Nätflygradio

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Nätflygradio

Inlägg av Henrik »

Har suttit och spanat lite på http://www.dxtuners.com ett tag. Det är en amatörradiosida med radiostationer som man själv kan ratta, och en speciell mottagare i "öresundsregionen" som verkar sitta bra för att plocka upp airband i skåne.

Vet inte om det går att få in söderslätts radio, men malmö control, sturup, köpenhamn osv går bra, så det är väl inte omöjligt.

Kostar en liten slant, men man får ett testmedlemsskap dagen efter man registrerat sig om man vill testa.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jodå, hörde precis "söderslätts, ivar rudolf höger bas bana noll tre" genom dxtuners på 123.40. :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Daniel
Kontakt:

Inlägg av Daniel »

Får du in Söderslätt gratis?

:D
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Man får in söderslätts genom gästmedlemsskapet som varar i ett par dagar efter att man registrerat sig. Men jag har ett "vanligt" medlemsskap.

Kostar en 35kr att testa en vecka, så kan man få in ACARS över skåne och england, lyssna på AM-radio i thailand och ladda ner vädersatellitdata ifrån norrland. :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Hmm

Inlägg av Johan »

Testade att få in kontrollen, Sturup osv. men det gick inget vidare. När jag knappar in frekvensen, så hoppar den till någon annan. Med andra ord...jag får inte välja frekvens...Iofs så har jag bara gästmedlemskap, men menigen är väl att man ska kunna testa.
Några tips nån?

Användarvisningsbild
Daniel
Kontakt:

Inlägg av Daniel »

Samma sak för mig, kommer in något annat hela tiden.

Fungerar det ens att lyssna på flygtrafiken med ett gästmedlemskap?

:D
"When once you have tasted flight you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return."

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Fick det att fungera riktigt bra idag...det gäller att man är själv på sändaren, så att man kan bestämma frekvens själv...
Lyssnade på kontrollen och ESMS tornet...låter bra. Få ställa in SQUELCH på lämplig värde bara, så försvinner allt brus.
Ganska intressant att lyssna på kontrollen...lärorikt faktiskt...
Lite skillnaden att "höra" när proffsen pratar och när de glada amatörerna dyker upp... :D

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ja squelch på ungefär 40 brukar vara bra.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
viggo

Lyssna online

Inlägg av viggo »

Tune into the only All-Ultralight Radio Show on the Internet!
You can listen live to the UltraFlight Radio Show every Tuesday morning from 10:00am-Noon, Eastern Standard Time. Just click on the "Listen Live" icon above.

The UltraFlight Radio Show discusses subjects of interest to you, the ultralight or sport aircraft pilot. Fixed Wing, Trike, Powered Parachute, Powered Paraglider, Glider, Gyro and other topics are covered. Safety subjects, flying events, and government issues can also be found here.
http://www.ultraflightradio.com/

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Nytt projekt..

Inlägg av Henrik »

Jag kom över en Icom PCR-100 relativt billigt, så den står hemma hos mig och snurrar nu.

Peta in http://fulhack.info:8000/mp3.m3u i valfri mediaspelare (winamp/windows media player/vad ni nu använder) och lyssna på vad nu radion står inställd på för tillfället. Brukar ha för vana att ställa den på Malmö Control 135.9 eller Sturup TWR 118.8 när jag inte rattar på den själv, och det är inte omöjligt att 123.4 står inställd heller.

När jag får tid över att programmera (annat än jobb, alltså) ska jag skriva ihop ett program som tillåter att man väljer frekvens via någon fräsig hemsida.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag tror nog att det är 135.9 som var inskruvat. Jättebra ljud på den. Sämre ljud på 118.8, men jag ska köpa en bättre antenn, typ en discone, (nuvarande är en 2m lång vanlig kabel lindad runt ett elrör uppsastt på skorstenen mot en trälist, så att något alls hörs bra är ju ganska förvånande) så ska det väl också gå bra.

Lust har jag att vidareutveckla, tid är däremot en annan femma. Men jag gör lite åt gången sådär. Har funktionalitet för att byta frekvenser, ska bara göra det snyggt - dvs en server som kontrollerar radion - och fixa ett webbgränssnitt till den. Men det är på gång.

Eller..hmm. Kan nog fixa ett VÄLDIGT enkelt interface redan ikväll när jag kommer hem så man kan välja mellan, tja säg 135.9, 133.8, 129.275 och såklart 123.4.

Jag återkommer.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Inget är ju så enkelt som man tänker sig. Jag behöver göra lite uppdateringar på min webbserver samt byta ut kommunikationsmodulen som jag skrev för att kommunicera med radion, samt skriva någon PHP-historia för att i sin tur kommunicera med radioservern.

Är det någon som är en klippa på webbprogrammering (bara HTML/CSS, PHP-limmet för kommunikationen är inga problem) som kan göra ett snyggt användargränssnitt så ge er gärna till känna. :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Sådär ja.

http://fulhack.info/radio/

logga in med radio/megahertz för att ratta radion. Länk till mp3-strömmen finns på sidan, eller en bit ovanför i tråden. Även om sidan inte svarar så kan där ändå vara radio. Brukar scanna av ett par frekvenser, och då fungerar inte sidan, men flygradion (eller vad som det nu lyssnas på) hörs ändå.

Släng gärna ett mail (root@fulhack.info) och berätta hur det fungerar, eventuella förslag och sådär.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Servern är stabil och har varit i ett par år, så länka på. Möjligt att mp3-strömmen kommer att flytta till en annan maskin med mer bandbredd, men då uppdaterar jag bara länken ifrån sidan så det är inga problem.

Inloggningen får nog ligga kvar, mest för att det är något av en juridisk gråzon med var gränsen går för direkt förmedling av radio och när du rattar själv, varpå det tydligen blir lagligt. Och finns det då en inloggning kan man ju hävda att det faktiskt är en begränsad publik som faktiskt har åtkomst och själv rattar radion. Fast det lär ju inte bli ett problem.

Men det går hur bra som helst att länka till sidan ifrån medlemssidorna, bara att skriva ut inloggningen.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Kul!!
Det blir bara bättre och bättre ....

Skriv svar