Klubbdagbok 2018 juni
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
Klubbdagbok 2018 juni
Sommar

- Hakan Sjoberg
Lördag 2 juni och söndag 3
Idag skolade Tomas. Först några Prova-På sen flera pass med eleverna.
Vi fick besök av en möhippa. Bruden skulle bli hämtad av någon från annan flygklubb. Hann inte stanna för att se hur det gick.
Var nere bara för att möta mina elever som skulle göra radio-och språkprov för Hans. Kl 1000 började dom och alla som var där klarade sig.
Kanon väder! Fast nästan för varmt... Eller?
Lite lugnare på söndagen. Värmen håller i sig och några långväga gäster mellanlandar för övernattning respektive tankning. Holländarna tog en taxi till Trelleborg för att övernatta, medans ett tyskt par i Ikarusen lättade efter drygt en timme för vidare färd.

Vi fick besök av en möhippa. Bruden skulle bli hämtad av någon från annan flygklubb. Hann inte stanna för att se hur det gick.
Var nere bara för att möta mina elever som skulle göra radio-och språkprov för Hans. Kl 1000 började dom och alla som var där klarade sig.
Kanon väder! Fast nästan för varmt... Eller?
Lite lugnare på söndagen. Värmen håller i sig och några långväga gäster mellanlandar för övernattning respektive tankning. Holländarna tog en taxi till Trelleborg för att övernatta, medans ett tyskt par i Ikarusen lättade efter drygt en timme för vidare färd.

Senast redigerad av 2 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.
- Hakan Sjoberg
Måndag 4 juni
Ikväll kom en 12-årig kille ner till vårt flygfält och ville flyga med sin drönare. Han flög i en tjugo minuter med drönaren. Han var väl informerad om vad som gäller och hade läst på transportstyrelsens hemsida. Papoa var med och hoppas jag fick en ny elev där!
Gabriell har full koll!
Här har han koll på mig, fotografen!
Gabriell har full koll!

Här har han koll på mig, fotografen!

- Hakan Sjoberg
Tisdag 5
Idag fick vi så äntligen ”tummarna ur r-v-n” (varifrån kommer detta uttryck? Mågon som vet?). Jag och Jonny körde till Woodys och lastade lite isolering och reglar. Sen rev vi ner fjällsponten på väster gavel på klubbstugan. När kvällen kom var den tilläggsisolerad. På fredag färdigställer vi gaveln och sen fortsätter vi runt om.
Vi hade tänk börja med att tilläggsisolera takbjälklaget men då hade vi fått värmeslag!
Isolering och reglar lastade hos Woodys.

Rivning pågår.

Snart är fönstret ett minne blått.

Daniel färdplanerar, Varberg nästa!

Isolering pågår.
Ny föhydningspapp på.

Så åker riven fjällspont i återvinningscontainern.
Vi hade tänk börja med att tilläggsisolera takbjälklaget men då hade vi fått värmeslag!
Isolering och reglar lastade hos Woodys.

Rivning pågår.

Snart är fönstret ett minne blått.

Daniel färdplanerar, Varberg nästa!

Isolering pågår.

Ny föhydningspapp på.

Så åker riven fjällspont i återvinningscontainern.

Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
Nationaldagen
Vi började med att Elias F och Elliot flög vars ett pass. VSG hade redan varit i luften.
VPL stod i hangaren med en trasig bränslepump och var GROUNDED
Efter flygpasset körde vi ut alla koner längs banan. Nu är det lätt att se vår flygfält från luften
ICM var ute på ett FFK uppdrag med Fredrik Spog som pilot. En riksomfattande mobilisering testades av försvaret. Första gången på ”evigheter”.
Fredrik Lindgren var stugvärd med fina kakor och mycket energi. Först satte han ihop byggställningen och rev ner lite till på gaveln. Tömde även loftet på diverse skräp. Här gjordes ett intressant fynd av gamla tävlingsinfomationstavlor.
Sen tog han sig an att tvätta VPL undersidan!
Flera härliga flygpass. En ung kille ville pröva att flyga. Drömmer om att bli ”stridspilot”. Efter prova-på flygningen bjöd jag storasystern på en flygning. Kanske hon som blir pilot?
Dagen slutade med ett tyskt par som kom med husbil och släp med ett segelflygplan. Övernattar och tar färjan imorgon efter semester i Eskilstuna med segelflygning.
Sist i luften var Niklas P. Jag lyckades glömma mina bilnycklar i VSG. Så det var bara att vänta tills han landade igen!
Alla koner på plats!

