På vilket sätt är GPS´en kass i VPL?
I väntan på svaret ska jag gå igenom lite anteckningar jag gjorde när jag torrflög den för ett halvår sen. Ska erkänna att den inte är lika intuitiv som Dynon EFIS´en som också sitter på VPL.
power+page=grön bakgrund
power+menu=blå bakgrund
power+power=stegar brightness
clear= verkar funka som bakåt
Det enda jag använt den till är för inspasseringspunkterna och som en rullande karta, zooma in och ut.
Skulle den hänga sig drar man ut och in säkring 5. (tips från Henrik)
Manual för GPS´en finns tyvärr inte i filarkivet. Om jag minns rätt finns den i pappersmanualerna för EFIS D-100. Där har jag för mig jag sett en instruktion för "Direct to", vilken är den första funktion jag skulle börja använda över nuvarande mest basala nivå. Som ni märker är jag ingen expert på gps, så all input tas tacksamt emot för vad man bör sikta på att kunna.
--
Hans, du är väl med i Kristianstad också? Jag har hört sägas att Dynamicen kräver i genomsnitt 10 extra skoltimmar. Kan du elaborera lite kring det? Den har förvisso en mer komplicerad daglig samt inre checklista, men när man väl vant sig vid det är det "ett flygplan" precis som Eurostaren. Övergången från Eurostar kändes förvisso rätt stor med annan respons i roderna osv. men hade man skolat på det vore det ju enda planet man kände till i alla fall! Dessutom upplever jag att tachometern tickar betydligt långsammare än hos VSG när man flyger VPL snålt, så det faktiska timpriset kan blir rätt snarlikt.
Ja, NSF´s Sportstar är mycket fin. Vingtankar, 0,5m längre spännvidd, instrumenteringen. Snygg är den också, precis rätt dekor mot det vita.
Hade förvisso varit ett lyft att kunna skola LAPL och mörkerbehörighet på Söderslätt.
--
När det gäller högvingat har Skylane (med ratt) varit på tapeten tidigare, finns hos Frölunda. Sen FK9 (spak), en gul sådan från Åland mellanlandade hos oss i somras. Tror det var Bo Lenander som mest förespråkade dessa plan, med tankegången att en allmänhet som ännu inte är klubbmedlemmar skulle uppfatta dem som mer "riktiga plan" då de för tankarna till en Cessna, förutom att de är trevliga plan för övrigt. Har för mig även Håkan tänkte i de här banorna för en kort stund.
Ikarus C42 - ser att det är ett plan som funnits på marknaden sen 1996. Ger mig intryck av ett plan som tagit första steget upp från de fördomar en oinitierad har om att ultralätt skulle innebära en motoriserad inkapslad hängglidare med landställ.
Frågar mig om det är ett "vackert väder plan" som blir kallare än våra nuvarande vid minusgrader?
Fina filmer annars. Landskapet i den ena, och cockpit ser prydlig och genomtänkt ut.
Tjejen i den andra videon var både rolig och pedagogisk på ett lite småstörigt sätt.
Annars har Håkan varit mest sugen på Blackwing. Något av det vassaste man kan ha, och nästan lika lättflugen som Eurostaren. Det perfekta planet både för sikt, komfort och att träna ren "flygning" med.
Niklas Ekbladh har förespråkat JMB VL3. Kanske det snabbaste UL-planet under Shark, Stream och Blackwing. Ska ha fina lågfartsegenskaper. Det alternativ som påminner mest om Dynamic utseendemässigt tycker jag. Throttle på mittkonsolen. Frågan är hur många som finns i Norden?
Själv har jag varit inne på FK14 Polaris, då det enligt min mening är det snyggaste UL-planet på marknaden. Finns mig veterligen bara ett exemplar i Sverige och det är hos Örebro FK. Vill det sig väl kan vi få provflyga det framöver. Ska enligt Steve Holm vara ännu halare än Dynamic, kanske 10-15 kt snabbare också. Dock inte lika robust bygge, men det är väl det att Dynamic är ett
mycket robust plan. Inte det dyraste heller och har riktig throttle på mittkonsolen.
Det andra som ligger i korten är motorbyte på VPL om ca 500 timmar, annars fick planet gott betyg av besiktningsmannen nyligen. Jag hade en tanke om en ny 80hk eftersom jag hört från olika håll att den är mer problemfri än 100hk. Hade blivit riktigt snålt, och möjligen gett kassa över till ny GPS, men man hade förlorat stigprestanda. Är nog inte så många som vill rösta på detta.