Klubbdagbok 2014 mars

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2014 mars

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Lördag dimma och trist. Skånes Flygsportförbund har konferens och årsmöte i Kristianstad. Mer om detta senare. Men mars är i a f en vårmånad så nu lyfter vi igen. Ryktas också att vi har fått ett efterlängtat intyg på nytt batteri .... :wink:

Här kommer lite bilder fån mötet..
Egon Nyh informerar och publiken lyssnar engagerat
BildBild

Sen tog Susie Tägt från Skåne idrotten vid
Bild
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Nike

Inlägg av Nike »

Den dimman var inget roligt att titta på, slänger in ett foto från förra året för att få igång lite känsla. Kul med batteriet, nu korsar vi fingrarna att det inte dröjer länge till!

Detta är från den 24 Maj förra året då vi hade besök av en Seamax!

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Fortsatt dis och dimma men ljuset skymtar vid horisonten

och då anspelar jag inte bara på vädret utan det faktum att Evektor nu meddelat att den brittiska myndigheten godkänt ett lättviktsbatteri. Ett sådant är beställt, enligt motoflygchefen, och sen skall vi ha lite pappersexercis. Men förhoppningsvis så skiner det klart och fint om några dagar (läs: veckor) och vi kan lyfta med VSG.

Sen har vi pannkakslunch på söndag kl 1200 - Alla välkomna! :wink:

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Riksnavigationstävling

Lördag den 8 mars och fyra glada flygare träffades på Sövde ESMI för att provflyga en riksnavigationsbana. Snart dax att även andra får testa. Mer information kommer!

Egentligen var vi fem, eftersom Peters dotter Emma också var med. Sedan tidigare hade Peter lagt upp en riksnavigationsbana, kallad Sjöbo 1, som vi preparerade med den vind som gällde och sedan flög vi. Banan kommer att justeras, därefter så blir den tillgänglig att flyga. Då kan även vi i Skåne notera resultat i riksnavigationstävlingen. Resultaten hittar du via länken: http://ksak.se/tavlingar/riksland_och_navresult Än så har det nog inte kommit igång efter vintern men det kommer.

Det kommer att finnas riksnavigationsbanor i Höganäs och i Kristianstad med.

När jag kom ut till ESTT på morgonen så var rådjuren där, på vårat flygfält, men dom gav sig av.
BildBild

Glada flygare som planerar riksnavigationstävling
Bild

Anders fyller i alla resedagbok efter flygning. Av minen att döma så gick riksnavigationsrundan bra.
BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Pannkakssöndag

Söndag 10 mars hade vi klubbträff med pannkaker. Niklas laggade ett oräkneligt antal som glupst slukades av medlemmarna. :wink:

Vi började vid 10-tiden, med ett förmöte för de som är elever. Efter pannkakorna fortsatte vi med att lyssna till Håkan Svensson som skildrade sin och Anders resa likt Nils Holgersson. På sensommaren så flög dom runt HELA sverige och satt fötterna i ALLA svenska landskap på drygt en vecka.

Till skärmdumpningar från ipadens navsystem, och foto, berättade man om hur man upplever flygplats Sverige och att man rundat Kebnekaise.

Tack för denna story. Vart bär det av i år?

Håkan berättar om sin och Anders resa runt Sverige, och medlemmarna lyssnar fascinerat och avundsjukt!
BildBild

Pannkokorna lät sig smaka!
Bild

Själv avslutade jag kvällen med ett glas Vitt och njöt av solnedgången denna första fina vårkväll. :D
BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Vardag v 11 tisdag 11 mars

Helt underbar vårdag så då skall det flygas. Inte minst trikeflygarna passade på att komma i luften. Även KSF var ute på sight-seeing!

Dessutom hade påskharen uppenbarat sig! De som är levande är för skygga för att fastna på bild, men dom skuttar gärna fram och åter på flygfältet. Det finns all anledning att iakttaga försiktighet och se upp!