Allmän mobilisering! Övning denna gång och förhoppningsvis slipper vi en ”skarp” sådan.

Många ”avgångar”

VPL GROUNDED! Bra tillfälle att göra undersidan fin!

Varför inte? Husbil med ett segelflygplan på släp!

VSG efter många flygningar!

Kuriosa! Ett resultat från en flygtävling anno dasumal!

VPL stod i hangaren med en trasig bränslepump och var GROUNDED
Efter flygpasset körde vi ut alla koner längs banan. Nu är det lätt att se vår flygfält från luften
ICM var ute på ett FFK uppdrag med Fredrik Spog som pilot. En riksomfattande mobilisering testades av försvaret. Första gången på ”evigheter”.
Fredrik Lindgren var stugvärd med fina kakor och mycket energi. Först satte han ihop byggställningen och rev ner lite till på gaveln. Tömde även loftet på diverse skräp. Här gjordes ett intressant fynd av gamla tävlingsinfomationstavlor.
Sen tog han sig an att tvätta VPL undersidan!
Flera härliga flygpass. En ung kille ville pröva att flyga. Drömmer om att bli ”stridspilot”. Efter prova-på flygningen bjöd jag storasystern på en flygning. Kanske hon som blir pilot?
Dagen slutade med ett tyskt par som kom med husbil och släp med ett segelflygplan. Övernattar och tar färjan imorgon efter semester i Eskilstuna med segelflygning.
Sist i luften var Niklas P. Jag lyckades glömma mina bilnycklar i VSG. Så det var bara att vänta tills han landade igen!
Alla koner på plats!

Allmän mobilisering! Övning denna gång och förhoppningsvis slipper vi en ”skarp” sådan.

Många ”avgångar”

VPL GROUNDED! Bra tillfälle att göra undersidan fin!

Varför inte? Husbil med ett segelflygplan på släp!

VSG efter många flygningar!

Kuriosa! Ett resultat från en flygtävling anno dasumal!

- Hakan Sjoberg
Fredag 8 juni
Dagen började med uppfästning av stående reglar för vattesponten. Fredriks nedrivna rester lastades sen och efter att detta dumpats på återvinningscentralen så blev det ett nytt besök hos Woodys. Tillbaks så monterade vi upp denna på västra gaveln upp till bjälklag.
Anders hade varit på Gotland och landade med VSG när vi kom tillbaks från Woodys. Sen kom SE-IDA och hälsade på. Bo P kom förbi och fixade fralla till fikat.
När vi packade ihop för dagen så var det tid för mig för ett möte om ”lägerveckan”.
VSG efter en tur till Gotland. IDA på final! Läcker är hon!

IDA lyfter för hemfärd!
Reglar för vattenspont och så sätter Johnny några av de sista skruvarna för dagen!

Anders hade varit på Gotland och landade med VSG när vi kom tillbaks från Woodys. Sen kom SE-IDA och hälsade på. Bo P kom förbi och fixade fralla till fikat.
När vi packade ihop för dagen så var det tid för mig för ett möte om ”lägerveckan”.
VSG efter en tur till Gotland. IDA på final! Läcker är hon!

IDA lyfter för hemfärd!

Reglar för vattenspont och så sätter Johnny några av de sista skruvarna för dagen!

Gick en tidig morgonpromenad och såg två unga koltrasthannar fightas, stundtals endast en meter från mig! En spektakulär syn, och hade jag haft kameran skulle det varit flyguppvisning i Bob Hoover-klass. De slogs på marken, hovrandes 1-2 meter upp i luften, bland högt gräs så det lät ungefär som när man spände fast ett spelkort i cykelhjulet, och sen flög de i vida cirklar efter varandra så fort de kunde på minimal höjd, 1-2 dm. Detta höll på i mer än 5 minuter. Fick känslan att detta var lek mer än allvar. Har även märkt att koltrasthannar är mindre skygga rent allmänt.
- Hakan Sjoberg
Lördag 9 juni
Fin sommardag! Fick med mig Louise upp på en liten tur. Senare på kvällen landade en fin vintage Cessna! Lite tankning och en skjuts av besättningen till Best Western i Trelleborg.
Louise på sin första flygning i en ultralätt.

