Klubbdagbok 2016 maj
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
Klubbdagbok 2016 maj
1:a maj kom med värme är det sommaren som är på G?
- Hakan Sjoberg
Fredag 6 maj
På torsdagen så for undertecknad till Linköping. Träningsläger för precisionsflygning och i morgon lördag ska det bli Safarirallyt.
Efter 2:25 ESTT - ESSL så var det skönt att komma fram, lite käk och vila sedan blev det en övningsbana med foto. Gick sådär. Även Anders hade hittat hit, dock med sin bil. Även han tog en övningsrunda (inte med bilen!). Hur det gick får han själv förtälja, men han konstaterade att det inte är slätten i Skåne som han är van vid. Vi fick även rapport om att Håkan, in namne, med hustru landat i Visby och hade haft en härlig flygning.
Idag fredag började vi med att träna fotoidentifiering. Finns ett program via webben för det. Ska läggas uppp som en länk från KSAK.se Tävlinagr. Därefter blev det lite information av Joakim från Sjöbo om hur man skapar flygnavigationsbanor för tävling.
Anders tog bilen åter till Slätten själv åkte jag träningsnavigationsbanan runt Norrköpings kontrollzon. Gick ganska bra, börjar bli förtrogen med terrängen och hitta igenkänningsobjekt. Nu får vi se hur det går imorgon på Safarirallyt.
Förberedelserna var enkla med nedanstående SWC!

Innan jag lättade mot Linköping (ESSL) så hade jag sällskap av våran huskatt och några nyfikna Gravänder. Dessa vaggade iväg trots att dom har egna vingar och kan FLYGA!

Vi började med två träningsdagar. Håkan C höll i organisationen och vi gick igenom lite tips om hur man blir en vinnare.
Deltagare i samspråk om något. Roland tittar förundrat och undrar om något!

Kanske var det över klisterlappar med de olika bokstäver och tecken som förekommer utmed navigeringspannan. När man ser ett tecken på sträckan skall man placera in det exakt på "tracken". Att gör detta genom att skriva är inte så lätt. I bland kan man inte läsa vad man skrivit när man "debriefar". så färdigskrivna klisterlappar som man bara klistrar på kartan kan underlätta.

Mellan flygningarna i den för oss så ovana terrängen (se Anders inlägg) så tankade vi. Kul med en UL som dricker måttligt!

Anders från Borås UL flygklubb kollar in så jag toppar upp!

Efter tre intensiva dagar var det skönt att se hemtrakter igen. Att rapsen gått i blom gjorde inte saken sämre. Slutligen svängde jag upp på final till bana 03.

Hur det gick?
Jo, själv blev jag två efter Anders Hellström men före Åse Kristofferson som även hon tävlar för Söderslätts flygklubb.
Efter 2:25 ESTT - ESSL så var det skönt att komma fram, lite käk och vila sedan blev det en övningsbana med foto. Gick sådär. Även Anders hade hittat hit, dock med sin bil. Även han tog en övningsrunda (inte med bilen!). Hur det gick får han själv förtälja, men han konstaterade att det inte är slätten i Skåne som han är van vid. Vi fick även rapport om att Håkan, in namne, med hustru landat i Visby och hade haft en härlig flygning.
Idag fredag började vi med att träna fotoidentifiering. Finns ett program via webben för det. Ska läggas uppp som en länk från KSAK.se Tävlinagr. Därefter blev det lite information av Joakim från Sjöbo om hur man skapar flygnavigationsbanor för tävling.
Anders tog bilen åter till Slätten själv åkte jag träningsnavigationsbanan runt Norrköpings kontrollzon. Gick ganska bra, börjar bli förtrogen med terrängen och hitta igenkänningsobjekt. Nu får vi se hur det går imorgon på Safarirallyt.
Förberedelserna var enkla med nedanstående SWC!

Innan jag lättade mot Linköping (ESSL) så hade jag sällskap av våran huskatt och några nyfikna Gravänder. Dessa vaggade iväg trots att dom har egna vingar och kan FLYGA!

Vi började med två träningsdagar. Håkan C höll i organisationen och vi gick igenom lite tips om hur man blir en vinnare.
Deltagare i samspråk om något. Roland tittar förundrat och undrar om något!

