Klubbdagbok 2018 september

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Klubbdagbok 2018 september

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag drar vi till Berlin!
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

En tillbakablick till förra öppet hus 8 maj. Hittade den här bloggen av Natalie Kjaergaard när jag sökte på annat. Har glömt vad hennes plan kallas, men det bör stå i majdagboken.
https://wingsexplorer.com/open-house-at ... flygklubb/

Anders Sällström gör just nu daglig
Bild

Ser ut att vara fint flygväder för EK ikväll, men där är ingen skolning.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Tisdag 4 sept teorikväll

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Nio förväntansfulla elever i klubbstugan för navigation. Första riktiga lektionen! Efter några timmar så är True Track, variation, skala samt en massa andra begrepp, om inte självklara, så i a f förståeliga.

Ludvig han med 10 minuter och tre touch-andg-go före teorin. Fredrik H landande 20:15 i skymningens sista minuter.

Per A flög en lång tur! Snart tio timmar där och klart att ta med pax (passagerare).

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Fullt i stugan

Inlägg av Anders S »

Bild
Lektion med Håkan. Trångt i stugan, men så är ju navigering också det mest platskrävande ämnet...:-) Utanför passade Per A och Fredrik H på att flyga i den ljuvliga septemberkvällen.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Lördag 8 september

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag har haft fullt upp med valrörelsen och annat och inte följt allt som hänt. Men i går gick jag in på www.ksak.se Tävlingar och tittade på resultat m m. Kunde konstatera att Åse Kristofferson vunnit i Gävle (Gävle ranking).

STORT GRATTIS ÅSE!

Vidare kollade jag landslaget och såg att vi nu är två från Söderslätts flygklubb som är med i landslaget! Åse och undertecknad! Castillion 2019 World Precision Flying Championship here we come!

Rangong!
Bild
Bild
Senast redigerad av 2 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Veckan som gått

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Valrörelsen är inne i slutspurt. I morgon avgörs det. Regeringsbildandet lär bli en invecklad historia men mer om detta längre fram.

På Söderslätt är det höst. Teorikursen är i gång. Mörkret är över oss redan vid halv åtta, disigt några morgnar och så tar vinden i.

Idag är det FFK övning för mig med ICM.

Planering!
Bild

20 KT men i a f rakt i banan!
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Svenskarna är ett färgrikt folk. Tänker blått, röstar rött, äter grönt, jobbar svart.

Igår var det mycket propellersnurr, om man ska sammanfatta dagen med få ord.

Där kom besökare, bland annat en dansk Vellingebo med två töser som båda fick provsitta VPL med påslagna skärmar och radio. De fick snacka lite med Sweden. Elliot kommer sen också ner med en kompis och har lätt EK/flygabstinens. För honom drygt en timme kvar innan Håkan kliver av, sätter sig på huk på vingen, pekar på honom och säger: "Nu flyger du!".

Filmen "Örnnästet" avhandlades, en av Pers favoriter med Richard Burton och Clint Eastwood. Han funderade även över hur det skulle vara om Bo flög Fourniern iklädd tysk WW2-hjälm istället för vit solhatt.

Henrik Persson landar VPL efter lång final från Räng
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
David
Inlägg: 26
Blev medlem: sön jul 10, 2016 3:39 pm

Inlägg av David »

Sista flygningen för söndagen blev VSG från Eslöv till Söderslätt.

Hade tidigare under eftermiddagen tagit mig upp till Eslöv för att plocka upp en flygintresserad kompis. Hon har funderat på cert ett bra tag (med andra ord för länge) och har hängt med på några turer.

Planerat blev en tur Eslöv-Lund-Bjärred-Landskrona-Svalöv-Eslöv. Några bilder från hennes kamera nedan.

Bild

MAX IV har blivit riktigt fint nu när allt är uppvuxet. Man anar spårvägen längst ned i bild. Inteferensmönstret dämpar faktiskt vibrationerna från trafiken!

Fortsatte sedan mot kusten. Såg en luftballong som höll på att lyfta väster Lund. Hörde ett plan lyfta från Landskrona. Verkade vara en dansk kärra skulle till Rönne.

Bild

Ven i aftonljus under molnen. Vädret såg mycket dystert ut norr om Landskrona.

Färden fortsatte därefter inåt landet mot strålande sol. Hörde polisen ropa på Sweden. De var på väg mot Eslöv bakom oss och väl framme vid varvet så utbytte vi artighetsfraser på Eslöv radio. Då syntes också luftballongen igen som drev nordost från Lund med vinden.

När vi landat Eslöv så kunde vi konstatera att hon är biten! Blir nog teoristart på någon av klubbarna i närområdet kommande vecka. Kul med en ny flygarkompis!

