Klubbdagbok 2018 augusti

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2018 augusti

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Soluppgång sett från webbkameran.
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbstugerenovering

Tilläggsisoleringen av ovanbjälklaget är lite mödosamt. Inte lätt att komma till och få ut isoleringen längst ut. Det är ju där den behövs bäst!
Med lite vilja och envetenhet så är det dock snart färdigisolerat.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Du hade säkert blivit en bra tandläkare, Håkan!

Här är lite Bücker Jungmann från våfflorna i onsdags
https://youtu.be/cy1p3-kosSc

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Fredag 3

Idag gick uppfräschningen av klubbstugan in i en ny fas. Tilläggsisoleringen av ovanbjälklaget blev klart! :D

Roland kom och körde några lass skräp till återvinningen. Willr hjälpte till med isolerandet av ovanbjälklaget och Rolf påbörjade målningen.

Dessutom passade flera på att flyga i det fina vädret.

Johnny och Wille ser till att jag är sysselsatt!
Bild

Johnny drar sista skruven.
Bild

Klart!
Bild

Rolf grundmålar vindskivorna!
Bild
[/list]

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Landning med VPL utan klaff på bana 22 ESFA. De har trädridå så går inte direkt att komma in flackt. Farten stack upp mot 75 kt vid tröskeln. Deras bana är 800 m, tröskeln för 22 inflyttad 150 m så jag kanske använde 500 m. Lite skickligare sättning utan ballooning så vore det nog vore möjligt på en 400 m bana också, med användning av bromsar naturligtvis, precis som här.

Dynamic WT9 No Flaps Landing Rwy22 ESFA (Aug 01, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=uCveOoLMHPw

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Kontrollflygning

Idag GRATTAR vi PER ALMLUND som klarade sin kontrollflygning.

GRATTIS PER

johanarnesson

13-15 kn i sida, brand och uppflygning!

Inlägg av johanarnesson »

Händelserik stugvärdsdag!

- Anders städar och fejar och bjuder på melon! Tackar tackar!
- Jag klippte bort lite strån från plattan och i början av 21!
- Blev rött byig sidvind med besök från England men det gick bra!
- Per stack iväg på uppflygning, strongt gjort i den sidvinden!

Dessutom började det brinna norr om Trelleborg när jag och Håkan va ute och flög! Verkar inte som verken Trelleborgs allehanda eller Sydsvenskan va intresserad av bilderna så det fick bli forumet!

Flyg lungt vänner!

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Spännande bilder, Johan!

Även söndagen 5 augusti var händelserik. Kom ner till fältet vid 1700, där står en FK14 Polaris förtöjd en bit från tankanläggningen med kapell och allt. SEYJZ från Örebro, den enda av sitt slag i Sverige. Stefan som var här med den kom ner över dagen och kitesurfade med en annan Stefan. Han hade stor packning att stuva in både bakom stolarna och i passagerarsätet. Han äger/har ägt kärran, och Örebro Flygklubb hyr/äger den nu, minns inte alla turer. Stefan möjliggjorde i alla fall till att klubben fick tillgång till en UL-masking (denna) i ett skede då det gjort sig av med sin förra (okänd) och många äldre medlemmar var negativa till UL-flyget. Har snackat med deras flyglärare Steve på telefon förut och han är liksom Stefan även influgen på Dynamic så kul att höra om skillnaderna. Minns att Steve nämnde FK14 som något snabbare, ännu halare men att Dynamicen upplevdes som mer robust. Polarisen har sportiga stolar som är ställbara istället för flyttbara pedaler. Denna konstruktion minns jag han tyckte var en aning känslig för en skolkärra. Lite av det här kolfiberstuket som Blackwing och Shark har, men inte riktigt lika vassa som deras. Detta är ju ett äldre plan i samma generation som Dynamic, men precis som den är det svårt att tänka sig ett snyggare plan. Första flygning 1999 för FK14 och 2001 för Dynamic.
Stefan bekräftade att FK14 lanserades som "flygets Mercedes" när den kom, och jag måste säga att för att vara side by side är det nog det som mest liknar ett litet jaktplan. Skönt motorljud var det också, får kolla upp det där, men har för mig det sitter en 100 hk 912 ULS som i vår. Kan vara avgassystemet, Blackwing har ju också ett fräckt ljud med sitt i titan från Acropovic. Vidare att FK14 marschar i 120 kt TAS, samt att den skulle vara mycket halare än Dynamic!