Tysk veteran Cessna

Louise på sin första flygning i en ultralätt.

Tysk veteran Cessna

Vem är Lousie?
Där är fina färger på fältet nu, hon kunde blivit filmad här istället.

Johan Arnesson takeoff med sin första riktiga PAX

Sen ett filmklipp inkluderande hans high speed landing.
Där var 2-3 kt rak vänster sidvind, så ännu ett fall av medvind på bas, men nära nog perfekt sättning.

Ytterligare en bild på ett av de besökande tyska planen. Cessna 172 från 1958. Man behöver en stege för att komma åt att tanka från vingarnas ovansida. Det dög bara med 100LL.

Jag fick åka med när han taxade. Mycket luftig och trevlig cockpitmiljö.

En tysk hand försöker starta maskinen.

Där är fina färger på fältet nu, hon kunde blivit filmad här istället.

Johan Arnesson takeoff med sin första riktiga PAX

Sen ett filmklipp inkluderande hans high speed landing.

Ytterligare en bild på ett av de besökande tyska planen. Cessna 172 från 1958. Man behöver en stege för att komma åt att tanka från vingarnas ovansida. Det dög bara med 100LL.

Jag fick åka med när han taxade. Mycket luftig och trevlig cockpitmiljö.

En tysk hand försöker starta maskinen.

Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
Tisdag 12 juni
Normalsommar har infallit. Temperatur lite lver 20 grader frisk vind och moln. Ingen nederbörd även om den är efterlängtad. Blev fortsatt rivning av befintlig panel i eftermiddag och kväll. Imorgon så fortsätter vi med att regla upp, isolera och skruva upp ny vattenspont.
Våran huskatt, Lisa, tassar runt och jamar. Hon är inte tillfreds med vad som sker. Hoppas hon gillar att stugan blir varmare ich goare sen när kylan återvänder.
Fin flygkväll och några passade på!
Rivning av gamla panelen pågår!

Gavel i öster och fasad i norr nere (nästan).

Riven panel på väg till tippen!

Peter på final bana 21 för landning.

Per fyller i resedagbok efter landning. Att det är sommar syntes på vingframkanten! Längesedan det var så mycket mygg där.
[/list]
Våran huskatt, Lisa, tassar runt och jamar. Hon är inte tillfreds med vad som sker. Hoppas hon gillar att stugan blir varmare ich goare sen när kylan återvänder.
Fin flygkväll och några passade på!
Rivning av gamla panelen pågår!

Gavel i öster och fasad i norr nere (nästan).

Riven panel på väg till tippen!

Peter på final bana 21 för landning.

Per fyller i resedagbok efter landning. Att det är sommar syntes på vingframkanten! Längesedan det var så mycket mygg där.

[/list]
- Hakan Sjoberg
Onsdag 13 juni
Först Woodys sedan arbete. Tilläggsisolering och reglar för vattensponten uppe. Inorgon först Woodys sedan ska vattensponten upp.

Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
Var nere och flög ett kort pass igårkväll efter kl 21 med VSG. Propellern var lite skrovlig på baksidan när jag tog ut kärran, men det går ju fortfarande att hämta vatten inne i köket. Hade tänkt träna på Håkans stil att landa med sättningsattityd intagen före tröskeln, men med rak höger sidvind 6-8 kt blev det inte så mycket med det. Det stod och slog mellan 21 och 03, och antagligen hade 03 erbjudit längre final så detta kanske kunnat testas i alla fall, men nu blev det bana 21. Kan säga att finalen går fort där med rak höger sidvind.
En sak jag tänkte på vid starten är att det verkar nödvändigt att stiga med crab under sådana omständigheter. Att här försökta tvinga nosen till rakt i banans förlängning när man lättat kräver så mycket höger skev för att inte driva åt vänster att det komprometterar stigförmågan om man vill hålla banans linje. Var påverkad av en video från Pilotworkshops där de kritiserar att GA-piloter rent allmänt använder för lite sidroder, och tex vid start felaktigt kontrar slipström och p-faktor efter lättning med högerbank istället för högerpedal. Dock en helt annan situation när det främst är vinden som orsakar nosgiren.
Nåväl, fick chans att repetera medveten päronsväng, men ska sägas att det aldrig slutar kännas läskigt att svänga "bort från" rak sidvind i dessa lägre farter, och man får väl anta att där även är lite medvind på 400-500 ft i det här fallet. Känns som att planet är på väg att kantra varje gång, så håller koll på kulan i mitten, max 20 grader bank och beredd med topproder i fall det blir tendens att klippa. Har ju hänt många olyckor just vid finalsväng där piloter försökt häva tendens till överbank åt tex vänster med enbart höger skevroder. Dynamicen kan lägga sig på rygg om man gör det med en häftig spakrörelse i 40-45 kt, och med VSG upplevde jag en gång att den låste sig i vänsterbanken flera sekunder trots max höger skev.
Med nosläge ner så verkar p-faktorn åt höger. Nos upp är det tvärtom. Märks tydligt när mans svänger till tvärlinjen från 21, behövs ofta topproder (här högerpedal), för p-faktorn gör så att säga redan jobbet åt vänster och mer därtill.
Bryter man mot lokala föreskrifterna och istället svänger direkt höger mot Näset under stigning behövs det avsevärt med högerpedal för att hålla kulan i mitten.
Två rådjur betraktade nyfiket landningarna, såg dem från luften 2-3 gånger i det blåa stråket samt i åkern, och sen vid fullstopp/taxning stod de och tittade länge. Troligen var de tillräckligt medvetna om vad som pågick för att hålla sig undan.
Testade även lite vingtippningar mot Trelleborg. Krävs mer högerpedal för att stoppa tippen åt vänster än tvärtom. Tänkte mig göra dem med 20 grader, men innan jag tittade på bankindikatorn var jag uppe i 45. Ständigt lätt att använda för stora åtbörder. Finns inte mycket instruktion från svenskt håll verkar det som, men lärde mig via Jim Alsip att pausa dem i varje ytterläge. Alltså man inleder med vänster skev och vänster sidroder i lagom dos till varandra för att undvika skevroderbromsen, men sen efter neutralt måste man häva att vänstersväng påbörjas med högerpedal, och därefter kommer höger skev till andra hållet osv. Blir tydligare om man strävar efter en liten paus, och efter vad jag hörde ska man också undvika tänka dem som en rytm. Lyckas man undvika nosgirande minimerar man åksjukan, annars är det kört efter ett par minuter.
VSG gick grovt på fullgas, vilket jag enbart märkte vid stigning och då låg varvet strax över 5000 rpm. Helt ok igen när man drog ner gasen. Trögheten i sista skruvvarvet är också tillbaka, även Johan Arnesson påpekade detta för ett tag sen det innan jag skrev anmärkningen.
En sak jag tänkte på vid starten är att det verkar nödvändigt att stiga med crab under sådana omständigheter. Att här försökta tvinga nosen till rakt i banans förlängning när man lättat kräver så mycket höger skev för att inte driva åt vänster att det komprometterar stigförmågan om man vill hålla banans linje. Var påverkad av en video från Pilotworkshops där de kritiserar att GA-piloter rent allmänt använder för lite sidroder, och tex vid start felaktigt kontrar slipström och p-faktor efter lättning med högerbank istället för högerpedal. Dock en helt annan situation när det främst är vinden som orsakar nosgiren.
Nåväl, fick chans att repetera medveten päronsväng, men ska sägas att det aldrig slutar kännas läskigt att svänga "bort från" rak sidvind i dessa lägre farter, och man får väl anta att där även är lite medvind på 400-500 ft i det här fallet. Känns som att planet är på väg att kantra varje gång, så håller koll på kulan i mitten, max 20 grader bank och beredd med topproder i fall det blir tendens att klippa. Har ju hänt många olyckor just vid finalsväng där piloter försökt häva tendens till överbank åt tex vänster med enbart höger skevroder. Dynamicen kan lägga sig på rygg om man gör det med en häftig spakrörelse i 40-45 kt, och med VSG upplevde jag en gång att den låste sig i vänsterbanken flera sekunder trots max höger skev.
Med nosläge ner så verkar p-faktorn åt höger. Nos upp är det tvärtom. Märks tydligt när mans svänger till tvärlinjen från 21, behövs ofta topproder (här högerpedal), för p-faktorn gör så att säga redan jobbet åt vänster och mer därtill.
Bryter man mot lokala föreskrifterna och istället svänger direkt höger mot Näset under stigning behövs det avsevärt med högerpedal för att hålla kulan i mitten.
Två rådjur betraktade nyfiket landningarna, såg dem från luften 2-3 gånger i det blåa stråket samt i åkern, och sen vid fullstopp/taxning stod de och tittade länge. Troligen var de tillräckligt medvetna om vad som pågick för att hålla sig undan.
Testade även lite vingtippningar mot Trelleborg. Krävs mer högerpedal för att stoppa tippen åt vänster än tvärtom. Tänkte mig göra dem med 20 grader, men innan jag tittade på bankindikatorn var jag uppe i 45. Ständigt lätt att använda för stora åtbörder. Finns inte mycket instruktion från svenskt håll verkar det som, men lärde mig via Jim Alsip att pausa dem i varje ytterläge. Alltså man inleder med vänster skev och vänster sidroder i lagom dos till varandra för att undvika skevroderbromsen, men sen efter neutralt måste man häva att vänstersväng påbörjas med högerpedal, och därefter kommer höger skev till andra hållet osv. Blir tydligare om man strävar efter en liten paus, och efter vad jag hörde ska man också undvika tänka dem som en rytm. Lyckas man undvika nosgirande minimerar man åksjukan, annars är det kört efter ett par minuter.
VSG gick grovt på fullgas, vilket jag enbart märkte vid stigning och då låg varvet strax över 5000 rpm. Helt ok igen när man drog ner gasen. Trögheten i sista skruvvarvet är också tillbaka, även Johan Arnesson påpekade detta för ett tag sen det innan jag skrev anmärkningen.
- Hakan Sjoberg
Torsdag 14
Arbetet med stugan fortsatte. Först Woodys för hämtning av vattenspont. Tyvärr så var det hårt gallrat och dålig kvalite på det som fanns i hyllan. Vi fick nöja oss med mindre än vi behövde. Nåväl den kom upp till lunch. Idag bistod Kolbjörn. Vi reste sen haki-ställningen. Johnny var upptagen på eftermiddagen men fick besked från Woodys att mer vattenspont fanns att hämta. Först en vända till tippen och sen till Woodys. Så nu har vi att fortsätta med.
Panel, så långt den räckte, är uppe. Hakin rest och klart att fortsätta.

