Klubbdagbok 2018 oktober

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2018 oktober

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Oktober kunde inte börjat bättre, vindstilla och två skolpass! Sen blev det lite målning av klubbstugan.

5 timmar loggades idag. En måndag! Härligt!

Sista ytorna på klubbstugan är snart målade.
Bild

Skön kväll på Söderslätt.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

2:a oktober

Inte lika roligt idag! :twisted:
Bild
[/code]

Värre blev det framåt dagen!
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Medvindslinjen hade nog avverkats ganska fort. :)

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Tisdag och teorikurs

Nio förväntansfulla elever lyckades jag få helt förvirrade. Inte svårt alls, bara att börja med TAF och metar.

Sen fortsätta med halvcirkelregeln MT och och lite om höjdmätarinställning vidare med genomgångshöjd och flightlevel. Ja just så, lite svenska och lite engelska.

Vi hade i a f lite småroligt.

TAF
ESMS021708Z 0218/0318 27018KT 9999 SCT030 TEMPO 0218/0220 27020G30KT SHRA SCT020CB TEMPO 0220/0302 28022G36KT SHRA SCT020CB TEMPO 0302/0308 SHRA SCT020CB BECMG 0305/0308 33012KT TEMPO 0308/0316 32015G28KT=

Metar
ESMS022020Z 26019KT 9999 FEW026 BKN040 10/06 Q0998=

Så här ser det ut på kartan!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Onsdag morgon

Blåser fortfarande men Kung Bure har tappat lite av flåset.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Oktoberhöst eller?

Hösttecken finns men behagligt varmt. Ca 10-12 grader och uppehåll. Lite flygning i början av vecka. I torsdags så for jag med ICM till ESML. FFK-HV övning till söndag. Efter inmönstring på torsdagen lätt regn, låga moln och dis. Så äntligen framåt sen eftermiddag så lyfte vi för flygning till ESMI. Rutten gick södrut längs kusten och sen österut. ”Ridå” strax norr om Ystad! Alla åter till ESTT! Här blev vi kvar till lördag. Inte lyxförläggning men det fungerade.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Söndag 7 oktober

Hade en fantastisk flygning med Rashida. Prova-På när det är som böst! Ny elev? Vi får se.

Flyttfågelformation
Bild
[/list]

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Rapport från fredagen 5:e oktober.

Tänkte snacka lite med Per och såg soldater på webkameran och antog att FFK var där. Kommer ner till fältet vid 17-tiden och möter en vaktpostering vid tankanläggningen. En ligger ner i eldställning med AK4 och en bastant tjej fråger mig om "ärende". Jag frågar om de samarbetar med FFK, och hon svarar "det är möjligt". Är det hemligt eller? "Vi har flygande personal här, ja." blev svaret ånyo med robotliknande röst. Jag fortsätter längs vägen utan att fråga om dejt. Träffar Per som jagar sina sista PAX-timmar och när Bo tänker ansluta med Fourniern känns det liksom dumt att stå kvar på backen, och det visade sig bli ett lyckat beslut. Söker upp Bo som enligt radion snurrar runt Vellinge vattentorn, men hittar honom först när han anger sig position på min klockan tre. Vi gör sen ett par överflygningar på ESTT i rote och samma med ett landningsvarv där jag bryter av strax före tröskeln. Blev mycket uppskattat av Hemvärnet, en kom fram efteråt och tackade för uppvisningen!

Sen uppstår en överkurssituation. Jag tränar några branta svängar väster om fältet och ansluter sen till medvinden vid Skåre samtidigt som två FFK-plan gör samma sak men från Trelleborg. Får kontakt med en Piper lite längre fram, men det andra planet ser jag inte. Svårt att veta vilket beteckning som är vem här, och rätt svårt att komma ihåg nya obekanta beteckningar, men det sista är en träningssak. Har för mig det osynliga planet frågar om jag har kontakt med en Cessna, och jag svarar "negativt". Han säger sig sen ha kontakt med mig och ligger på min klockan elva. Jag får också frågan vilken höjd jag ligger på, "720 ft", men vi verkade ha lite olika höjdmätarinställningar för han ansåg jag låg på över 800 ft. I vilket fall följer jag dessa plan i PPL-varvet och ligger på ca 65 kt ända tills början av finalen där jag till slut upptäcker Cessnan snett under mig klockan elva med 50 till max 100 ft skillnad i höjd. Mer korrekt skulle varit att dra av farten på medvinden med bibehållen höjd, då bör jag fått syn på honom. Tror detta var SE-MIL, och Pipern kan eventuellt ha varit SE-LOH.
Pipern hinner i alla fall inte taxa tillbaka så jag och Cessnan kommer överens om att gå om. Han frågar sen hur vi ska göra, om han ska släppa förbi mig, men jag säger att jag hinner landa och lämna banan fri med UL-varvet om han tar PPL-varvet. Inget svar, men det var kul för jag tvingades korta ner det och gena lite samt landa kort (vinden rakt i banan så ganska lätt). Hann lämna banan fri med 10-15 sek marginal. Han måste dock ha pressat på medvetet och ej tagit ut hela varvet. Vi får väl se om det kommer fram någon mer info kring detta.