Kanske var det över klisterlappar med de olika bokstäver och tecken som förekommer utmed navigeringspannan. När man ser ett tecken på sträckan skall man placera in det exakt på "tracken". Att gör detta genom att skriva är inte så lätt. I bland kan man inte läsa vad man skrivit när man "debriefar". så färdigskrivna klisterlappar som man bara klistrar på kartan kan underlätta.

Mellan flygningarna i den för oss så ovana terrängen (se Anders inlägg) så tankade vi. Kul med en UL som dricker måttligt!

Anders från Borås UL flygklubb kollar in så jag toppar upp!

Efter tre intensiva dagar var det skönt att se hemtrakter igen. Att rapsen gått i blom gjorde inte saken sämre. Slutligen svängde jag upp på final till bana 03.

Hur det gick?
Jo, själv blev jag två efter Anders Hellström men före Åse Kristofferson som även hon tävlar för Söderslätts flygklubb.
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Den här rundan vill jag inte undanhålla er, den är underhållande att titta på, jag bjuder, själv tar jag fram skämskudden...
Jag hade faktiskt glömt hur svårt det är att göra sådant här i ett flygplan som kränger hit och dit.
Att jag hamnade väster om startpunkten var inte så illa. Det gjorde nästan alla. Vi flög nämligen in mot den över sjön Roxen.
Just norrut och mot nordväst fanns det knappt några bra terrängmärken. Visserligen hittade jag nödtorftigt till TP1 men sedan fanns det inget att gå efter. Efter ett tag satte kursgyrot igång att rotera. Hade nordpolen flyttat sig till Linköping? Det blev till att använda den kära gamla magnetkompassen istället!
Just här ligger det dessutom ett restriktionsområde! Tusan!
Nå, masten i Motala och Vätterns blänkande vatten väckte upp mig ur funderingarna. Nu fanns det tack och lov något att navigera efter igen, lite yrande och sedan gick det hyfsat
Sparka nu inte på en som redan ligger...
En av färdplanens fördelar

Fredagen den 13:e, som är en helt vanlig fredag, bar det iväg till Visingsö.
Upp till 2500 sedan klar FL95 redan innan Malmö...
Det kunde jag nog tacka färdplanen för, i vanliga fall brukar det få vänta! Klart väder, eller hur?

Här kan vi blicka ner på det skånska lapptäcket från FL95 som för dagen låg på ca 2800 m. Varför säger du "för dagen", undrar kanske våra nya elever?
Jo, vid flygning på flygnivå använder man alltid inställningen STD på höjdmätaren som är 1013 hPa (egentligen 1013,25...). Lokalt QNH var 1002 vilket betyder att vi befann oss i 11 hPa lägre tryck än standardatmosfärens 9500 fot. Höjdmätaren "tror" att vi är högre än vi är. Genom att alla på flygnivå har STD inställt garanterar man att alla håller sina nivåer, oavsett hur trycket ändras.
Glöm inte att man måste skruva om till STD då man ska upp och tillbaka till QNH då man ska ner! Läs mer om dessa viktiga ting i teoriböckerna!
- Hakan Sjoberg
Söndag 15 maj Öppet Hus
Idag var det Öppet Hus på Söderslätts flygklubb.
Dagens höjdare? Blackwing!
Det blåste från norr, ja nordväst, ganska rejäl sidvind hela dagen. Lite skurar då och då som inte störde flygningen så värst mycket. dock så var det kallt ute på Slätten och ganska få besökare. Ett höjdarbesök var förstås Per med Blackwing! WHAAOOOO!
Nordliga vindar! Här VSG på final till bana 03.

Blackwing har landat!

TA besökte oss och det blev ett bra reportage.

Dagens höjdare? Blackwing!
Det blåste från norr, ja nordväst, ganska rejäl sidvind hela dagen. Lite skurar då och då som inte störde flygningen så värst mycket. dock så var det kallt ute på Slätten och ganska få besökare. Ett höjdarbesök var förstås Per med Blackwing! WHAAOOOO!
Nordliga vindar! Här VSG på final till bana 03.

Blackwing har landat!

TA besökte oss och det blev ett bra reportage.

Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
Öppet hus

Anna Håkansson var först ut. Redan kl 10 flög hon iväg med Håkan o VSG.

Kanske flyger Emil själv någon gång på 30 el 40-talet...?

En annan ung besättning!

Fler blivande piloter?

Dagens höjdare! Per Norén kom som utlovat med en Blackwing:-)

Jämförelse. Notera att Richart med SE-LDY just startat!
Flera lyckliga medlemmar provflög med Per.
Ikväll ligger nog flera av dem och räknar i huvudet fram och tillbaka: "-Hur mycket pengar ska hur många personer lägga upp för att vi ska få en sådan kärra?" Det kan jag nästan slå vad om...
Gyrokoptrar
Gyrokoptergänget höll ord och landade hos oss lördagen den 21/5.

En imponerande syn!
En efter en landade de på väldisciplinerat sätt.
Vi förvånades över hur tysta de är vid landning.

Chappie Birds fantastiskt fina MG K3 -34.
Endast 1100cc men 6 cylindrar och kompressor ger ljuv musik!

Jag hade lyckan att få åka med Chappie på härlig och oförglömlig åktur genom Söderslätts byar.
Som i tankebubblan ovan Spitfirepiloten i MG-reklamen på 40-talet:
"-It reminds me of my MG!"...
Tack Chappie!

En imponerande syn!
En efter en landade de på väldisciplinerat sätt.
Vi förvånades över hur tysta de är vid landning.

Chappie Birds fantastiskt fina MG K3 -34.
Endast 1100cc men 6 cylindrar och kompressor ger ljuv musik!

Jag hade lyckan att få åka med Chappie på härlig och oförglömlig åktur genom Söderslätts byar.
Som i tankebubblan ovan Spitfirepiloten i MG-reklamen på 40-talet:
"-It reminds me of my MG!"...
Tack Chappie!
- Hakan Sjoberg
Sista maj en summering
Så är det sista maj, med svenskt sommarväder, lite kuling och skurar, även åska har vi haft i dag.
Slutet av maj månad blev en fantastisk flygmånad. Hemvärnet hade en KFÖ (Krigs Förbands Övning) där FFK var med. Denna gången man lokaliserade till Hagshultsbasen nordost om Värnamo. Våran PA-28 var med tillsammans med 4 andra flygplan från klubbarna runt om i Skåne. Befälen rykte in på onsdagen vi övriga på torsdagen sen höll vi på till söndagen. Det blev många flygningar och en del längre sådana. Totalt så flög vi över 70 timmar tillsammans! Men så gick, nästan, allt vår väg. Vädret var VMC med råge och vi var tillräckligt med piloter för att kunna utföra alla uppdrag.
Strömbortfall! Enda intermezzot var när jag som pilot med Patrik som spanare fick strömbortfall. Vi skulle passera genom Växjö kontrollzon och hade klarering för detta när varningslampan för laddning tändes. Amperemätaren visad "ingen laddning"! Information sändes till Växjö trafikledning om läget och att vi gick mot flygplanets hemmabas (Sturup). Det var bara att slå ifrån allt som drog ström men trots detta så försvann allt efter en stund. ÄVEN TRANSPONDERN! Att den denna la av innebar at tvi försvann från radarn och trafikledningen meddelade CEFYL. När vi kom till norr om Hässleholm så mötes vi av regn och landade på Bokeberg. När vi landade ringde mobilen! Vi var eftersökta! Vi ombads ringa CEFYL vilket vi gjorde och förklarade "ALL WELLL". När vi väl samlat oss så kändes det tryggt att veta att systemen fungerade. När vi försvann från radarn så visste faktiskt inte trafikledningen (tornet i Växjö) om vi fortfarande flög eller något annat hänt!
Vi satte sedan laddning på batteriet och kunde flyga ner flygplanet till Sturup.
På Bokeberg så hade man en Bucker Jungmeister ute efter service. Så tiden där medans vi väntade på transport (med bil) avlöpte riktigt trevligt. Dessa biflygplan är så vackra och motorerna har inget bulle - dom ger bara ifrån sig ett mysigt muller.
Hemma på Slätten var det också aktivitet, gyrokoptrar á la mass!
"Våra" fåglar har fått ungar, Strandskatans är inte flygfärdiga ännu. Hoppas dom klarar sig från måsarna och rovfåglarna som även dom håller till på vårt finna flygfält.
Strandskatans ungar trippar runt i gräset eller trycker för att undvika att bli ett skrovmål. Föräldrarna flaxar runt ovanför och gör sitt för att bevaka deras överlevnad.

