Klubbdagbok 2018 juni

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Lördag 16 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Första dagen på vårt ”sommarläger”. Eftersom vi inte kom iväg till annan plats så fick det bli läger på himmafältet. Elias F (Iceman), Elias B, Ludvig och Elliot började dagen, nä före dem var Henrik J, med start och landningar. Vi fick besök av en Sportstar SE-MEZ. På eftermiddagen hölls det bröllop i hangaren. Brudparet, Fredde och Vicky, anlände med flyg. ICM kom ut från hangaren och det blev ca 30 minuter innan vi landade och alla jublande gäster välkomnade dem till bröllopsakten.
Tyvärr fick vi rak sidvind på över 10 knop och ställde in några skolpass. En det gav möjlighet att klä på ytterligare lite panel på östra gaveln. Rolf hjälpte till hantlangning.
Så, det går framåt.

MEZ på besök!
Bild

”Lägerlunch”
Bild

Bröllop!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Söndag 17

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Ösregn! Morgonen började med ett efterlängtat regn. Medförde att vi fick ställa in flygning på morgonen men sen blev det desstu mer!
Sky-divers Beaver kom och landade. Det för att flyga hem hoppare som landat i uppvisningshopp i Smyge. Ungefär samtidigt landade Eslövs Cessna 172 SE-GKF. Vinden svängde upp på väst och tilltog i styrka. Dagen avslutades med att killarna gjorde vardera tre bedömningslandningar.
Lång dag men härliga flygningar.

Beaver
BildBild

Eslövs Cessna 172
BildBild

Under vingen syns Bo Ls Fournier under deviering av kompassen.
Bild

Fokuserad elev taxar in efter skolpass
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Håkan Sjöberg 30 min landningsträning (torsdag 14 juni, 2018)


ESTT Rwy 21 Torsdag 1940-2010 lokal tid. Håkan tränar landningar med olika konfigurationer (olika klafflägen, bedömnings, normala) inför tävlingar i Precisionsflygning och Riksnavigering (mindre krävande variant). Märket är tänkt ca en tredjedel in på banan där åkrarna delar sig. Sista landningen görs kort och normalt, men den har ni redan sett.

Du får berätta igen om regelverket för dessa 4x4 landningar.

VSG efter eget pass i fredagskväll ca kl 2100.
Bild

Ett belgiskt par hade då kommit till fältet och parkerat sin van/husbil en bit väster om tankanläggningen samt ställt ut små bord och stolar. Såg väldigt fyrkantigt ut från luften, som om någon satte upp en mätstation, men jag trodde det var drönarflygaren Håkan berättat om. Jag vet fortfarande inte hur de hittade till oss eller om de visste att det var ett flygfält, men de hade åkt runt i Skåne under två veckor, första Sverigebesöket och totalt begeistrade av naturen, att man kunde bada i sjöar osv. Hade besökt Skåneleden, Snogeholm, förvånats över våra traditioner med studentfirande i Trelleborg (plakat, veteranbilar osv). De hade ingen flyganknytning eller tidigare intresse, men hade de senaste veckorna funderat över detta att flyga i ett litet plan. Han (Frederik) trodde VSG var "ancient", alltså veteranplan! De var på direkt när jag frågade ifall de ville hänga med upp, och båda fick några studsar på 21, ett par varv runt Skåre hamn mm. Gudrun berättade att hon varit flygrädd och ganska nyligen åkt trafikplan för första gången. Inför checklistan sa hon "Is there anything I can do that would be wrong". Efteråt bjöd de på Norrlands Guld och rostade mandlar med röksmak, klockan var väl runt 23 innan jag kom från fältet.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Måndag 18

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Regler för rikslandingar och riksnavigation finns på www.ksak.se Tävlingar o s v.

Vi flög fram VSG till 1453 timmar så det blev till att ta i lag med en 50-timmars service.

Grillningen idag stod Elliot för.
Bild

Vind rakt i banan! Bild

Teori!
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Blev klar med en film av Groben som besökta oss söndagen 27:e maj från Halmstad. Piloten Rickard Crivall tyckte vi hade ett väldigt fint fält!


Bild

Sen blev det en filmsnutt av DeHavilland Beaver från igår söndag 17:e juni. Tyckte han sa planet var från -60 eller -67, vinden hugger tyvärr av en del snack. Uppgraderad till turboprop från stjärnmotor som hade runt 480 hk. Nu ca 580 hk. Håkan har redan postat snygga bilder från landning och uppställning men här är några andra vinklar.