Wingspan: 9.04 m (29 ft 8 in). Vne 290 km/h (180 mph; 157 kn)
https://en.wikipedia.org/wiki/B%26F_Fk14_Polaris

En B2-variant nämns
Fk14B2 Polaris
Model with redesigned wing with slotted flaps to improve short-field performance. Small spoilers are fitted to the ailerons to reduce adverse yaw.[2]

Tyska sidan nämner en med kortare spännvidd, SW. FK 14 B2 Short Wing. Spannweite 8,50 m. Nachgewiesene Höchstgeschwindigkeit (bevisad toppfart) 305 km/h (165 kt). Nachgewiesene g-Limits bei 540 kg Abfluggewicht +6,4/–3,8g. Ok, trodde detta var ultimate loads, men stämmer uppgiften här är det i nivå med en Pitts. Eurostaren har +6G ultimate, är vad som anges vid leverantörens hemsida, men det är alltså gränsen där saker riskerar börja gå sönder, därav att den är begränsad till +4G vid praktisk flygning.
https://de.wikipedia.org/wiki/B%26F_FK_14

Kommer en liten film från takeoff sen, blev riktigt fräckt även om jag bara hade GoPro´n med mig denna gång.

Läckra FK14
Bild
Bild

"Varför har inte jag en sån här?"
Bild

Lite interiörbilder med riktig trottel. Det röda handtaget utlöser räddningsskärmen. Den börjar från en kåpa på huven, men sen är skärmens trådar inbakade längs flygkroppens sidor, så man ska inte testa den i onödan.
Bild
Bild
Bild
Bild

Mäktiga moln
Bild
Bild

Takeoff i stark vänster sidvind. Tillräckligt för att ställa in skolpassen.
Bild
Bild
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Vi fortsätter med söndagen 5 augusti. Olov Dahlbäck med PAX hade precis kommit tillbaka från Peenemünde, EDCP. Låter som ett trevligt utflyktsmål. Ca 1 timmes flygning.

Sen flyger Håkan värdebevis i en sidvind han egentligen tänkt ställa in för, men killen hade rest långväga för sin flygning så den blev av. Jag filmade landningen på 03 men med GoPro´n ser det väldigt litet ut såvida man inte har stor skärm/tv. Såg fint ut med bas som verkade ligga väldigt nära tröskeln, alltså minimal final. Krabb hela vägen in i utflytningen och sen upprätning och sättning. Fattar inte hur han får till motskeven vid upprätning med den tekniken. Det bästa jag åstadkom under det 1 1/2 år eller så jag flög den var att hålla planet wings level i det läget med max skev, därför jag gått över till sideslip. Nåväl, 17-19 kt rak sida var det, stod och slog mellan 03 och 21. Jag ropade på radion att 21 var aktiv men Håkan sa han ändå valde 03 för att få den från vänster, strax därefter blev 03 aktiv. Killen han flög med blev snabbt åksjuk över Trelleborg så de landade lite tidigare och han har 20 min tillgodo. That´s the spirit.

På tal om Trelleborg tog Håkan fina bilder av den polska brandkåren som var på väg att skeppas över och stod uppställda vid färjeläget. Får hoppas han postar dem här. Jag undrade själv vad som var på gång när jag körde ner, för det stod fullt med folk på broarna och jublade medan en massa röda brandbilar körde på kolonn. Kändes väldigt ovanligt.

Clintan på tröjan gjorde inte det lättare att bita ihop när man blir illamående
Bild

"Nu stänger vi butiken för idag men nästa gång gör vi 4G-upptagning från dykning till Vne. Ok?"
Bild

Efter det flög jag två pass om uppemot 50 min vardera i varvet. Sidvinden på 03 låg då runt 20 kt och den tangerade 30 kt på basen. Många med andra klaff, men även några bedömnings utan klaff. Har film på det mesta. Märkte dock att det funkade lika stabilt att använde tredje steg och ligga på 57-58 kt som vanligt. Är mycket lättare att landa VPL med tredje, stor skillnad på motståndet även om det inte är samma ankare som på VSG. Strax före staketet är där någon mekanisk turbulens vid denna vind. Riktig luftgrop, men den är likadan varje gång så man vänjer sig nästan. Det svåra med den här vinden är vad som händer efter sättning, särskilt som vi har små skidbackar i banan och har man ambitionen att rulla med högt nosläge blir det lätt nya luftfärder. Att man håller lite högre fart över tröskeln bidrar också, och som sagt man bör nog prova lägga sig under 60 kt som vanligt med detta plan. Svårt att hålla sig avspänd efter sättning här, och stiger man inte med krabb driver man till höger om banan. Jo man kan skeva, men då blir inte mycket stig kvar. Fick även tillfälle att öva vingglidning vid landningarna utan klaff, och metoden "nosen mot vinden skeva åt andra hållet" funkar bra, tvärtemot vad Elevhandboken säger. Där är olika bud om detta uppenbarligen, jag hämtade denna variant från Jim Alsip´s DVD´er.

