Klubbdagbok 2017 februari
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
Ny månad! Inga vårtecken! Jo kanske det märks att dagarna blivit lite, lite längre.
Radiorollspel #6 -2017
Flygvädret är minst sagt botten men söndagsförmiddagar i klubbstugan är humöret på topp. Roland, Fredrik, Bo och Wilfred och undertecknad genomförde idag den 5 februari årets sjätte radiorollspelsträff (sjunde totalt!) med flygande suddgummi mellan sydsvenska flygplatser.
Det här är det absolut mest kostnadseffektiva sättet att träna upp radiosnacket med. De första gångerna var språket svenska och varje pilot genomförde sin "flygning" ensam. Nu har vi skruvat upp tempot och flyger simultant, något som sätter inte minst ledaren rejält på prov...
Vi har nu gått över till engelska och t.o.m. gett oss "iväg" till Rügen. Deltagarnas kunskaper har förbättrats otroligt mycket sedan starten! 2,5 till 3 timmars koncentrerat radiosnack vid sju tillfällen motsvarar rutin från väldigt många flygtimmar!
Mottot är mycket välfunnet (av Bo): "- Bättre att sitta och hacka vid ett bord än uppe hos SC!".
Det här är det absolut mest kostnadseffektiva sättet att träna upp radiosnacket med. De första gångerna var språket svenska och varje pilot genomförde sin "flygning" ensam. Nu har vi skruvat upp tempot och flyger simultant, något som sätter inte minst ledaren rejält på prov...
Vi har nu gått över till engelska och t.o.m. gett oss "iväg" till Rügen. Deltagarnas kunskaper har förbättrats otroligt mycket sedan starten! 2,5 till 3 timmars koncentrerat radiosnack vid sju tillfällen motsvarar rutin från väldigt många flygtimmar!
Mottot är mycket välfunnet (av Bo): "- Bättre att sitta och hacka vid ett bord än uppe hos SC!".
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Igår 9/2 var jeg på estt, hvor jeg ville teste "SE-ROI"

Alt ser ud til at virke som det skal, den starter som den skal og køre perfekt.

Jeg har fået ryddet asfalten uden for hangaren

Det blev også til en lille "Taxa vej" som skulle gøre det enklere at komme ud på banen.

P-plads, ja det er der også
Så er det bare og håbe på flyve vejr
Der er dog nogle små ting som skal ordnes på kost og traktor, men det skal jeg nok sørge for, jeg vil også lave en vejledning, så alle kan starte og bruge SE-ROI

Alt ser ud til at virke som det skal, den starter som den skal og køre perfekt.

Jeg har fået ryddet asfalten uden for hangaren

Det blev også til en lille "Taxa vej" som skulle gøre det enklere at komme ud på banen.

