Teknisk fråga - Eurostar

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Teknisk fråga - Eurostar

Inlägg av Anders S »

Idag hände det som hänt ett antal gånger tidigare; batteriet på VLZ var urladdat pga glömd masterswitch. Den här gången blev det jag som fick stanna på backen en vacker flygdag. Förra gången drabbades Niklas men då var det jag som hade glömt... :oops:

Det är tyvärr väldigt lätt hänt... Ja, jag vet, man ska minsann inte glömma den :wink: men ändå:

Har inte ni också undrat varför ett batteri på 16Ah laddas ur på kort tid, i detta fall mindre än 20h...? Den enda strömförbrukaren tycks ju vara tachons LCD-display, men den kan väl inte dra många mA?

Då man slår på MS hörs ett pipande ljud. Är det en eller flera kondensator/-er som ordnar laddning till stroben? Min teori är att de börjar laddas upp redan då MS slås på. Sedan står de och läcker ström, ungefär som en otät flottör i en WC-stol... :idea:

Om det är så, borde man inte kunna göra strobe-kretsen helt strömlös intill dess att STROBE slås till?

Ni som kan er ellära, lägg pannorna i djupa veck nu, fundera och säg vad ni tror om detta!

Roi
Inlägg: 38
Blev medlem: fre sep 10, 2010 9:07 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Roi »

Ja, det är tråkigt när det hände :(

En lösning skulle kunna vara en röd diod där tänderna så snart nyckeln tas och MS är på

Dioden kunde sitta precis ovanför MS-kontakter
Så alla minns att MS måste stängas av

Bare et forslag :wink:

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

God idé Roi

Inlägg av Hakan Sjoberg »

God idé med en diod. Röd är varningsfärg, så kanske en annan färg (eftersom den lyser under flygning).

Problemet är att vi har HUVUSTRÖMMEN TILL för att läsa av tachotid. Ibland missar man att läsa av innan man slår av HUVUDSTRÖMMEN och slår till den igen. Sen, när man skrivit ner tachotid, så glömmer man den i läge TILL!

Lite farligt är det också om man, vilket hände nu, stuvar in flygplanet och då kanske drar runt propellern!

Så innan du hanterar flygplan så förvissa dig att det är KUPÈ.

Roi
Inlägg: 38
Blev medlem: fre sep 10, 2010 9:07 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Roi »

Jeg beklage mit dårlige Svenske :)

Du har helt ret Håkan, Röd är varningsfärg, og dioden skal IKKE lyse under flyvningen

Jeg glemte et vigtigt ord "UT" der skulle stå:

En lösning skulle kunna vara en röd diod där tänderna så snart nyckeln tas UT och MS är på/TILL

Elmannen
Inlägg: 1
Blev medlem: fre sep 14, 2012 5:40 pm
Ort: Trelleborg

Inlägg av Elmannen »

Om batteriet är ett 12V batteri krävs väldigt lite Watt för att ladda ur det eftersom I=P/U dvs 10W på ett 12v batteri drar ca 0.8A då laddas ett 16Ah ut på ca 20h

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag tror inte det är stroben som låter. Den är strömbruten med egen strömbrytare och den är väl off när ni stannat motorn..?

Vi kan bygga många lösningar men känns som något får tuta för att det ska hjälpa. Men problemet är att det ska bara ske på marken, ska inte vara för invecklat och sådär.

Annars kan man sätta en grön diod i panelen som lyser fint när huvudströmmen är på. Kommer inte störa i dagsljus men kommer synas på webbkameran och förhoppningsvis i hangarens mörker när man rangerar.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

En summer i motorrummet som låter när huvudströmmen är till. Den hörs inte när motorn är igång men hörs när man stänger och släcker hangaren för natten.

Skriv svar