Utflyktsmål Bodö och Messerschmitt 109 G2

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Utflyktsmål Bodö och Messerschmitt 109 G2

Inlägg av FredrikH »

http://luftfartsmuseum.no/fly/messersch ... -yellow-3/

(Finns även ett liknande projekt i Sola
http://www.flymuseum-sola.no/museets-me ... pdatering/
http://www.jaermuseet.no/flyhistorisk/ )


Bild

Bild

Bild
The museum is located in Bodø in the North of Norway in a building shaped like a giant propeller, and covers military and civil aviation history. The museum is spread over roughly 10,000 square metres of floor space.

dyk.net/art/unikt-vrakfynd-norge-–-messerschmitt-bf-109 (kopiera och klistra in själva, länken blir bruten här i forumet)

"– Tre jaktplan kom över havet söderifrån. Ett av dem fick motorproblem och ändrade plötsligt kurs. Det gick in i en brant dykning mot havet. Något släpptes från buken och plumsade ner i vattnet. Precis innan planet träffade havsytan lyckades piloten räta upp nosen. Han nödlandade på ett till synes ganska kontrollerat sätt. Planet försvann omedelbart från ytan. Det berättar den 91 år gamle Peder Blikø. Han var ögonvittne till händelsen den 24 mars 1943."

"Piloten hette Günther Seraphim – en ung tysk. Han hade slitit med att få upp huven till förarbrunnen. Den stora tunga motorn på Messerschmitten drog snabbt ner planet i vattnet. Han följde med långt ner innan han lyckades slingra sig ut ur den trånga förarbrunnen. Det förklarade han senare.
Han såg Olette Blikø komma roende i snipan. Då återfick Seraphim lite av sina krafter men greps av panik. Han grabbade tag i relingen och höll fast. Olette blev rädd för att han skulle välta båten. Därför slog hon honom över fingrarna med öskaret för att förmå honom att släppa taget. Till slut fick hon och sonen den iskalle piloten över på rygg. Sedan kunde de dra upp honom i båten.
Tillbaka på land hjälpte andra till. Piloten fick varma kläder och något hett att dricka. Han ringde själv till det tyska huvudkvarteret på Rørvik och blev snart hämtad med båt."


"Planet är i synnerligen gott skick.
Planet nödlandade och sjönk. Sedan har skrovet och cockpit tillfogats bara minimala skador. Instrumenten är välbevarade men täckta av slam eftersom planet står med nosen neråt.
Flygplanet står på 60 meters djup med nosen nedgrävd i bottnen. Stjärten pekar rakt upp mot ytan. Man kan verkligen fråga sig hur det är möjligt att det förblivit stående så i nästan 70 år."


Bild
Messerschmitt Bf-109 var tyskarnas vanligaste flygplanstyp under andra världskriget. Ändå finns den typen inte på museum i Norge. Det kan ändras i en snar framtid. Norska Luftfartsmuseet har lagt fram planer på bärgningen.


Bild
Piloten Günther Seraphim tillsammans med Birger Blikø och systern Frida när han kom tillbaka för att vara med på bärgningsförsöket 1943.
Omkom den 10 april 1945, nedskjuten nära Schweringen söder om Bremen.


Bodö Lufthistoriske Forening, Oppbygging av Messerschmitt Bf 109, massa detaljer kring restaureringen
http://blhf.org/?id=1533002162

(Klickar man på "Prosjekt og Fly" och sen väljer 109 Bodö finns där länkar som kan hålla en sysselsatt i en vecka minst)

"Verkstedet i Bodø skal bygge opp cockpit-seksjonen til Messerschmitt Bf 109. Kroppen fra cockpit og bakover bygges opp i Tyskland, mens vingene lages i Ungarn.
Finnen er allerede ferdig restaurert i Ungarn og står i verkstedet. Bakkroppen ankom Bodø 23. april. Som vanlig har tyskerne gjort en flott jobb. "


Bild
Instrumentpanelet er satt inn sammen med pedalene som flyverer bruker til å styre sideroret. De står en på hver side av den grå boksen nede på dørken. Den grå boksen dekker over bakdelen av 20 mm maskinkanonen som skyter gjennom propellakslingen.

Bild
Sporrhjulet med originaldäck