Panel, så långt den räckte, är uppe. Hakin rest och klart att fortsätta.

Efter infomötet om kommande intensivträning igår snackade Håkan om landningstävlingar och jag hängde med på ett träningspass med VSG där han körde fyra olika moment x2 under 30 min. Alltså åtta landningar totalt där minst hälften var bedömnings. Filmade allt och detta är första gången med kamera inifrån planet med Håkan för min del. Ett intressant trick om man inte riktigt orkar fram till märket (som var satt vid en kon mellan två åkrar ca 1/3 in på banan) är att gå ner i markeffekten tidigare, då flyter man längre. Här är ett varv ihopklippt av första starten och sista varvet med kort normal landning som hade dugit till en bana på 150 meter. Vinden låg rakt i banan och var plus minus 10 kt någonting. Man ser alla instrument, men nästa gång ska jag försöka vinkla kameran så även spaken kommer med, särskilt som han jobbar mer intensivt med spaken än de flesta. Lägger upp hela passet inom några dagar.
Ett varv med Håkan Sjöberg (torsdag 14 juni, 2018)
Dock ej lika "magiskt kort" som denna från 2011. Han som filmade var då runt 15 och är nu trafikflygare. Det är i alla fall "First Officer Philip's Channel" så förmodar det är samma person.
Approach and Landing in a Evektor EV-97 Eurostar 2000R on Söderslättsflygklubb Sweden (ESTT)
Ska nämnas att han är på bromsarna tidigt oxå när det ska stajlas lite.
Ett varv med Håkan Sjöberg (torsdag 14 juni, 2018)
Dock ej lika "magiskt kort" som denna från 2011. Han som filmade var då runt 15 och är nu trafikflygare. Det är i alla fall "First Officer Philip's Channel" så förmodar det är samma person.
Approach and Landing in a Evektor EV-97 Eurostar 2000R on Söderslättsflygklubb Sweden (ESTT)
Ska nämnas att han är på bromsarna tidigt oxå när det ska stajlas lite.
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.