Bild

Stiger efter start Eslöv bana 12 för hemfärd mot Söderslätt. En trevlig kvällstur och nog rekord i loggad tid på en dag för min del: 2:05 blev det inskrivet i boken.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Fredag 14 september

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Elliot har gjort sin första EK

GRATTIS

NiklasP
Inlägg: 29
Blev medlem: fre apr 15, 2016 8:08 pm
Certifikat innehav: UL-B

En lördag på fältet

Inlägg av NiklasP »

Jag måste säga att det är alltid lika intressant varje gång man är nere på flygfältet, man vet aldrig vad som kommer att ske under dagen.

Denna dag var ingen skillnad.

Linus var uppe och samlade timmar för att kunna uppnå till PAX behörighet, mycket nära nu :)

Bo kom ner en sväng och tog en tur i sin Fournier. Samt intressanta diskussioner kring flyget, alltid nyttigt med erfarenhets utbyten. Framförallt för mig som fortfarande är väldigt "Grön"

Strax därefter kom Håkan ner för sin första prova-på flygning för dagen med en ung grabb på 15 år som hade ett väldigt starkt intresse av att börja flyga. Även föräldrarna var med och tyckte att det var super häftigt.
Han kommer med stor sannolikhet bli elev hos oss under nästa år.

Nästa prova-på flygning var ett stort gäng som hade gått ihop och gett sin chef flygningen som en pensions present. Härlig energi från hela gänget som dukade upp ett snacks bord medans deras chef njöt av vyerna från luften.

Det intressanta i detta är att detta stora gänget kom i en stor buss, som sagt man vet aldrig vad man kommer att få se när man är nere på fältet. Mycket roligt!

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Helgen som gick (15 och 16 sept)

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Lördagen blåste bort. Linus hann upp innan vindstyrkan blev för mycket och vred av tiil rak sidvind från väster. Jag hade en Prova-På med en 15-åring och en man som skulle gå i pension. Vädret ok förutom sidvinden.

15-åringen hade pappa och morfar och mormor med (tror jag). Pensionisten HEL buss med f d arbetskollegor! Han kände en annan bekant flyglärare och kanske påbörjar han certutbildningen.

Sömdagen började med nästan vindstllla för att sen öka till 11-12 KT men för en gångs skull RAKT i banan.

Sandra kom upp på din första flygning efter morgonens teorilektion. William på sin tredje flygning och fixade sin första landning själv (nästan). Helt själv fixade han fräsklippning. Bra jobbat.

Unga och entusiastisk!
Bild

William fokuserar
Bild

Manöverering mellan molnen
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Först tre landningarna med VPL igårkväll med ca 8 kt rakt i banan.

På tredje testar jag ta in alla klaffstegen direkt vid sättning, verkar funka bra. Den med andra klaff flyter väldigt långt, och 3-5 extra knop över tröskeln verkar spela stor roll. Höll ca 300 ft vid varje finalsväng vilket verkar optimalt för VPL på bana 21 och UL-varvet. Ligger man högre och kommer in som med VSG bygger man ofta fart i "dyket mot siffran" och utflytningen kräver att bli väldigt flack, och därför ser många landningar ut som trepunktare utifrån. Tredje steg sänker ju också nosläget. Vid 12 kt och mer rakt i banan har jag däremot minne av att VPL känns väldigt snarlik VSG även vid högre finalhöjd.

Lade på lite musik, och trodde en liveversion av Day Tripper inte skulle generera någon upphovsvarning men tydligen är Live at Budokan officiell. Demos och live bootlegs av kända låtar verkar däremot slippa igenom.

Bild
Senast redigerad av 4 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Tre sista utan klaff från igår. Bra träning infför bedömnings utan klaff. Med nuvarande tomgångsvarv på 1800-1900 rpm och rådande vind skulle man nog orkat fram till bedömningsmärke med 400 ft höjd vid pölen.

Flyter nästan ända till struten första gången med denna attityd. Andra försöket blev bäst. Tror variationen i tröskelfart var rätt stor mellan alla tre. Tredje blir också rätt bra, men väl nere försöker jag bromsa med att hålla nosen uppe varpå jag lättar igen och flyter långt. Kanske inte riktigt kvalificerar som ballooning då rörelsen stannar så nära marken, men det handlar säkert om en gräns om några knop för mycket. Rätt för en kort landning här hade varit att ta ner noshjulet och på bromsarna direkt efter första sättningen. Annars ska ju noll klaff innebära mer tryck mot marken men det höga nosläget tar väl ut den effekten.
Bild
Senast redigerad av 3 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

nil
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Tropiksommar?!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Temperatur upp mot de 25 idag 19 september! Varm luft somm strömmar upp från afrika och håller hösten och vintern stången.

Var ner till klubben och målade lite takfot. Spindlar försöker väva in den, stugan alltså!

Köpte också en ny kvast.

Spindel!
Bild

Ny kvast! Nu kan ni sopa igen!
Bild

Skriv svar