Spännande bilder, Johan!
Även söndagen 5 augusti var händelserik. Kom ner till fältet vid 1700, där står en FK14 Polaris förtöjd en bit från tankanläggningen med kapell och allt. SEYJZ från Örebro, den enda av sitt slag i Sverige. Stefan som var här med den kom ner över dagen och kitesurfade med en annan Stefan. Han hade stor packning att stuva in både bakom stolarna och i passagerarsätet. Han äger/har ägt kärran, och Örebro Flygklubb hyr/äger den nu, minns inte alla turer. Stefan möjliggjorde i alla fall till att klubben fick tillgång till en UL-masking (denna) i ett skede då det gjort sig av med sin förra (okänd) och många äldre medlemmar var negativa till UL-flyget. Har snackat med deras flyglärare Steve på telefon förut och han är liksom Stefan även influgen på Dynamic så kul att höra om skillnaderna. Minns att Steve nämnde FK14 som något snabbare, ännu halare men att Dynamicen upplevdes som mer robust. Polarisen har sportiga stolar som är ställbara istället för flyttbara pedaler. Denna konstruktion minns jag han tyckte var en aning känslig för en skolkärra. Lite av det här kolfiberstuket som Blackwing och Shark har, men inte riktigt lika vassa som deras. Detta är ju ett äldre plan i samma generation som Dynamic, men precis som den är det svårt att tänka sig ett snyggare plan. Första flygning 1999 för FK14 och 2001 för Dynamic.
Stefan bekräftade att FK14 lanserades som "flygets Mercedes" när den kom, och jag måste säga att för att vara side by side är det nog det som mest liknar ett litet jaktplan. Skönt motorljud var det också, får kolla upp det där, men har för mig det sitter en 100 hk 912 ULS som i vår. Kan vara avgassystemet, Blackwing har ju också ett fräckt ljud med sitt i titan från Acropovic. Vidare att FK14 marschar i 120 kt TAS, samt att den skulle vara mycket halare än Dynamic!
Wingspan: 9.04 m (29 ft 8 in). Vne 290 km/h (180 mph; 157 kn)
https://en.wikipedia.org/wiki/B%26F_Fk14_Polaris
En B2-variant nämns
Fk14B2 Polaris
Model with redesigned wing with slotted flaps to improve short-field performance. Small spoilers are fitted to the ailerons to reduce adverse yaw.[2]
Tyska sidan nämner en med kortare spännvidd, SW. FK 14 B2 Short Wing. Spannweite 8,50 m. Nachgewiesene Höchstgeschwindigkeit (bevisad toppfart) 305 km/h (165 kt). Nachgewiesene g-Limits bei 540 kg Abfluggewicht +6,4/–3,8g. Ok, trodde detta var ultimate loads, men stämmer uppgiften här är det i nivå med en Pitts. Eurostaren har +6G ultimate, är vad som anges vid leverantörens hemsida, men det är alltså gränsen där saker riskerar börja gå sönder, därav att den är begränsad till +4G vid praktisk flygning.
https://de.wikipedia.org/wiki/B%26F_FK_14
Kommer en liten film från takeoff sen, blev riktigt fräckt även om jag bara hade GoPro´n med mig denna gång.
Läckra FK14
"Varför har inte jag en sån här?"
Lite interiörbilder med riktig trottel. Det röda handtaget utlöser räddningsskärmen. Den börjar från en kåpa på huven, men sen är skärmens trådar inbakade längs flygkroppens sidor, så man ska inte testa den i onödan.
Mäktiga moln
Takeoff i stark vänster sidvind. Tillräckligt för att ställa in skolpassen.