Filmade inget i fredags, men här är en från 5:e augusti som jag aldrig postade i forumet med 20 kt i sidan från vänster på bana 03 med VPL. Fyra bedömningslandningar varav tre sista utan klaff. Första med andra steg. Det var under denna session jag upptäckte att man vinner inget på att gå ner till andra steg samt öka farten bara för att det blåser mycket, i alla fall inte med Dynamicen. Tredje steg och ca 58 kt gör det lättare även här, dels att motståndet gör att planet mer sätter sig när man förväntar det, och dels att hög fart och ojämnheter i banan är en dålig kombination. Kanske lägger ut något mer från denna kväll senare, för där var två pass med sammanlagt 19 landningar. Utmaningen med landningar tycker jag nu främst är vad som händer efter sättning. Att tex komma ihåg motskev även vid rullningen. Driver planet blir det en sladdande färd med enbart sidroder, och jag märkte en liten tendens till det även på Sturup med vinden rakt i banan. Sen även de här tricken med att börja flyta ut närmare vindsidan så sätter man planet lättare på mittlinjen, och om möjligt först försöka landa normalt när man är nära marken och känna av vindens påverkan. Ibland är den väldigt liten nära marken och man riskerar göra en massa korsande roderinputs helt i onödan.
https://www.youtube.com/watch?v=2cqbSxBvP7g

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Brittsommar

Och flygväder! Morgonpass med Johan Ascard i VSG för att skola till UL-cert. Han har fluget Sportstar på sitt LAPL så det blir inte något större problem. Till kvällen var Filip och Anders bokade. Bo hade bytat fartmätaren under mellantiden.

Bara solnedgången hindrade oss att flyga hela kvällen.

Filip förväntansfull nybörjare
Bild

Anders njuter av kvällsflygning
Bild

Fågelformation
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Söndag 7:e oktober. Lämnade komfortzonen och flög till Sturup för tredje gången i karriären med VPL. Där är normalt mest trafik morgnar och eftermiddag/kväll. Molnbasen där låg på 700-900 ft och jag fick Speciell VFR. Flög först till Trelleborg och följde sen järnvägen upp mot Östra Grevie (ligger i jämnhöjd med Vellinge vattentorn) medan jag avlyssnade Atis. Ropade sen upp inkl "Information Whisky" och fick anmäl vid Svedala. Tror det var han som guidade oss i tornet på studiebesöket. Atis hördes fint, men fick be honom repetera 3-4 gånger under turen. En tvåmotorig jetkärra startade medan jag låg på final, och det var anledningen att min klarering för studs och gå ändrades till "klart landa bana 35". Någon som kommer ihåg vad han heter? Flygledaren uppmanade mig att ringa före besök, men under studiebesöket fick vi motsatt besked.

ESTT - ESMS (Sturup Airport Rwy 35) with SEVPL (Oct 07, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=x7qyYVQU_XA

Start bana 03 kl 0910
Bild
Bild

Inpassering Svedala med Fjällfotsjön där jag fick ett varv i väntläge
Bild

Final med "klart att landa". Ej studs och gå. Trafikkärra har precis lättat i bortre banänden.
Bild
Bild

Svänger till medvindslinjen. Tornet är med men syns dåligt på denna förminskade bild.
Bild

Sväng till final från väldigt lång medvind (alltid vänstervarv såvida ej annat angetts på kontrollerade flygplatser). Anledningen till Speciell VFR synlig.
Bild

Det var snygga moln längs horisonten när jag kom hem
Bild
Bild

Kl 1000. Per Almlund har nyss landat med VSG.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lördag 13 okt

Bil till Eslöv :? Hämtar Christian Tregert i Oxie på vägen. Vi ska till Skånes Flygsportförbunds workshop som handlar om hur en förening fungerar.