P-plads, ja det er der også
Så er det bare og håbe på flyve vejr
Der er dog nogle små ting som skal ordnes på kost og traktor, men det skal jeg nok sørge for, jeg vil også lave en vejledning, så alle kan starte og bruge SE-ROI
Ser meget godt, John!
Elias vil sandsynligvis være meget glad, hvis han kunne "start og drive" SE-ROI når han ønsker. : D
Hvordan at oversætte "kost" for svensk?
Mig og Bo sammenknebne vejen for en radio kursus på søndag. Han kørte godt med big-skraber og så vi fyldte hullet tilbage nogle profylaktisk. Kørsel en rullebär lastet med knust asfalt på en halvsumpigt hjul var j-t tung skulle jeg sige, så vi tog halvdelen af vejen var. Gav et indblik i hvordan det ville føles at få tvangsarbejde for livet i Gulag Øhavet.
Intet for gamle mennesker.
Nah fy!
Elias vil sandsynligvis være meget glad, hvis han kunne "start og drive" SE-ROI når han ønsker. : D
Hvordan at oversætte "kost" for svensk?
Mig og Bo sammenknebne vejen for en radio kursus på søndag. Han kørte godt med big-skraber og så vi fyldte hullet tilbage nogle profylaktisk. Kørsel en rullebär lastet med knust asfalt på en halvsumpigt hjul var j-t tung skulle jeg sige, så vi tog halvdelen af vejen var. Gav et indblik i hvordan det ville føles at få tvangsarbejde for livet i Gulag Øhavet.
Nah fy!
- Hakan Sjoberg
VFR söndag i februari
Vilken söndag. Radiosnacket på lärkursen är nu helt på engelska (nästan). Deltagarna flyttar sina suddgummi ut i C luftrummen utanför Sveriges FIR med cleareance och stor självsäkerhet. Flygläraren håller sig diskret i bakgrunden (i skymundan) lite generad. Radio är inte hans starkaste sida.
I söder så har vi hästhagar och ett stängsel, så hästarna inte smiter ut. Ibland kommer vi in lite lågt och någon har även taget med sig eltråden. Idag försågs den därför med orange och gula vimplar. Hoppas det får piloter till att hålla högre höjd och att hästarna inte blir rädda för vimplarna.
Unga flygare, idag Elias och Ludvig, fick följa med till Sturup och lufta CM. Självklart måste vi ner till ESTT och kolla vimplarna. Jo dom syns fint.
På kvällen var det årsmöte på Fredshög (ryttarsällskapet på gården) dom tycker vi har en konstig hobby!? Nåväl, förutom att vi ibland kommer in lågt för landning på bana 03 så har dom inga synpunkter på oss.
Mest glädjande var det dock att vi hade solnedgång vid 1730 tiden.
Flygsäsongen är här!
I söder så har vi hästhagar och ett stängsel, så hästarna inte smiter ut. Ibland kommer vi in lite lågt och någon har även taget med sig eltråden. Idag försågs den därför med orange och gula vimplar. Hoppas det får piloter till att hålla högre höjd och att hästarna inte blir rädda för vimplarna.
Unga flygare, idag Elias och Ludvig, fick följa med till Sturup och lufta CM. Självklart måste vi ner till ESTT och kolla vimplarna. Jo dom syns fint.
På kvällen var det årsmöte på Fredshög (ryttarsällskapet på gården) dom tycker vi har en konstig hobby!? Nåväl, förutom att vi ibland kommer in lågt för landning på bana 03 så har dom inga synpunkter på oss.
Mest glädjande var det dock att vi hade solnedgång vid 1730 tiden.
Flygsäsongen är här!
Jag testade min GoPro och inser att jag behöver använda en snävare Field Of View för att fånga objekt på avstånd. Hade Medium valt och så här såg vädret ut runt kl 12:18:23 i söndags och man får i alla fall nöjet att se ICM taxa förbi.
Håkan, ICM, landning bana 03
https://www.youtube.com/watch?v=e0hEm9V1Dd4
Oxå en lite äldre sak:
Bo Lenander filmar (från VPL) Håkans bedömningslandning med VSG den 29 december 2016 på bana 21. Garmin Virb med speedometer data.
https://www.youtube.com/watch?v=ylZZnZuQx34
Håkan, ICM, landning bana 03
https://www.youtube.com/watch?v=e0hEm9V1Dd4
Oxå en lite äldre sak:
Bo Lenander filmar (från VPL) Håkans bedömningslandning med VSG den 29 december 2016 på bana 21. Garmin Virb med speedometer data.
https://www.youtube.com/watch?v=ylZZnZuQx34
FredrikH skrev:Ser meget godt, John!
Hvordan at oversætte "kost" for svensk? Tror det hedder en borste
Nah fy!
- Hakan Sjoberg
Våtvarmt omslag eller dimma
I onsdags var det CAVOK och svag vind. Undertecknad tog Dynamicen och lyfte över till Sövde för att vara spanare på havsövervakning. Två härliga timmar på 200 fot. Härligt tyckte nog också de fritidsfiskare som var ute på trolling! I alla fall vinkade dom glatt till oss när vi flög förbi.
Sen kom vårväder, av IMC karaktär.
Idag söndag var det RVR 170 meter, jo jag mätte, på ESTT. Själv tog jag bilen till ESMI för planeringsmöte inför CFFK tävling i juni.
Radiokursen var i gång i klubbstugan och väntar bara på flygväder för att komma ut och praktisera sina kunskaper.
Sen kom vårväder, av IMC karaktär.
Idag söndag var det RVR 170 meter, jo jag mätte, på ESTT. Själv tog jag bilen till ESMI för planeringsmöte inför CFFK tävling i juni.
Radiokursen var i gång i klubbstugan och väntar bara på flygväder för att komma ut och praktisera sina kunskaper.
Håkan Svensson på final inför fullstopp idag 25 februari 2017. Vind 5-7kt rakt i banan ungefär. Tidigare flög jag och Bo två pass om 25 minuter vardera för lite "egenträning". Dvs busflygning över Kastrup Airport, branta svängar runt bropelarna, kubanska åttor samt lång final från Rängs kyrka utgångsläge 2500 ft med avslagen tändning. En variant på chicken race, den som först bangar ur och slår på motorn betalar den andres tachotid.
John Roi mekade med sin traktor i hangaren och är väldigt entusiastisk över att medlemmarna ska börja använda den.
Där dök upp en fotograf på fältet som verkade bo i närheten, och en annan knackade på och undrade om vi sysslade med segelflyg.

Utflytning inför sista studsen

John Roi mekade med sin traktor i hangaren och är väldigt entusiastisk över att medlemmarna ska börja använda den.
Där dök upp en fotograf på fältet som verkade bo i närheten, och en annan knackade på och undrade om vi sysslade med segelflyg.

Utflytning inför sista studsen

Inte att förglömma, Peter Lohmeier tittade också ner och hade tänkt varmköra sin trike.
Film från igår:
Håkan Svensson studs och fullstopp bana 21 med SEVPL
https://www.youtube.com/watch?v=jCyy9cI31Z8
edit: har även lagt upp samma film men med candy filter och utan musik
https://youtu.be/LjA1CS5I4PY
Film från igår:
Håkan Svensson studs och fullstopp bana 21 med SEVPL
https://www.youtube.com/watch?v=jCyy9cI31Z8
edit: har även lagt upp samma film men med candy filter och utan musik
https://youtu.be/LjA1CS5I4PY