Jet Fuel only
Bild

MAX 122KT ALLTID
Bild

Piloten Bo Magnusson
Bild

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havill ... C-2_Beaver
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Tisdag 19

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Igår, måndag, fixade Bo L 50-timmars. Så nu går porten upp för en ny skoldag.

Bild

Redo för start.
Bild

En närboende granne kom ut med sin barngrupp som skulle börja skolan (förskoleklassen) till hösten. Stort intresse även om dom nobbade att sitta på förarplats. Men nyfikenheten danns där och undersidan kollades.
BildBild

Sveriges sydligaste ö var extra tydlig i rådande lågvatten.
Bild

Efter barnens inspektion så blev det tvättning av SGs undrrsuda.Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Bo fick igång VPL idag, han nämnde något om "luft i ledningarna" pga hur tidigare startförsök gjorts som möjlig förklaring till att den inte startade när han bytte bränslepumpen för ett antal dagar sen. Plötsligt går den alltså idag, lär väl komma fram mer detaljer sen. Flög den en kort tur med Elias Frostensson efter Bo´s kontrollflygning. Testade både bana 21 och 03, och sistnämnda med vänstervind var det snällare hållet. Byig, variabel västlig vind och rakt i sidan 15-18 kt för båda banorna. Vid 10-15 meters höjd kändes som man behövde komma igenom en "puckel" i brist på bättre ord, särskilt för bana 21 med mer mekanisk turbulens. "Brottas med planet" för att citera Henrik Persson. Känns som det behövs lite träning för att flyga rent under dessa förhållanden. Upplevde dock inte luften som turbulent rent allmänt. Har ett par filmer från båda turerna på gång, men uppladdningen går väldigt segt. Lurigt att få kameran att peka perfekt rakt fram på VPL, så ska lägga till checklistan att dubbelkolla utifrån. ;)

Den satt dock hyfsat rak på kontrollflygningen
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

VPL

Inlägg av FredrikH »

Kan tilläggas att vid förbindelseprovet läste Bo mig endast mellan 1-2. Var uppmärksam på detta. Vi ändrade inga inställningar på radion igår.

Bo sänkte också tomgångsvarvet till ca 1600 rpm, men när jag taxade in tyckte jag det gått upp till +1700 rpm.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Onsdag 20

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Ny dag nya flygningar! Nu är vi på väg till Sövde för att pröva segelflygning.

Tankning före flygning.
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Nu flyger vi segelflyg.
Bild

Nu kommer det in lite låga tråkiga moln.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Peter Steneborg (vår besiktningsman på UL) berättade intressanta saker om fältet på ESMI. Huvudbanan ska vara densamma sedan andra världskriget, medan segelflygstråket kom dit på 50-talet. Fanns även två tvärbanor tidigare. En annan sak är att trädridån för bana 30 (granskogen) fanns inte från början, det är en bonde som fick för sig att börja odla julgranar, men sen har han inte tagit hand om den verksamheten så de jobbar för att få bort ridån igen. Även skog åt nordväst har inte funnits där ursprungligen.

I samband med detta nämnde han ett standardmått för inflygningsvinkel, 2.85-3.25 grader om jag minns rätt, och de får alltså ständigt flytta fram tröskeln för bana 30 pga att granskogen växer högre. Här nämnde jag expansionseffekten som en hjälp för timing av upptagning vilken då ska förutsätta en vinkel på 3 grader enligt Hans Frantzén TFHS. Antar att han menar minst här.

http://www.boldmethod.com/learn-to-fly/ ... t-landing/ (bla pedagogisk 20 sek video om expansionsmetoden)

The Runway Expansion Effect by Rod Machado


Detta kände Peter dock inte till. När jag försökte förklara sa han: "Oj vad svårt det är att flyga, oj vad svårt det är att flyga. På min tid satte vi upp tummen i vindrutan. Där du har undersidan är där du pekar nosen, översidan blir sättningspunkten." ;)

