Swedish Ultraflyers

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders S

Swedish Ultraflyers

Inlägg av Anders S »

Tisdagen den 23 augusti blev min kollega och jag "utslängda" från stället i Örebro där vi för närvarande jobbar. I mitt yrke brukar det alltid finnas småjobb att rädda dagen med och den här gången låg de utspridda längst E20 mot Stockholm och sedan tillbaka till Örebro på E18. Sista stället för dagen var en besiktning i Kungsängen NV om Stockholm. Vädret var förträffligt så vad passade väl bättre efteråt än ett besök på Frölunda, några km bort. Min kollega var lätt att övertala till detta.

Bild
Fältet ligger fridfullt och vackert mitt på en skogsbevuxen halvö i Mälaren. För UL-flyget i Sverige är det något av en centralpunkt. LSAS, Håkan Karlssons företag som importerar Dynamic och Skylane, är verksamt här. Det finns inga skyltar så man får leta sig fram på känn. Vid framkomsten passerar man över den ena banänden. En skylt upplyser om det lämpliga i att kolla efter eventuella flygplan.

Bild
I varvet surrade en högvingad kärra gemytligt, ett DK-pass pågick. Fältet är gräs, 16/34, och befinner sig nätt och jämt utanför Bromma CTR. Vid landning 34 får man inte vara överdrivet rädd för trädtopparna.

Bild
Två maskiner, en Eurocub

Bild
och en privat Skylane på tofflor. På Frölunda skolar man även sjö.

Bild
Precis som Söderslätt så klarar man sig med en diminutiv klubbstuga. Invändigt är man mycket väl organiserade. Hangarerna är betydligt lägre än våra, dörrarna är bara av duk. Förmodligen har man andra att byta med under vintern.

Bild
Deras WT9 stod i hangaren. Man blir allt lite avundsjuk på bakrutorna... Det måste vara skönt att ha lite bättre sikt snett bakåt.

Bild
Så småningom kom maskinen, en Skylane på hjul, ner. Det var självaste Håkan Ahlström som var instruktör på passet. Han är ju, via KSAK, allas vår skolchef. UL-rektor kanske man borde kalla honom...:-)

Bild
Jag tittade in i Skylanen och blev glad över vad jag såg. Dessutom ser den här maskinen på utsidan absolut inte ut som en ultralätt. Marksikten kan man absolut inte klaga på. Proportionerna och linjerna är rena och vackra, och inte så lite lånade från Cessna!

BildBild
Sparsmakat och fint. Varvräknaren är stor, det gillar jag eftersom det instrumentet är viktigt. Kolla in klockan! Man klarar sig med magnetkompass.
Visserligen tycker jag att det är roligare att flyga med spak, men med ratt kan man få PPL-piloter att känna sig hemma.

Swedish Ultraflyers håller på att fasa ut Eurocub och ersätta dem med Skylane. Det har blivit svårare och svårare att reparera Eurocubarna, dessutom är det säkert ett lyft att kunna få skola med noshjul istället för sporrhjul.

Bild
Efter en stund dök plötsligt tre olika hkp upp, motsvarande utrangerade typer ur flygvapnet. De skulle träna program inför uppvisning i Linköping 27-38/8, flygvapnets 90-års jubileum.

Vad sägs om detta, en händelserik timme under en tisdagseftermiddag, helt oplanerat. Hälsa på dem, du också!
[/url]