Trikar på väg ut till take-off, och sedan skall dom in i hangaren igen!
BildBild

Åter i hangaren efter flygning.
Bild

Även PA-28 var i luften denna kväll, här under urlastning.
Bild

Så var det påskharen som kommit fram efter vinter.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Vårflygning

Var ute på en kontrollflygning med VPL efter servicen. Superfint vårväder och man önskade att det varit en ledig dag så man kunde styrt noset till ett trevligt flygfält och en trevlig flygklubb.

Hamnbygget i Trelleborg där nu hamnläge 11 börjar bli klart.
BildBild

Trelleborgs västra delar mot Söderslätts flygfält.
Bild

Anders S

Inlägg av Anders S »

På söndagen den 16 mars var det fortfarande blåsigt. Föregående dagars (halv-)storm hade rumsterat om på ESTT, men någon rådig medlem hade rätta till de värsta härjningarna. Vår nya, fina vindflöjel hade åter hamnat i backen men räddades även denna gång av Berlin-skylten.

Bild
Det blåste 295/23 runt 11-tiden med regn och rusk och molnen var aningens låga. Föga inbjudande. Kanske inte optimal väder för en söndagsutflykt men det ryktas faktiskt att UK har funderingar på att höja tillåten sidvindskomposant på WT9 till 24kts. Då vore dagens väder stundtals inom det tillåtna!

Bild
Stormen har gått hårt åt en av Håkans Svenssons fina koner...:-(
Tur i oturen att vi inte, som ett tag planerat, satte upp vindstruten förra helgen. Då hade den åter varit borta! Finns det sådana i kevlar...?

Bild
Toastolen har varit oanvändbar ett tag och sådant duger inte! Det är förstås inte roligt om den läcker, septitanken blir då full på nolltid. Tröghet i avstängningsventilen gjorde att lyftet från flottören inte räckte till. Lite rengöring gjorde susen, men kalken har förmodligen skadat även de andra prylarna. Det sprutar vatten lite hur som helst i behållaren och det har det gjort länge med tanke på kalkfärgningarna invändigt i locket.

Norrrge! Norrrge! Norrrge! Glöm nu retstickan Petter Northug ett tag och stäm in i hyllningarna...;-)

Vårt nya AliantX4-batteri till SE-VSG kommer faktiskt från en motorsportfirma i Oslo. Batterifabriken i Italien går för högtryck just nu så det var tre veckors leveranstid! Norrmännen hade dock batteri på lager så det kommer i början på nästa vecka.

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Idag var det lugnt på klubben. Undertecknad var stugvärd, men behövde inte direkt ta ut mig. Stugan städades av lite, annars var det rätt så god ordning i stugan faktiskt :D

Anders och Håkan satt och tittade på framtida turer och det var inte utan att man blev sugen...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

hk.svensson@icloud.com

Vårkänslor!

Inlägg av hk.svensson@icloud.com »

Det är inte utan at lusten för att vara ute och lufta sej ökar dag för dag trots att det fortfarande är lite svalt. Igår Lördag så satte Anders & jag vår färdplan för vår Europaresa som skall ske i maj om allt går som planerat. Underbar syssla det där med planering, en god kopp kaffe och så småningom så utvecklar det sej, nästan av sej själv. Johan gjorde fint i stugan och tipsade oss. Lova nu att följa oss på turen Vi kommer att lägga upp en blogg där Vi lämnar lite rapporter dag för dag. Så här blev det:
Dag 1, Vellinge/Söderslätt - Texel Airfield (Holland)
Dag 2, Texel Airfield - Durham Tees Valley/Peterlee Airfield (England)
Dag 3, Durham Tees Valley/Peterlee Airfield - Dublin Airfield (Irland)
Dag 4, Dublin Airfield - Scilly Isles/Henstridge Airfield (England)
Dag 5, Scilly Isles/Henstridge Airfield - Marl-Loemuhle Airfield (Tyskland)
Dag 6, Marl-Loemuhle Airfield - Schonhagen Airfield, här skall Vi hänga på ILA mässan i Berlin
Dag 7, Schonhagen Airfield - Vellinge/Söderslätt
Flygtid, 24:21, Distans 2 398nm/4 441km