Fågel mamman (eller fågelpappan) flaxar runt och bevakar lite aggressivt sina ungar.

Varningslampan på gräsklipparen har kroknat när den skumpat runt på fältet.

VPL måste genomgå 100-timmars service.

Ett av Nordeas bankkontor skulle sända en sommarhälsning till sina kunder och fick idén att det skulle vara ett flygplan med på en "semesterbild". Bo ställde upp med sin fina Rans6.

Våran Eurostar på ytterligare en final och våra gäster från när och fjärran börjar komma på besök.

Klubbstugan är tom och öde! Var är alla flygare?

Slutet av maj månad blev en fantastisk flygmånad. Hemvärnet hade en KFÖ (Krigs Förbands Övning) där FFK var med. Denna gången man lokaliserade till Hagshultsbasen nordost om Värnamo. Våran PA-28 var med tillsammans med 4 andra flygplan från klubbarna runt om i Skåne. Befälen rykte in på onsdagen vi övriga på torsdagen sen höll vi på till söndagen. Det blev många flygningar och en del längre sådana. Totalt så flög vi över 70 timmar tillsammans! Men så gick, nästan, allt vår väg. Vädret var VMC med råge och vi var tillräckligt med piloter för att kunna utföra alla uppdrag.
Strömbortfall! Enda intermezzot var när jag som pilot med Patrik som spanare fick strömbortfall. Vi skulle passera genom Växjö kontrollzon och hade klarering för detta när varningslampan för laddning tändes. Amperemätaren visad "ingen laddning"! Information sändes till Växjö trafikledning om läget och att vi gick mot flygplanets hemmabas (Sturup). Det var bara att slå ifrån allt som drog ström men trots detta så försvann allt efter en stund. ÄVEN TRANSPONDERN! Att den denna la av innebar at tvi försvann från radarn och trafikledningen meddelade CEFYL. När vi kom till norr om Hässleholm så mötes vi av regn och landade på Bokeberg. När vi landade ringde mobilen! Vi var eftersökta! Vi ombads ringa CEFYL vilket vi gjorde och förklarade "ALL WELLL". När vi väl samlat oss så kändes det tryggt att veta att systemen fungerade. När vi försvann från radarn så visste faktiskt inte trafikledningen (tornet i Växjö) om vi fortfarande flög eller något annat hänt!
Vi satte sedan laddning på batteriet och kunde flyga ner flygplanet till Sturup.
På Bokeberg så hade man en Bucker Jungmeister ute efter service. Så tiden där medans vi väntade på transport (med bil) avlöpte riktigt trevligt. Dessa biflygplan är så vackra och motorerna har inget bulle - dom ger bara ifrån sig ett mysigt muller.
Hemma på Slätten var det också aktivitet, gyrokoptrar á la mass!
"Våra" fåglar har fått ungar, Strandskatans är inte flygfärdiga ännu. Hoppas dom klarar sig från måsarna och rovfåglarna som även dom håller till på vårt finna flygfält.
Strandskatans ungar trippar runt i gräset eller trycker för att undvika att bli ett skrovmål. Föräldrarna flaxar runt ovanför och gör sitt för att bevaka deras överlevnad.

Fågel mamman (eller fågelpappan) flaxar runt och bevakar lite aggressivt sina ungar.

Varningslampan på gräsklipparen har kroknat när den skumpat runt på fältet.

VPL måste genomgå 100-timmars service.

Ett av Nordeas bankkontor skulle sända en sommarhälsning till sina kunder och fick idén att det skulle vara ett flygplan med på en "semesterbild". Bo ställde upp med sin fina Rans6.

Våran Eurostar på ytterligare en final och våra gäster från när och fjärran börjar komma på besök.

Klubbstugan är tom och öde! Var är alla flygare?