Berätta gärna några anekdoter! Navigeringsuppgiften verkar tex kunna bli lite olika, Kristianstad är inte alltid öppet, och vädret spelar in. Nu i semestertider kan det ta lite längre tid att få lappen i lådan, fick själv vänta drygt en månad. Har man flugit intensivt lär dock inte flygtrimmen påverkas av detta.
HenrikP, från det att man fått certet i brevlådan behöver man flyga tio timmar själv innan man får ta PAX. Sen har Söderslätt en klubbregel om att första PAX ska vara en flyglärare, eller eventuellt annan erfaren pilot.
Våran kontrollflygning var lite av en utmaning då det var extremt skumpigt, både mekanisk vind på grund av träden och väldigt mycket termik.
Det gällde att vara väldigt försiktig med rodren då man inte visste vad som kunde komma. När jag genomförde min flygning så vågade jag inte att ge mer 20 grader i svängarna.
Men utöver detta så gick flygningen utan några bekymmer, Kristanstad tornet var stängt och det var väldigt tyst i radion. Vi var troligen helt ensamma i luftrummet. Vi gick in via NORTH WEST och ut genom NORTH EAST efter en studs på kristianstad. Här blev jag själv lite lurad av vindkraftverken som jag riktade mig efter för min navigering. De vindkraftverken som jag ville gå mot låg betydligt längre bort och de som jag siktade mig mot drev mig mer och mer in mot kontrollzonen igen. Men här var Paul snabb och bad mig dubbelkolla kartan och tipsade om att ta hjälp av sjöarna. Var på jag insåg mitt fel och kunde korrigera kursen.
Strax innan vi gjorde en simulerad nödlandning gav Paul tipset om att ta sikte på något långt bort så man hela tiden har koll på ens riktning. Ett tips som jag kommer att bära med mig för att efter vi hade genomfört övningen tog det onödigt lång tid för mig att ta reda på vilken riktning jag skulle mot. Jag hade lite tur med att jag hittade en kraftledning att rikta mig med, men Pauls tips om att hitta riktningen med hjälp av något långt bort hade jag vid det tillfället tappat helt men hade helt klart varit ett mer effektiv metod.
Därefter blev det en bedömningslandning på ESFA, det gick väldigt bra, men det var väldigt spännande när man kom över trädtopparna,då det var extremt hoppigt, jag var bredd på det så jag hade en aningen högre höjd och använde klaffen först när jag var förbi träden.
Nu sitter man och väntar spänt på att certet ska komma i brevlådan och det kliade ordenligt i fingrarna när man var nere på fältet i lördags. Mycket aktivitet, klar blå himmel och vinden rakt i banan.