över hela landet. Sön 14 april var de på F17 Kallinge och flög ett par pass med DA40. Han åker nog gärna med om ni har en ledig plats på er lokala flygning, gillar att filma och var rätt duktig med att fästa kameran i olika vinklar. Han och hans klasskompis från gymnasiet åkte med Johnny i ICM för ett tag sen. Från början tror jag det är Håkan som bjudit in young pilots för en flygning. I vilket fall var hans första kontakt med ESTT 2017.
The unknown castle från turen till ESMK efteråt
Jag och en PAX från young pilots gör oss redo för en lokal flygning
Landningen med Ilkay råkade visst hamna rakt på den nymålade siffran. Förlåt.
https://www.youtube.com/watch?v=wGVxquVTXYk
Den här killen är en stor flygentusiast som åker runt på young pilots (FFK)-eventen över hela landet. Sön 14 april var de på F17 Kallinge och flög ett par pass med DA40. Han åker nog gärna med om ni har en ledig plats på er lokala flygning, gillar att filma och var rätt duktig med att fästa kameran i olika vinklar. Han och hans klasskompis från gymnasiet åkte med Johnny i ICM för ett tag sen. Från början tror jag det är Håkan som bjudit in young pilots för en flygning. I vilket fall var hans första kontakt med ESTT 2017.
The unknown castle från turen till ESMK efteråt
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Påskhelgen som gick
Flygvädret var strålande hela helgen, förutom då att det blåste rak sidvind påsdagen och annandagen.
För att få bort ohämnheter hade vi en vält modell större på plats och ett NOTAM var utfärdat så ev besökare skulle vara förvarnade.
ICM groundades vid en daglig. Ingen mek tillgänglig förrän efter påsk. På VPL vek nosstället ihop så var den med grounded. Det flögs en del med VSG men skolningen ställdes in! Underteknad har dragit på sig en ”frozen shoulder” och är handlingsförlamad i höger armen. Gör ont som f-n och har lång läkningsprocess.
Känns lite motigt i klubben just nu. Men vi blickar framåt.
Välten redo att platta till banan.
Välten fick köra till sidan när Peter Hellström från Eslöv startade med Safiren.
Håkansson från Skabersjö var nere och hälsade på med sin MiniStorch.
För att få bort ohämnheter hade vi en vält modell större på plats och ett NOTAM var utfärdat så ev besökare skulle vara förvarnade.
ICM groundades vid en daglig. Ingen mek tillgänglig förrän efter påsk. På VPL vek nosstället ihop så var den med grounded. Det flögs en del med VSG men skolningen ställdes in! Underteknad har dragit på sig en ”frozen shoulder” och är handlingsförlamad i höger armen. Gör ont som f-n och har lång läkningsprocess.
Känns lite motigt i klubben just nu. Men vi blickar framåt.
Välten redo att platta till banan.
Välten fick köra till sidan när Peter Hellström från Eslöv startade med Safiren.
Håkansson från Skabersjö var nere och hälsade på med sin MiniStorch.
Jag har för mig Håkanssons Storch är en 1:1 replika om det är den med de målade kulhålen. Finns lite info från sommaren 2018 i en klubbdagbok med bilder från ESFA. Främsta skillnaden mot originalet skulle vara sättet landställen fjädrar på, där var en avsevärd skillnad.
Film på roteflygningen med Bo i turbulens från tis 9 april. Start i rote på 03.
https://www.youtube.com/watch?v=o1rxAxnT5rQ
Kopierade infotexten
Need more practice on the takeoff part. It takes more courage. When number one starts rolling it feels natural to give him a little space, but the illusion is that our acceleration will be equal when I push full throttle. In reality it takes 2-3 more seconds to reach that balance in the energy state. You will have to plan it before the flight, so nr 2 will know exactly how nr 1 will move his throttle the moment he starts rolling. My plane, the 100 hp WT9, also had full fuel load, almost 100 L, while the 80 hp EV97 was about 50% fuel and has the propeller pitch a bit more optimized for climb.
SEVUL från Höganäs gör trepunktare på 21 förra fredagen 19 april. Tittar man noga är det ganska avlastat, och de skolar annorlunda där uppe. Ej stalla ur fullt innan sättning, och noshjulet max 2 dm över banan.
Det är Egil som flyger och 1600 h-Eskil som PAX, men i sista klippet hade de bytt plats inför starten.
Kan höra Håkan angående spaken "bara kom, bara kom, bara kom..."
https://www.youtube.com/watch?v=Y3RHAzYkAmg
Film på roteflygningen med Bo i turbulens från tis 9 april. Start i rote på 03.
https://www.youtube.com/watch?v=o1rxAxnT5rQ
Kopierade infotexten
Need more practice on the takeoff part. It takes more courage. When number one starts rolling it feels natural to give him a little space, but the illusion is that our acceleration will be equal when I push full throttle. In reality it takes 2-3 more seconds to reach that balance in the energy state. You will have to plan it before the flight, so nr 2 will know exactly how nr 1 will move his throttle the moment he starts rolling. My plane, the 100 hp WT9, also had full fuel load, almost 100 L, while the 80 hp EV97 was about 50% fuel and has the propeller pitch a bit more optimized for climb.
SEVUL från Höganäs gör trepunktare på 21 förra fredagen 19 april. Tittar man noga är det ganska avlastat, och de skolar annorlunda där uppe. Ej stalla ur fullt innan sättning, och noshjulet max 2 dm över banan.
Det är Egil som flyger och 1600 h-Eskil som PAX, men i sista klippet hade de bytt plats inför starten.
Kan höra Håkan angående spaken "bara kom, bara kom, bara kom..."
https://www.youtube.com/watch?v=Y3RHAzYkAmg
Branta svängar på 500ft höjd? Ser väldigt lågt ut...FredrikH skrev:No flying är det bästa som kan hända en under utbildningen. Karaktärsdanande.
En liten film från 1 april som heter Skåre Nocturne.
edit: gjorde den något längre, oklippt och med ny titel "WT9 flying at dusk with ambient music".
Varför ligga på den höjden?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B
PPL (SEP, IR), UL-B