Annars var det trevlig flygning igår, på vissa sätt slår det UL-B vad gäller sikt och ren flygkänsla. Man sitter ganska rymligt och som i ett jetjaktplan. Standard var att ligga på 100km/h och dyka upp till minst 130 för att göra gungor. En skillnad mot våra plan när man svängde var att även om man gjorde det rent så upplevdes det som en mycket mer girande rörelse. Flyglärare var Bengt Bondesson som satt i baksits. Först ut att flyga var Elias Fronstensson, och han kommenterade flygningen som att det kändes "hårt". Landningarna känns ju definitivt hårda när man är ovan vid detta, och trots mycket arbete med att jämna till segelstråket har de inte fått till det optimalt enligt Bengt. Även bogseringen kan nog upplevas som hård att styra, särskilt som det blåste en del. Rak vänster sidvind igår. Var det 10 knop, eller mer? Nåväl, instruktionen om hur man skulle ligga i förhållande till bogserplanet var inte glasklar, och Bo Lenander som är medlem där flyger den på ett eget sätt, mer under bogserplanet.
Första passet kändes ovant, fokusering på bogsering och nya grejor överlag gjorde att det var lätt att tappa orienteringen. Vi var uppe i moln emellanåt, tränade vingtippningar med lite halvdan sikt. Han använder då max sidroder för varje skevning och cirka hälften skevroder, ingen paus i ytterlägena utan direkt tillbaka i "planets egen rytm" som han uttryckte det. Gick fullständigt åt h-e första passet. Andra passet gick betydligt bättre, precis som Bo förutsagt, vad gäller allt, bogsering, vingtippningar, svängar, känsla för planet. Brukar tydligen vara så. Jag hade tur som fick flyga två gånger, det fanns en tid kvar och ingen annan ville. Förståeligt, eftersom första passet antagligen var lite knäckande vad gäller självförtroendet för oss alla.
Annars skolar de första fyra passen med motorseglare så man kan stanna uppe längre och få in orienteringen för området.
Inga headset eller intercom, man kommunicerade direkt. Fanns en handhållen smal mikrofon vid högersidan för snack på klubbfrekvensen och med flygledare. Ska visst finnas en högtalare någonstans i cockpit också. Instrument i km/h och meter. Vi bogserades till 700-750 meter, sen fanns en speciell plats i anslutning till medvinden som jag glömt namnet på där landning förbereddes på 300 meter. Svängde bas på 200 meter vid kanten av en sjö invid Sövdeborg. Inget QNH, utan QFE, dvs fältets höjd. Bogserplanets timpris är 2000kr och man betalar flygtiden med antal minuter från start till det landar. I normalfallet runt 6 minuter, men tog längre tid igår pga vädret. Varför? Jag vet inte, avsaknad av termik, vindarna? Han svängde ju upp mot vinden efter start så borde kunna stiga snabbt, men jag tror det handlar om förutsättningarna att hålla linan sträckt hela tiden. Rallyen låg i alla fall och bogserade oss upp i 100km/h vilket tycks vara standardfart även i det läget.
Andra saker som skiljde från UL-flyget var att vi ikläddes fallskärmar, dessa reflekterade man inte över i planet. Proceduren att ta sig ur var att lossa hela huven med dels vanliga låset på vänstersidan och samtidigt ett nödlås på högersidan. Sen spänna loss bältet, greppa handtaget för rycklinan och hålla i detta medan man hoppar ut. Vägde man under 80-85 kg ville de också lägga in en blymatta i sätet. Hellre tungt än lätt plan, enligt Bondesson.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

fler bilder från segelflygsdagen

Inlägg av FredrikH »

Bra bild av medvindslinjen och Snogeholmsvägen i förrförra posten! Deras fält är rätt lurigt att orientera sig kring när man är ovan, särskilt om man kommer från Domen, och det är ju mer än en som riktat in sig på stråket mellan banorna. :)

Sjöbo flygklubb vid infarten
Bild

Bengt Bondesson bredvid Motor-Falken och på andra sidan fyrhjulingen som var kul att köra.
Bild

Peter Steneborgs Zenair. 1000 h byggtid eller 2 år. Färgen kallas tydligen Old English Racing Green.
Bild

Vår bogserkärra, en Rallye.
Bild
Bild

Vy från mobila "kontroll-stugan"
Bild

Samspråk med instruktören Bengt Bondesson och fallskärm på Elias Frostensson i förgrunden. Sistnämnda omdöpt till "Iceman" av Håkan.
Bild

Glada miner, Elliott Kimay i mitten.
Bild

Ludvig Johannesson och Elias Björk
Bild

"Är det du eller jag som bestämmer här?"
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

fortsättning på Sövde-dagen

Inlägg av FredrikH »

Närbild av främre cockpit
Bild

Lite mer överblick och mikrofonen synlig med nödutlösaren för huven framför
Bild

Baksits för flygläraren
Bild

Elias Björk och Bengt Bondesson gör sig redo. Bo Lenander hjälpte till.
Bild

Mer av Rallyen med pilot. Äldre modeller av planet saknade eller hade annan konfiguration på framkantklaffarna, till följd av större tendens att klippa.
Bild
Bild

