Har hört från flera att de inte kan använda sina privata headset i VSG. Upplevde själv ett likadant problem med att micken plötsligt inte funkade i just det planet.
Enligt Anders har det att göra med att klubbens headset i VSG har tre ringar på jacket, medan de flesta andra endast har två. Kopplar man ur de som sitter i VSG ska det funka, så det bör alltså inte ha med VSG´s elektronik att göra. Har ni andra erfarenheter så fyll i. Risken är att man tror det är fel på sitt headset.
Headsetkompatibilitet i VSG
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Pluggarna på headseten är normalt "treringade", med ground ("jord") närmast skaftet, de andra till L o R, alltså på "speaker"-pluggen. Jacken, alltså hålen där man pluggar in, är trepoliga. På mic-jacket ska förmodligen toppen inte användas alt. är den reserverad för annat.
De som hänger i VSG är märkligt nog i monoutförande, med bara två ringar. Använd en eller bägge så funkar det. Om du använder ett av de befintliga plus ditt eget treringars (stereo) så kortsluter det befintliga. Den kombinationen går inte. Jag har treringars pluggar liggande för anslutning på VSG-headseten, det står på "att göra"-listan...
De som hänger i VSG är märkligt nog i monoutförande, med bara två ringar. Använd en eller bägge så funkar det. Om du använder ett av de befintliga plus ditt eget treringars (stereo) så kortsluter det befintliga. Den kombinationen går inte. Jag har treringars pluggar liggande för anslutning på VSG-headseten, det står på "att göra"-listan...
Ok, den här skåran på toppen (urgröpningen) räknas alltså som en ring? Tyckte Håkan sa det ikväll. Du får rätta om det är fel, för annars jag ser bara max två svarta ringar per plugg. Har även en mono/stereo-switch på mitt, men mono hjälpte inte mot att micken förblev icke fungerande i kombination med VSG´s headset. Att sätta det på stereo gör däremot att endast ena örat får ljud, och det gäller även på VPL.
VSG´s med endast två ringar på mic-pluggen (den smalare av dem till vänster).

"Vanliga" treringade på båda, motsvarande vad som sitter i VPL. Den smalare av dem till höger.

VSG´s med endast två ringar på mic-pluggen (den smalare av dem till vänster).

"Vanliga" treringade på båda, motsvarande vad som sitter i VPL. Den smalare av dem till höger.

Jodå, jag läste även från din första post att speakerdelen är stereo, men det var kanske inte helt klart att endast mic-pluggen på VSG´s headset behöver bytas ut.Anders S skrev:Jag uttryckte mig slarvigt, märker jag...![]()
Speakerdelen är stereo. Det är micpluggen som måste bytas till trepolig.
Som jag tolkar det:
Mic-pluggen är den smala av de två, med endast en synlig svart ring på VSG´s. Således är mic-pluggen där tvåpolig medan speakerpluggen är trepolig.
På VPL´s headset (och den nedersta bilden) är däremot båda pluggarna trepoliga.
Korrekt?
Om jag varit otydlig med något så avsåg jag alltså switchen på headsetets kabel i förra posten, men denna mening har ingenting direkt att göra med ovanstående fråga utan var bara lite överflödig info för vad som händer när man testar de olika lägena på switchen. I alla fall minns jag det som att stereoläget gav bara ljud i ena luren oavsett vilket plan jag testade i. Borde alltså stått:
Har även en mono/stereo-switch på mitt headset´s kabel, men mono hjälpte inte mot att micken förblev icke fungerande i kombination med VSG´s headset. Att sätta det på stereo gör däremot att endast ena örat får ljud, och det gäller även på VPL.
Från:
https://aviation.stackexchange.com/ques ... n-headsets
"The typical aviation headset features two cords with connectors that at first glance are identical. One is a standard 1/4" (0.25 inch) stereo audio jack.
What kind of connector is the slightly smaller, slightly narrower one?"
Answer
"It's for the microphone (the standard sized one is for the head phones). They are different size so the pilot knows to try the other hole if it doesn't fit."
https://aviation.stackexchange.com/ques ... n-headsets
"The typical aviation headset features two cords with connectors that at first glance are identical. One is a standard 1/4" (0.25 inch) stereo audio jack.
What kind of connector is the slightly smaller, slightly narrower one?"
Answer
"It's for the microphone (the standard sized one is for the head phones). They are different size so the pilot knows to try the other hole if it doesn't fit."