Bild

Det räcker ju inte med att bara planera så det fick bli en liten skånerunda också:
Bild

Här Finja sjön:
Bild

Ett par glada gubbar i luften:
Bild

Final på Bokeberg:
Bild

Studs på Sturup:
Bild

Väl hemma var välkomstkommittén på plats:
Bild

Hälnsingar Håkan

Anders S

Inlägg av Anders S »

Idag har Owe monterat batteriet. Peter Steneborg har besiktigat, fyllt i alla papper och stämplat i den tekniska journalen. Nu är papperen på väg till KSAK f.v.b. till TS.

)Bild
Såhär grant blev det.

Vem vet, kanske får vi ett flygtillstånd daterat 1 april.

Det hade på något sätt varit ganska passande...;-)

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Sista söndagen i mars

Finfin dag och så flygs det också! :D

Under veckan blev äntligen lättviktsbatteriet monterat i VSG. Det blev dokumenterat och besiktigat. YES! Så nu skall "bara" alla papper igenom byråkratikvarnen, först KSAK och sen Transportvärket. Vi hoppas på gräddfilen, i a f KSAK har uttryckt sin förståelse för oss. Vi åtekommer i ärendet.

VPL på plats för motortest,
Bild

uppställd för start,
Bild

och så drar vi iväg!
Bild

Anders S

Inlägg av Anders S »

En vädermässigt underbar flyghelg går nu mot sitt slut. Flera piloter lyckades ta efterlängtade turer i VPL, trots diverse malörer...

Det var få timmar kvar till service så jag passade på att utnyttja mitt flygkonto i Kristianstad FK (där jag är gästmedlem) istället. Deras Dynamic SE-VPF har varit komplett fullbokad hela helgen, vilket innebar att jag klockan 10 i lördags kunde sätta mig i en utrullad och klar kärra samt lämna den på plattan efter flygningen. Lyxigt...:-)

Det blev en krokig tur mot Hörby men sedan gjorde jag slag i saken och kallade upp SC. Min begäran om FL95 mot Simrishamn besvarades med ett OK. På vägen upp hörde jag att Peter Johansson i VPL bad SC om klarering genom Kabusa. Han kom på kontrakurs samma väg som jag ämnade mig, dock på beskedligare höjd, och var på väg till ESMK.

Precis som med VPL så tar det en stund att komma upp med VPF om man vill vara försiktig med motorn. Man får dock lön för mödan!

Bild
Så här ser Skånes sydöstra hörn ut från 3 km höjd. Grant, eller hur?

Ny förfrågan om färd mot Ystad gick också för sig. Väl där var det tid att vända mot Kristianstad och att påbörja sjunket. Även detta tar tid om man vill vara rädd om öronen och oljetemperaturen.

Bild
Väl nere ställdes givetvis kärrorna upp bredvid varandra. Också grant, eller hur? En kopp kaffe, ett litet hopp bort till Hässleholm (ca 15 min) och sedan skilda vägar till hembaserna fick avsluta flygpassen.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Blå dag och många som inte flyger var väl blåa av avund

:wink:

Nåväl hur det är med den saken får väl var och en svara på. Våra rådjur springer omkring på flygfältet så: HA UPPSIKT!

Vidare så har vi nog en fasan som "pinkat" in revir kring vår klubbstuga, lite aggresiv är han i a f, men stack slutligen stjärtfenan i vädret och skuttade ut på stycket.

Lärkorna hörs drilla i luften och tofsvipor flaxar runt i luften så nog är det vår!

Vädret var fint! Lungt och stilla i luften. Så blev också 360 graders svängarna fina på GPS panelen!
8)
Bild

På tal om vår så är Sjöormen, fontänen i Trelleborg, åter i drift efter vintern.
Bild

Rådjuren upphåller sig på och runt flygfältet. HA UPPSIKT!
BildBild

Sen gick solen ner över näset en timme senare än dagen före. Men det kanske den inte bryr sig om.
BildBild

Skriv svar