Ready for takeoff
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Free as a bird
Bild

Jag på medvindslinjen lite senare
Bild

Snogeholmsvägen igen och final trea nolla
Bild
Senast redigerad av 3 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Midsommar årets längsta dag

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Några vackra bilder från Västervik får symbolisera svensk somnar när den är som skönast.
Bild
Bild
Bild

Per Almlund
Inlägg: 21
Blev medlem: mån aug 28, 2017 10:12 am
Certifikat innehav: UL-B

Inlägg av Per Almlund »

Sverige är vackert.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Håller med, och frågar mig hur man ska kunna bräda dessa bilder... det känns som att vad man än gör så blir det ett helgerån...
...men juni är inte slut än, så vad sägs om några klipp från vad jag tror var årets mest optimala flygdag!
En dag som inkluderade termik på basen strax före de gula containrarna, så jag tvingades till omdrag, vilket filmen nedan börjar med.

Highlights from optimal flying conditions (June 24, 2018)


Bo flög tillbaka Fridhem-ESTT med två studsar


Bild
Bild
Bild

Sen knäppte Bo några bilder och en mycket kort filmsnutt av en Lill-Cub som besökte oss från Eslöv. Jag var för lat för att ta loss kameran som äntligen fått en acceptabel riktning på VPL´s huv. Antagligen hade jag låtit den sitta kvar även om det landat en Spitfire. "Alla vet ju ändå hur en sån ser ut".

Lockhaven yellow. Pilot var Tomas Pettersson.
Bild

Man ser tanken (46 liter) skymta under instrumentbrädan.
Bild

Lyssna till motorn, 65 hk om jag minns rätt


Efter Cub-besöket flög vi till Sövde med mig som pilot dit. Bo tyckte vi skulle skifta headset men lämna pluggarna som de var pga personliga inställningar (ännu ett uttryck för lathet). Men blir det inte omvänt så jag måste använda din sändknapp? "- Nej, det kan jag aldrig tänka mig!" Ingen respons på förbindelseprovet, men å andra sidan gick Per och Rolf omkring ute. Över Trelleborg provade jag anropa Sweden, ingen respons, vilket var ganska skönt för just där var mottagningen olidligt skränig och svårhörd. Flög i medvind via ALM runt kontrollzonen och svängde nord-nordost mot Sövde. Över Ystad och rakt norrut därifrån låg tunga regnområden. Cirka halvvägs mellan kusten och Sövde får vi den brutalaste termik jag upplevt hittills, planet hoppade och bankade så vi blev tyngdlösa. Där anropade jag jag Sövde utan respons, tryckte sen in högersitsens knapp och då svarade de. Svag rak sidvind som slog mellan 12 och 30. Vi såg segelplan som bogserades och flög för sig själva. Full aktivitet.
Jag flög väster om byn och anslöt till varvet och medvindslinjen för bana 30 vid grustaget enligt inofficiell rekommendation från min PAX, sen Sövdeborg som riktmärke när man svänger till basen, bra att ha ca 1000 ft där och inleda finalen på 500-600 ft. Deras superbreda fält känns som en stor öken, särskilt i detta mulna väder. Hittar inget att fästa blicken på, lätt att tappa orienteringen, men landningarna gick ok. Till skillnad mot tidigare gånger var det ingen turbulens alls över gransskogsridån. Vi bara flöt över. Segelflygarna hade någon förklaring att turbulens skulle byggas upp framåt kvällen.

Två varv på Sövde med VPL. Vinden hann vrida sig till medvind på åtminstone en av landningarna, men jag gick efter aktiv bana jag fått på radion.


På medvindslinjen ESMI, 1300 ft. Elevation 118 ft.
Bild

Bo flög hem med start bana 12, kallade Sweden från medvindslinjen, drog förkortad och begärde 2500 ft mot Vellinge, vilket vi fick direkt. "Du är klarerad i Malmö TMA på 2500 ft, QNH 1015". Flygledaren var till och med så bussig att vi fick sjunka till 1500 ft och byta frekvens när vi närmade oss Söderslätt. "Ingen känd trafik i området." Ska nämnas att från Sövde till Vellinge hördes Sweden glasklart. Det var som natt och dag jämfört med över Trelleborg. Båda turerna tog lika lång tid om man bortser från min extra studs. 30 min trots sistnämnda genväg över kontrollzonen, men så hade jag också 20 kt mer i GS.

Passerar över Sturup med Fjällfotasjön vid nosen på 2500 ft
Bild

Söderslätt precis innan batteriet i kameran tog slut
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar