Say Again, Please (bokrecension)

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
David
Inlägg: 26
Blev medlem: sön jul 10, 2016 3:39 pm

Say Again, Please (bokrecension)

Inlägg av David »

Förord: Med lite känsla av bokrecensionerna som jag gjorde i mellanstadiet så presenterar jag härmed några korta ord om böcker jag köpt och läst på olika teman. Hoppas det är till glädje för andra. Varsågoda, del 1. /David

Bild

Titel: Say Again, Please: Guide to Radio Communications

Författare: Bob Gardner

ISBN: 978-1-61954-089-7

Länk: http://www.bokfynd.nu/1619540894.html (finns även för Amazon Kindle)

Recension

Efter att ha klarat språkprovet, radioprovet och uppflygning så trodde jag att jag skulle vara redo att prata radio med de stora grabbarna i etern. Jag hade även flugit suddigummi med bland annat Anders, en för övrigt otroligt nyttig övning.

Men liksom många andra nybakade piloter så fick jag tunghäfta och stakade mig så fort jag tryckte på sändknappen. Det var nog inte så mycket kunskaperna som saknades, utan det var nog det faktum att det var "på riktigt" som ställde till det. Tänk om jag hade fel fraseologi? Eller glömde läsa tillbaka något, eller bara sa fel framför alla andra rutinerade piloter? För att råda bot på detta så bestämde jag mig för att dels läsa på mer, och dels börja öva genom att exempelvis begära trafikinformation från Sweden när jag närområdet.

En av de bättre böckerna på ämnen som jag läst är just den här boken. Boken börjar med en tämligen generell introduktion till radiokommunikation, och fortsätter sedan med kapitel per luftrumsklass som innehåller mer detaljer kring vad som gäller, och avslutas med ett par mer specifika kapitel, exempelvis IFR-kommunikation. Boken riktar sig till huvudsakligen till VFR-flygare.

Varje kapitel om luftrumsklasser har en tydlig struktur. Inledningsvis berättar Gardner om förutsättningarna för luftrumsklassen, och även vad som förväntas av dig och vad du kan förvänta dig från omgivningen, oavsett om det är ett okontrollerat fält eller ett kontrollerat torn. Därefter kommer det typexempel på kommunikationen som sker i den luftrumsklassen. I kapitlet om G-luft så hänvisar han till de förordningar som gäller, samt praxis och ger goda råd kring vilken kommunikation som kan vara lämplig när man ligger i trafikvarvet under olika omständigheter.

I kapitlet om E-luft så beskriver han hur man närmar sig ett fält, anger avsikt, kommunicerar med AFIS och med andra kärror, samt vilken typ av service man kan vänta sig att få från FIS.

Nu är visserligen boken amerikansk, så för oss som flyger i Sverige så kommer fraseologin att skilja, plus att kapitel om D-luft, B-luft och A-luft är ganska meningslösa (men väldigt läsvärda). Eftersom boken riktar sig till VFR-flygare så är kapitlet om A-luft bara en sida. Flyger man utomlands (läs: Tyskland och Danmark) så är dock kapitlet om E-luft intressant.

Bild

Till skillnad från den läroboken i radiokommunikation som många av oss haft under radiokursen, så är det mindre av de långa fraseologi-övningarna, och men fler hela scenarion där man syr ihop allt från vad som händer, till hur kommunikationen går, till goda råd i sammanhanget. Dvs, boken förklarar inte bara vad, men också varför.

Betyg

Läsvärd bok om radiokommunikation. Även om delar av boken inte är tillämpbar för våra förhållanden finns det många guldkorn att finna. Jag ger den 4/5 och en ständig plats i bokhyllan bredvid de andra flygböckerna.

(Om någon vill låna mitt ex så mejla mig!)