Blackwing-tråden

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Blackwing-tråden

Inlägg av FredrikH »

Här kan vi dela intrycken av Blackwing, bilder osv.

Motorljudet man hör som åskådare låter riktigt bra. Mjukt och mäktigt på något sätt vilket ska bero på avgassystemet. Det sitter en likadan motor i klubbens Dynamic och där är det skillnad. Senare under flygningen tänkte jag inte på motorljudet något speciellt, var så många andra intryck.
Man sitter högt och bekvämt i de mycket snygga kolfiberstolarna. Snarlik sittställning som i Eurostaren. Blackwingen ska väl vara lite bredare, men å andra sidan sveper nog huven tightare runt kroppen på den så utrymmet känns ungefär samma. Stolarna är elektriskt justerbara (när man inte sitter i dem). Pedalerna har tåspetsbromsar som vi är vana vid, men där är hela plattor istället för två rör som på Eurostaren. Annars ombonat och hi-tech med plats för headseten i ett sidofack på var sida istället för hängande bakom. De hade en nätt variant av Bose med volymkontroll (en för varje öra) och on-switch mm. på sladden.
Textreme-väven som planet till större delen är byggt av är synlig lite här och var både invändigt och utvändigt. Ser ut som ett konstverk.

Per Norén gjorde en publikfriande knivflygning i höjd med taket förbi klubbstugan direkt efter starten från bana 03 när Bo Lenander åkte med. Jag stod på andra sidan fältet en bit bort så han skevade bort från mig in mot hangarerna. Hade bett honom göra ett lågpass längs banan istället för att börja stiga och svaret var ungefär: "Vi få se vad vi kan hitta på".

Inför flygningen hade vi ganska lång motoruppkörning före start på bana 03. Per ställde in propellern via ett instrument som liknar vår radio. Jag minns inte exakt, men tror han ställde in ett tillfälligt maxvarvtal där medan vi låg på tomgång och ställde även in propellerbladen för start/stigning via en annan display. Det är ju en helt annan cockpit med elektriska klaffar mm.
Accelerationen från stillastående var märkbart kraftigare än Eurostaren, och om de bara beror på de 20 extra hästarna eller om även aerodynamiken spelar in vore kul att veta. Vi steg snabbt och det som sen slår en är hur otroligt bra sikt man har neråt ut över landskapet. Det går inte riktigt att föreställa sig när man sitter i den på marken. Självklart njuter man alltid mer av utsikten som passagerare men Blackwing har alltså fått till den biten riktigt bra! Uppe på höjd ställdes propellern om för cruise. Planet är snabbt och hastighetsmätaren visas i glasscockpit på en en skala med IAS i mitten som den dominerande, groundspeeden längst ner, och TAS överst. De två sista i olika färger och lite mindre siffor. Höjdmätaren på en motsvarande skala till höger.

Fick spaka lite själv och gjorde några svängar varav en brantare i 45 grader. Känns kvick och distinkt. Jag tycker inte Eurostaren känns trög på något sätt, men denna måste vara 20-30% snabbare i roll (edit: minst).
Han visade sen branta svängar med runt 80 graders bank, alltså väldigt exakta och hastiga manövrar där han rätade upp efter nittio graders kursändring, svängde på nytt osv. Displayen har en G-mätare och vi låg strax över 4 G. Sen bad jag honom demonstrera gunga/lazy eights, men de var inte direkt "lazy" när han flög dem (edit: i det här fallet är wingovers rätt benämning). Jag hade nog förväntat mig att gungor är som någon lättare avancerad söndagsflygning till tonerna av Mozart, men detta var aningen intensivare. Vi gick upp till 2400 ft ungefär och dök lite lagom brant till runt 110 kt. Jag tror han låg på konstant varvtal (edit: japp, cruise rpm) samt att det inte var max men får kolla upp det där. Han gjorde här en brant stigande sväng så farten sjönk kraftigt tills vi låg halvägs inverterade på toppen, sen tillbaka likadant åt andra hållet. 3-4 sådana gungor blev det, som tillsammans bildar en liggande åtta kan man säga, och det som imponerade på mig var hur kort avstånd han fick till mellan topparna som verkade hamna på samma höjd också. Kändes som han kunnat göra det på halva sträckan av vårt fält eller mindre precis som att man åkte upp och ner i en brant kittel. Allt gjordes på ren känsla också, utan något direkt fokus på kulan. Riktigt vass flygning där, och jag är tacksam att jag inte blev åksjuk. De här manövrarna kändes G-mässigt mest av allt vi testade.