Utgångspunkt för bedömnings utan klaff
Bild

Pådrag
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Så har vi lite fler bilder och film från våfflorna i onsdags 1 augusti.

Resan dit krävde lite improvisation. Kallade upp Sweden över Vellinge och fick 3000 ft mot Hässleholm. Allt hördes klockrent i klubbheadseten, inte alls denna 1-2 som kan vara över Trelleborg. Fick dock först fel transponderkod så han ändrade det. Hade sett på TAF´en att det kunde bli lite utmanande siktförhållanden. ESMS 011116Z 0112/0212 13005KT 9999 SCT030 TEMPO 0112/0116 BKN010 SCT040CB= Mycket riktigt möttes vi av en vägg strax norr om Ringsjön med ett stort CB och till slut begärde jag sjunka till okontrollerat. Där gick det att kryssa sig fram på 2000 ft och sen klarnade det upp. Retar mig att jag inte filmade denna fas av flygningen. Här är då ESTT-Vellinge och sen från medvind till landning på ESFA med mycket svag höger sidvind.

ESTT-ESFA with SEVPL (Aug 01, 2018 )
https://www.youtube.com/watch?v=pL0Vk9xV1S8

Resan hem. Elias Sjölander filmade från fältet på ESFA och när vi landade på ESTT stod David Pettersson och filmade där. Allt detta är inklippt tillsammans med farsans G7X-kamera för andra vinklar inifrån planet.

ESFA-ESTT with SEVPL (Aug 01, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=jMJ9sw9eqiE

Elias knäppte en bild av VPL parkerad
Bild

Lite fler bilder av Jungmannen
Bild
Bild
Bild
Bild

Elias gör en tryckare över fältet i 130 kt.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Endast för fanatikerna. Håkans landning på 03 i vad var det, 17-19 kt vänster sidvind. Tyvärr hade jag som sagt inte zoom-kameran med.

Håkan Sjöberg VSG Rwy 03 strong left crosswind (Aug 05, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=moldSwFn5ag

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Återstående bilder från Hässleholm i onsdags att meditera över till en konjak eller whiskypinne

Poetiska bilder av våfflorna
Bild
Bild

Poetisk bild av klubbstugan
Bild

Poetisk bild från hangaren som även kan öppnas på kortsidan vilket är fallet här
Bild

Seawind 3000 tillsammans med några vanliga, tradiga piperaktiga plan ;)
Bild

Bosjökloster mellan Ringsjöarna. Ett ställe vi besökte på skåneresan i tredje klass. Kan man landa där måntro?
Bild
Bild

Poetisk bild av bron
Bild

Poetisk bild av ESTT
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

FK14 Polaris SEYJZ visit and takeoff at ESTT (05 aug, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=C8lXO2-i-7o

Lite intressant snack om UL kom med från piloten Stefan. Ska också nämnas att klaffarna, fenan och höjdrodren är dukklädda på denna kärra. Stabilisatorn är i aluminium, och kanske några fler detaljer tex skevroderna.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbstugan tisdag 7 augusti

Ny arbetsinsats idag. Johnny och jag fick upp all panel på gavlarna. I öster fick vi även på hörnfoder.

På morgonen drog en fågelformatipn förbi! Var det ett hösttecken? I a f ingen ”hösttemperatur”! Även idag upp mot 27-28 grader.

Fågelformation
Bild

Sista panelbrädan på plats!
Bild

Östra gaveln klar sånär som på fönsterbleck och foder kring detta.
Bild

Hakiställningen upp och så även panelen på västra gaveln
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

7 augusti

Senare kom Samir på After Work Han tyckte det blåste förmycket sidvind så det fick bli lite målning i stället. :?

Samir hanterar en målarpensel
BildBild

Jag och Wille levererade ICM till Eslöv för service.
Bild

Skriv svar