Kors- och Tvärsbana (på allvar, alltså)?

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders F

Kors- och Tvärsbana (på allvar, alltså)?

Inlägg av Anders F »

Ja, då var det ett par inställda lektionspass igen där vinden envisades med att svalka oss från fel håll. Det goda – en trevlig pratstund i klubbstugan. Det trista – tappa momentum i skolningen. Jag är ny i flygningens värld men Orsak och Verkan tror jag att jag kan lite mer om. Hursomhelst, den gode Håkan triggade (som vanligt) lite djupare tankar. Denna gång fick jag en funderare på om det inte på allvar vore på sin plats att damma av gamla idéer, planer och kartor över en kors- eller tvärbana på ESTT. Det finns mängder tänkt här förstår jag.

Direkta kostnader är, vad jag förstår, ganska kända men hur ser intäktssidan ut? Vi har en UL-profil (eller?) med skolning. Hur är det med genomloppstiden – kan den kortas genom att det går att flyga intensivare under större del av året än idag (och därmed få färre avhopp och mer ”vanlig” flygning)? Hur skulle timuttaget förändras generellt? Skulle det innebära annan finansieringsmöjlighet för nya plan? Locka till sig fler och nya medlemmar (och flygplan i hangar)? Skulle detta engagera fler medlemmar i verksamheten? Mer samverkan eller engagemang utanför klubben? Fler gäster som stannar och tankar? OCH är det överhuvudtaget görligt med avseende på bebyggelse etc?

Kort och gott skulle jag bli jätteglad över att få diskutera en kalkyl på detta vid nästa medlemsmöte. En 5-årig och en 10-årig kopplad till våra övriga strategier och vad vi tror kan hända i vår omvärld skulle givetvis sitta fint men jag inser att detta kan vara väl svårt. Vore dock spännande om vi hade listat för- och nackdelar samt vilken effekt de skulle få för oss på kort och medellång sikt.

Således hur skulle plussidan se ut i kronor, procent och goodwill samt vilka delar skulle påverkas i vår verksamhet av att kunna starta och landa lite oftare?

Hälsningar Anders F

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Spännande tankar!

Tror dock det finns saker på klubben där pengar har bättre effekt än en tvärbana. Tex nytt klubbhus, nya flygplan osv. Särskilt det första tror jag på. Vår stuga är inte särskild inbjudande.

Sen har jag faktiskt för mig att vid en kontroll av historik från väderstationen så visade den att vi faktiskt hade väldigt många dagar med flygbara förhållande. Här får Henrik P rätta mig, har för mig att det var han som kollade upp detta en gång i tiden.

Att ställa in flygningar är vardag för oss amatörpiloter, du kommer att bli varse det. Tro mig! :)
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Inställt

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Under den gågna hösten (2016), vintern och våren är min uppfattning att vi ställt in fler skolpass en tidigare om åren. Som Johan konstaterar har det funnits många dagar med flygbart väder. Det har även funnits flera lärarjourer upplagda som inte blivit tecknade. Då främst på vardagar. Huruvida det varit blåsigare än normalt vill jag inte bedömma, men det har definitivt blåst mer på helger, eller andra lediga dagar.
Vidare är det också i vilket skede eleven är i. Det första flygpassen är grundläggande flygning, läraren utför landningen. Efter dessa första flygpass så kommer start- och landningpassen. Dels ska det vara säkert ur flygsynpunkt men framförallt vill vi ha förhållande då det blir elev som flyger och inte läraren som tar över (det får man göra ändå även utan besvärlig sidvind). Även i utbildningens slutskede med mer EK krävs bättre väder. Ibland kan man ställa om passet till ett DK men ibland blir detta mer utfyllnad än vidareutbildning.

Vårt flygfält är i en "blåszon". På dmi kan man ofta se att det blåser lite mer just i sydvästra Skåne utmed kusten. En tvärbana skulle bidra till mer flygning. Men hurvida det är ekonomiskt försvarbart är en annan fråga.

Sen är det lärartillgången. Jag kan skola på vardagar, men då har oftast eleverna arbetsplikt. Den nämnda perioden har jag dessutom haft annat för mig, som att åka utför en pist, delta i flygtävling (då är även skolplanet borta) eller flyga i FFK. Tomas bor sedan en tid tillbaks i Danmark med längre resväg och broavgifter. Fredrik har jobb på vardagar, familj och liksom mig engagemang i FFK.

En tvärbana är en del för att möjliggöra mer skolning men inte enbart det som löser problemet. En tvärbana höjer även säkerheten så visst hade det varit bra med en tvärbana.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Jag föreslår att klubben införskaffar en extra Eurostar, och har den stationerad på Fridhem för skoldagar med för mycket sidvind. Det gäller att tänka utanför boxen. :)

Skriv svar