Susie Tägt från Skåne Idrotten går igenom för vad en förening förväntas göra. Vilka rättigheter och skyldigheter som gäller för medlemmarna. Vi är 13 deltagare och har livliga diskussioner och några trevliga timmar tillsammans.

Niklas Anderberg kommer in och avslutar med att berätta om framtagningen av Blackwing varpå vi avslutar med en rundvandring i produktionen.

BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Söndag 14 oktober

Brittsommar! Även om hösten är här med löv i glada färger som singlar ner och bönder som tar upp årets betskörd så är temperaturen ok för T-skirt!

Idag hoppades vi på flygväder med en stadig sidvind på 15-20 knop häll oss på banan.

Teorieleverna var uppdelade, annars blir det för trångt i klubbstugan, i två grupper. Uppgiften idag och framöver är att kunna upprätta en driftsfärdplan och en ATS-färdplan.

Navskivan snurrade dock till det och gav de grå cellerna en match. Tror dock vi fick rätt ut det i slutändan. Nu är det egenträning som gäller!

Elias, Elias, Elliot och Ludde roade sig med hooverboard mellan varven med navskivan.

Gräset växer i sensommarvärmen och då vår egen åkklippare är grounded så lånade vi en från Fredshög. Fredrik satte dig vid ratten och jag löste av. Årets sista klippning!?

Balansträning!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Hoover board? Den var inte lätt att stå på. Iceman åkte iväg med den på banan för att flytta koner tror jag, och sa något om att "vi ungdomar måste åka när vi ska förflytta oss". Sen demonstrerade han den på asfaltplätten och åkte iväg jätteproffsigt mot stugan innan något plötsligt hände där ungdom och bräda åkte åt varsitt håll. :shock:

Söndagen innebar också ett pass med VPL där Jan Pinotti åkte med. Hans son Carl har börjat skola, och Jan hade UL-cert på 80-90-talet samt är gammal kompis med Bo Lenander. Han stod ut med min träning av vingtippningar men magen protesterade vid branta svängar. Var också bra sidvindsträning på 21 med helt rak sidvind. Noterade 90 kt i GS när jag låg på basen så det gällde att planera höjden. Varierande vindstyrka 13-18 kt. Gjorde även en final mot Fridhem men någon körde en maskin på banan så vi fortsatte mot Tågarp. På den finalen var där plötsligt väldigt otrevlig turbulens och kanske var det tur att jag såg aktivitet på fältet och avbröt. Passerade på 200 ft till höger om banan och såg ett par minimotorcyklar köra omkring. När vi sen steg kände vi av turbulensen igen så vi båda lyfte från sätena. Sen var den lika plötsligt borta.

Sen hade Olov Dahlbäck otur med batteriet på VPL när han skulle till ESML med sin 4-åring. Tydligen laddar generatorn ovanligt svagt och jag hade kanske haft elbränslepumpen på en 3-4 varv. "Risk för batteriurladddning om många förbrukare är till kontinuerligt". Särskilt pumpen, men normalt sett ska det fungera ändå. Han satte på laddaren i 20 min vilket räckte till ett startförsök som nästan tände. Surt.
Senast redigerad av 3 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Idag lyftes ICM till ESME för service. Kolbjörn for iväg och fick 50-timmars utförd!

Bo L fixade till vår egen Cub Cadet och prövade den. Jag körde lite med Fredshögs åkklippare så nu har vi förhoppningsvis gjort åreys sista klippning.

Johnny (och jag med lite hjälp av Bo) fick upp hängrännorna och stuprören. Dörrbromsen monterades på ytterdörren,så inte en höststorm smäller upp den.

I går (söndag) rengjorde Rolf överliggaren på vindskivan och jag hade hoppats hinna grundmåla den. Men icke! Lite målning på östra gavel sen ska vi få bort Haki-ställningen och lämna tillbaka den till Fredshög.

Dörrbroms inneifrån och uteifrån!
BildBild

Ny hängränna och nya stuprör!
Bild
8)
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Veckan som gick

Skylane på väg till Strömstad från Tjeckien mellan landar för tankning. Varit nere för reperation.
BildBild

Fågelstråken är intensiva.
BildBild

Lisa njuter i klubbstugan men nära dörröppningen så flyktvägen är fri!
BildBild

Amanda kom från Eslöv och skolade med Samir! Före skolning intogs lite pizza!
BildBild[/url]

Skriv svar