Efter det bar det av mot fältet igen. Vi accelererade i svag plané från lite över 2000 ft och passerade fältet med en groundspeed på 180 kt ~330 km/h! Räknar vi grovt med en medvind på 20 kt så blir IAS 160 kt ~300 km/h. Vet inte vad Vne är på det planet men kändes hur stabilt som helst. Inga tecken på skakningar, störande motorljud eller dylikt. Som vid alla flygningarna gjorde Per en brant sväng till medvinden efter att ha korsat fältet vilket ser imponerande och snabbt ut från marken. Kan inte säga om han gjorde den i IAS 160kt, men det kändes milt jämfört med den tidigare flygningen. På finalen gjorde han en väldigt flack inflygning med UL-mått mätt. 2:a klaffsteget hela vägen till sättning. Jag tittade inte på hastighetsmätaren här, men det var som att komma in lågt över tröskeln, och sen åka hiss ner en våning till utflytningen väldigt distinkt och direkt. Det var en perfekt sidvindslandning, men det kändes ganska givet i sammanhanget att det skulle bli så. Blackwing verkar ha fina lågfartsegenskapeer i alla fall och jag kände mig lika trygg att flyga med Per som med Håkan.

Ska man prova Blackwingen är nog det ultimata att dela upp det på två flygningar. En där man får uppleva sikten, farten och instrumenten i en navrunda mellan tex Näset-Trelleborg-Vellinge med lite studsar på fälten omkring. En där det demonstreras avancerat.
Troligen är den mer lättflugen än Eurostaren, vi får höra vad de andra provflygarna tyckte. Om det är mer för en nybörjare att hålla reda på i cockpiten kan jag inte svara på. Det borde bli en procedur som byts mot en annan, och en sån sak som elektrisk klaff känns nog bekvämare för alla.
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH

Lite bilder från söndagen och reklam för konstflyg.

Inlägg av FredrikH »

Bild
Bild
Bild

Per Norén tränar inför EM i Konstflygning på Ope flygfält
(här får man även lära sig att stjärnmotorn i Yak-55 slukar minst 4 liter olja per timme)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6185519

Video inifrån cockpit, Yak-55, 2.40 min
http://www.op.se/jamtland/ostersund/se- ... an-cockpit

2 min video, "säker hobby"
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtla ... de-svangar

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

EFIS

Garmin G3X Touch sitter i Blackwingen.

http://www.garmin.com/us/products/inthe ... g3x-touch/

Oskar Ahlm

Inlägg av Oskar Ahlm »

Jag vill också flyga blackwing..........

Ska vi inte byta VPL mot en blackwing? Lägger vi order nu så har vi den väl lagom tills man blivit varm i kläderna för att gå på långtur ner i Europa :)

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Klart klubben ska ha en Blackwing!

Här är några filmer från våra demoflygningar
https://www.youtube.com/watch?v=8eUBJUxf51g

https://www.youtube.com/watch?v=TuvtWfBuUyI

och även några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Per

Oskar Ahlm

Inlägg av Oskar Ahlm »

Nu blev man inte direkt mindre sugen!!

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Oskar Ahlm skrev:Jag vill också flyga blackwing..........

Ska vi inte byta VPL mot en blackwing? Lägger vi order nu så har vi den väl lagom tills man blivit varm i kläderna för att gå på långtur ner i Europa :)
Varför gå över ån efter vatten? VPL är ju "nummer två i klassen" och väntar bara på att flygas. Ni har ju redan ett av de finaste UL-flygplanen som finns i hangaren...

Per, ta nu bladet från munnen och svara på frågan som alla ställer - vad kostar en Blackwing i flygbar konfiguration eller i den demokonfig som du visar upp? :-)

/Hans
Yikes!

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Har bara prislistor som PDF, kan man lägga upp dem på något smidigt sätt här?

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Snygga bilder och välkommet med lite nya videos i högre upplösning! Blackwing har även en egen här som är bra.

BLACKWING presentation
http://www.youtube.com/watch?v=jF6QrERHTq0

Verkar bara gå att lägga upp bilder här, så det enklaste är nog att ta screenshots och ladda upp som png eller jpg. Jag kan göra det om du mailar dem.
Vill minnas att Patrik Rubenson från vår teorigrupp (som jobbar med projektet) nämnde ett prisintervall mellan 1,0 (grundutförande) och 1,5 miljoner (extra allt) i runda slängar.
Huruvida detta var med moms inräknat eller ej låter jag vara osagt?

Kostnaden för infällbara ställ hade också varit kul att veta.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

En tillfällig lösning med Scribd. Man kan läsa och förstora texten utan att vara registrerad men måste nog ha konto för att kunna ladda ner. Provkonto gratis två veckor, sen $8.99 / month.
Ska kolla på andra gratis uppladdningstjänster sen, men har för mig filerna inte ligger kvar så länge efter viss inaktivitet.
Att ladda upp skärmdumpar vore inte så smart kom jag sen på, då forumet förminskar bilder.
En möjlighet där vore dock att spara som png via en större skärm och sen länka från en gratistjänst som Photobucket där bilderna ligger kvar obegränsad tid. Png-formatet också lämpligt för att sen förstora upp texten utan kvalitetsförsämring.
Ok, nog om det.

Motoralternativen skiljer mellan 2015 och 2016.
Betydligt fler options för Avionics i 2016.
Grundutförande utan hjulkåpor.
BRS1350 ser ut att klara högre vikter och farter än BRS6
Demoplanet ska ha 2 x 70L enligt informatören jag snackade med på Nordic Aero Expo.

