Klubbdagbok 2018 maj

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Teoriprov

Inlägg av Anders S »

Nu är det äntligen igång! Årets kull svettas över teoriprovet.

Bild
Jens söker svar på TMA-kartan.


Bild
Henrik och Anders ser nöjda ut, det kanske var för lätt... :D


Bild
Per ser koncentrerad ut!

Bild
Magnus med bistert sammanbiten uppsyn, sk fighting face...!

Första timmen är avklarad och det hörs inga uppgivna suckar... :D

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Söndag i stugan

Inlägg av Anders F »

Gott om besökare var det ont om idag... En eloge förresten till föregående stugvärd som städat så bra inne!
Som tur var kom ett plan från Halmstad/Varberg på besök. Hämtade upp kompis från Malmö så det blev en tur och retur ESTT.
Fredrik H kom ner och jag fick åka med några varv för att lära mig mer. Tack Fredrik!
Sopmaskinen sög i sig runt 2-3 kg grus utanför hangarportarna för VSG och VPL. I vart fall kändes det så.
Och så när man skulle hem - ingen bilnyckel. Hittades efter tillskyndad familjemedlem och vänliga klubbmedlemmar hjälpt till. Min lille pöjk sade ”pappa, jag har hittat en fyrklöver. Nu hittar vi nyckeln snart”. Och en minut senare hittade Håkan den. Jag hade klippt ner den så att säga.
Annars kan jag säga att kaffe behöver vi inte fylla på. Räcker länge. Och med dagens takt av kaffedrickning decenniet ut.


Bild
Bild
Bild[/img]

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

En intressant upplösning på mysteriet, Anders drog sig inte för att leta efter nyckeln i kylskåpet efter mitt halvt skämtsamma förslag. :) Vi funderar nog ännu över gudarnas mening med att tacka honom för dagens insats på detta vis. Kanske att vi alla skulle få tusen extra steg, eller se upp med bedrägligt lugn, som när jag trampade på krattan på klassiskt manér och fick den i huvet för några kvällar sen.

Håkan kom ner för att hämta sina kvarglömda Twix i flygplanet innan han blev nyckelletare. Jag hjälpte honom testa blinkersen på husvagnen med inkopplingen till dragkroken innan kaffekokaren kom igång och skrönor drogs om Malaco, kalibrering av meter-tumstockar osv. Kanske vi ska kalla husvagnen för Dragkrogen och ha Airman´s Table där hädanefter? Vi fick användning för mitt multiverktyg för första gången när Bo fixade ventilen på skottkärran, och han klippte sen till en plåtbit från ett överblivet skevroder för att täcka över nuvarande skada på VSG. Kanske var det även för att stabilisera upp.

Jag och Anders flög fyra landningar innan han trodde han kunde köra hem till rabarberpajen. Väldigt variabel vind på tavlan, växlade mellan 11-20 kt! men ganska konstant infallsvinkel ca 45 grader från höger på bana 03. Turbulent var det inte, men kanske säger man byigt. 80 kt GS på basen, flöjeleffekten större än slipströmmen så fick ha vänster sidroder vid start första biten, andra klaff genomgående och hade oftast max vänster sidroder och max höger skev på utflytning.
Första två kunde lättat lite på sidrodret och tänkt på det här falska perspektivet man har över motorkåpan från vänstersits.

Anders skickade länk från CloudAhoy
http://www.cloudahoy.com/debrief/?key=AlhmmWBcWK5A

Bild

https://youtu.be/NyqItIH7Bz4

Lite mer av Groben. Den som har längst vingar vinner, spännvidd 16,5 m, mer än det dubbla mot vår kära Eurostar.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Lite summering

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Har börjat hämtat mig efter att deltagit i Ludvikasvängen. Hade planerat att flyga upp på onsdagkvällen för att ha möjlighet att träna innan tävlingen. Av olika skäl blev det inte så. Istället blev det samflygning med Peter Hellström från Eslöv. Jag lättade på fredag strax efter 16. Etappmål ”Berget” dvs Ålleberg. Här fixades tankning och intogs en räkmacka. Flera skärmflygare hängde under sina skärmar och vi njöt med dem. Pausen behövdes! Det var plågsamt turbulent över Småland. Puh! Etappen vidare till Ludvika var mer njutbar.

Övernattning i Ludvika segelflygklubbs klubbhus. En stuga som varit med några år men fortfarande har charm. Klubblivet har förändrats.

Sen tävling. En svår bana, eller rättare, en terräng som är ovan för en skånepåg. Hade behövt träna i området dagarna före tävlingen. Landningarna gick bra. Ja mycket bra med tanke på att jag inte tränat dessa heller. Blev tvåa! Result finns på www.ksak.se tävlingar osv.

Vi, jag och Peter, drog direkt. Det blev 3:20 non-stop för mig Ludvika - Söderslätt. Men skönt att vara hemma och tillbaka på slätten.

Räkmacka med utsikt över Falköpingsbygden.
BildBild


Flygarpojken på Berget
Bild

Skärmflygare i luften!Bild

VSG i skuggan efter re-fueling. 27 liter 2:10. Under 13 liter per timme. 4600 rpm TAS~85 knop. Men det var mycket termik så det blev mycket justerande av varvtal under denna flygning.
Bild

Flightline Ludvika!
BildBild
Senast redigerad av 4 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Värmbölja

Inlägg av Hakan Sjoberg »

27 grader i skuggan!
Inte ofta man flyttar från solsidan till skuggsidan!

BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Bortblåst flygning - igen

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Tidigare i dag kom Kristianstads flygklubbs Warrior på besök. Landade bana 03 i ordentlig sidvind. Snyggt! Sen var det CAMO-kontroll för ICM.

Det var tänkt att bli flygning i kväll, men vind rakt i sidan över 15 knop och byar upp emot 22, så fick det bli annat i stället.

David gjorde översyn av våra flytvästar. Själv plockade jag lite i våra skåp och sorterade vindstrutar, flaggor, handdukar och lite till.

Vi konstaterar att rapsen blomma ut för i år. Alltid lika fin men kort period.
Bild

Flygbesök!Bild

Flytvästar under kontroll.
Bild

David klurar på hur flyttvästarna ska återförpackas.
Bild

Vindstrutar och flaggor i låda i skåpet.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Fina bilder som kunde lura någon att vi är en segelbåtsklubb!

Nygammalt men hittade en bild från vintern 2017 som en besökande fotograf tog, Jonas Regmyr. Originalet är på över 6 Mbyte. Om någon vill ha högupplöst säg till. Den borde nästan hänga i klubbstugan, och ska se vad som kan göras åt detta.

VSG har nog aldrig blänkt så här mycket!

Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Så blåste sista maj bort

Inlägg av Hakan Sjoberg »

28 grader varmt och 28 knop ostlig vind! Det bjöd årets sista dag i maj på!

Var ner först till lunch då jag erbjudit Johan att följa med homom och visa lite sidvindslandningsteknik. Men no way! I stället satt jag i klubbstugan och slörpade på lite kaffe. Plötsligt hörs ett anrop på radion på engelska. Jag sitter onte vid radion så jag svarar inte. Så kommer ytterligare ett och jag uppfattar att den som kallar avser landa på bana 03. Svarar men får inget svar. Ett flygplan landar, drar på och svänger vänster och försvinner söderut! Så här såg det ut på flightradar24!
Bild
Kärran kom tydligen från Rönne! Undrar vart han var på väg? Han kunde ju kommit in för en kopp kaffe.

Dagens vind. Styrka och riktning.
Bild

Skriv svar