Hur angöra medvind?
https://www.flygfyren.nu/community/inde ... vind.3965/

Det finns fler situationer som varit uppe för diskussion, tex om man hamnar för nära varandra rent allmänt, eller som under en FFK-dag, där jag anslöt till medvinden från tvärlinjen eller eventuellt metod A, medan ett annat plan anslöt till medvinden på dess mitt framför mig och kom utifrån. Dessutom hade vi olika QNH och han låg under mig nära men bortom min sikt ända tills lång final i PPL-varvet. Som tur var hade vi radiokontakt och han koll på mig, men med ytterligare ett plan framför var det osäkert för mig vem som var vem på radion. I det läget valde jag att hålla höjden konstant för att inte riskera att sjunka ner på honom, men sänkt nos hade tillåtit mig se honom tidigare. En situation som kan exemplifiera vanskligheten i att ansluta till ett varv på andra sätt än att först korsa banan.
360 i varvet kan man få på kontrollerade flygplatser för att skapa distans, men gör man det på ESTT blir man utskälld.
På uppflygningen tipsade Poul om vikten att stå på sig vad gäller sin position, då andra flygare kan vara fräcka med att tränga sig före. Man kan tänka sig en situation på ESTT där man ligger på basen medan ett annat plan rapporterar lång final, vad göra? - "Här gör vi inga direktinflygningar, jag landar som etta!" vore ju då ett alternativ om kommunikationen fungerar tillbaka. Flygplan på final har dock företräde enligt läroboken Luftf. syst. kap 16. Undvikande av kollision.