Per, lite frågor:
Är Blackwing 600 samma sak som Blackwing ULTRA, bara den uppdaterade prislistan och vissa tillval som skiljer?
"Fixed Gear Speed Kit", vad innebär det? Står endast för 2016, är det vad som sitter på demoplanet eller är det standardkåpor där?
Vilken propeller sitter på demoplanet? Ser att där skiljer tillvalen rätt mycket mellan 2015 och 2016.
Kan du förklara "Deduction Wheelpants Retractable Gear"?
Har Blackwing några bilder för tillvalen vad gäller dekaler?
Kan man välja andra "paint schemes" än den silvriga, och vad har kunderna valt hittills?
Ingår någon form av strobelights och positionsljus i grundutförandet?

BLACKWING 600
Exhibit A: Pricing 2016 BlackWing 600 Series
https://www.scribd.com/document/3189746 ... Ultra-2016
Börjar på ca 1 mille sek exkl moms.
Massa 269 kg i grundutförande.
Wingtank Fuel System (90 l).
TravelPack: Wheel fairings, 2 x 70L fueltanks, Lockable fuelcaps, Canopy lock with key, Canopy cover: 3 750,00 Euro.
Retractable Gear:
12 900,00 Euro
Fixed Gear Speed Kit (only possible with Travel Pack or Travel Pack Plus):
2 800,00 Euro

BLACKWING ULTRA (microlight) & SPORTSTER (LSA)
Pricing April 2015. Ready To Fly.
https://www.scribd.com/document/3189752 ... -Sportster
Börjar på ca 1 mille sek exkl moms.
Vikter ej angivna.
TravelPack: Wheel fairings, 2 x 70L fueltanks, Lockable fuelcaps, Canopy lock with key, Canopy cover, 3.690,00 Euro.
Retractable Gear:
12.900,00 Euro
Retractable Gear Retro-Fit ready kit for fixed gear:
4.900,00 Euro

BLACKWING EDGE XP EXPERIMENTAL
Pricing April 2015. All parts pre-installed and dissassembled to guarantee perfect fit. No composite work to do.
https://www.scribd.com/document/3189749 ... perimental
Börjar på ca 650000 sek exkl moms. Byggsats utan avionik.
Motor, propeller, säten ser ut att addera ca 230000 sek exkl moms?
Priser för standardavionik ej angivet.
Läser jag rätt eller hamnar även byggsatsen på runt en mille för flygbart skick?

Vikter ej angivna.
TravelPack: Wheel fairings, 2 x 70L fueltanks, Lockable fuelcaps, Canopy lock with key, Canopy cover: 3.690,00 Euro.
Retractable Gear:
12.900,00 Euro
Retractable Gear Retro-Fit ready kit for fixed gear:
4.900,00 Euro

Oskar Ahlm

Inlägg av Oskar Ahlm »

Hans_P skrev:
Oskar Ahlm skrev:Jag vill också flyga blackwing..........

Varför gå över ån efter vatten? VPL är ju "nummer två i klassen" och väntar bara på att flygas. Ni har ju redan ett av de finaste UL-flygplanen som finns i hangaren...

Per, ta nu bladet från munnen och svara på frågan som alla ställer - vad kostar en Blackwing i flygbar konfiguration eller i den demokonfig som du visar upp? :-)

/Hans
Självklart Hans skall vi nyttja vår fina VPL. Det var mest lite skämtsamt skrivit då jag hört att leveranstiden på Blackwing är ett par år. Om den dessutom som Fredrik var inne på är mer lättflugen än ex. Eurostar så kanske det finns anledning att ta med den som alternativ så småningom.
Mvh Oskar

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Oskar Ahlm skrev:Om den dessutom som Fredrik var inne på är mer lättflugen än ex. Eurostar så kanske det finns anledning att ta med den som alternativ så småningom.
Mvh Oskar
Bytte några ord med Niklas Anderberg (konstruktören) på Nordic Aero Expo, och han menade att Eurostaren fortfarande var det mest lättflugna planet, men att Blackwingen inte låg långt efter.
Hade gärna provflugit igen och då gjort ett landningsvarv med final, även om testpiloten sköter landningen/studsen.
Eurostaren är ganska kvick och har bra roderharmoni (balans mellan skev-, höjd och sidoroder, inget som sticker ut, förutsägbart, intuitivt). Blackwingen kändes som detta, fast upphöjt till ett samurajsvärd.

Från NyTeknik
"Thomas Hauklien, på det norska företaget Edgeperformance, är en av dem som provflugit planet:
– Det är verkligen en imponerande maskin. Den har väldigt fina och snälla flygegenskaper samtidigt som den har en hög hastighet. Planets roder har också väldigt bra respons vilket ger full kontroll. Det är ett flyg som inbjuder till att leka med samtidigt som det är säkert."
http://www.nyteknik.se/nyheter/svenskt- ... ri-6343287

Föregångaren till Blackwing, ECO1? Dock LSA, detta plan.
Minns att Patrik nämnde att Blackwingen byggde på en tidigare konstruktion vid namn Oscavia.
http://www.sydsvenskan.se/2011-03-07/po ... -blev-sann

Skriv svar