Klubbdagbok 2019 juli

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Tisdag 16 juli

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så fick vi äntligen tummarna loss och tog tag i ytorna runt klubbstugan. Betongplattorna plockade vi upp i fjol! Sen har vi ursäktat oss hit och dit och skyllt på allt och lite därtill. Nåväl, en minigrävare har hyrts in och undertecknade tog förarsätet i besittning i morse för att se om det gick att få något gjort. Thomas och Håkan kom tidig förmiddag, Magnus och Gustav strax därefter.

Första timmen tvivlade jag stark på att vi skulle få något gjort. Minigrävaren har multipellfunktioner! SHIT! Stor, STOR försiktighet i början så arbetet gick i slowmotion. Men allt vartefter så blev jag haj på kontrollerna och när det led mot kväll så kunde vi konstatera att vi hunnit med en hel del.

Håkan kompletterade fasaden med lite snickeri. Övirga bistod med handschakt fär så behövdes.

Så kom VPL tillbaka från reperation. Björn hjälpte Bo med att få vingarna på plats. Förhoppningsvis är den i luften igen i morgon! 😎

Arbetet fortsätter i morgon kring stugan.

En tysk landade med en Icarus C42 men han lyfte igen och for till Höganäs. Han var mog rädd att bli satt i arbete. Jo där hade han rätt! Underteknad tvekar inte en sekund att ta nytta av vem det en vara månde! 😏🤭

Håkan (Pålsson) kompletterar fasaden.
Bild

Thomas, Gustav och Magnus utför kompletterande grävjobb.
BildBild

Jag agerar markentreprenör.
Bild

VPL visar sin uppsyn efter en tid i Ängelholm.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Johan och jag stack till våfflorna i onsdags, men först hann vi med ett pass i YJZ och han fick testa spaka. VPL hade precis blivit kontrollflugen när vi landade så vi tog den. Tre månaders uppehåll är det längsta någonsin och det kändes inför checklistan. YJZ har en smart layout med sina säkringar/brytare, men där en viss logisk ordning hos VPL som gör det lite mer ritualiserat. GPS´en i VPL svarar dock betydligt trögare, även om den här helt ok när man vant sig.
Vi startade 1840, tog vägen om Ljungbyhed dit och med hjälp av några wingovers på 4000 ft fick vi full koll på flightline därnere. Landade på ESFA 1930 och då började folk redan lämna. :(
Jag korsade fältet som på ESTT men får då kontakt med Poul i "Sigurd Sigurd Adam" som gör en överflygning och tar ut ett jättevarv innan han når medvinden. Vi hade lätt hunnit smita emellan där, men nu blev det som nummer två.
Tips, ät inte mer än två våfflor, även om det är sällan man kommer dit.
Efter landningen 2215 dök Henrik Persson upp och ville få rapport om "busflygningen", men det var nog en del VPL-abstinens som drog också. Han har anmält sig till rotekursen i Ålleberg samt var glad att vi fått så fin gul dekor på nya propellern. Tror vi hade en orange variant på förra.

Ett par föredömligt korta filmer, först ESFA-ESTT
https://www.youtube.com/watch?v=eNHt3Yt1cpo

Sen en om konsten att flyta väldigt långt på bana 22
https://www.youtube.com/watch?v=YaPS1sNLL5k

VPF och VPL visar sin uppsyn på Johans bilder där gräset alltid är grönare
Bild
Flightline från Carl-Olofs kamera innan vår landning
Bild
Start i regn 2025 för ett kortpass med gästande fotografen som PAX i VPF
Bild
Carl-Olof zoomar in VPL
Bild
Slank som en vinthund, precis som de flesta av dess piloter :wink:
Bild
ESFA från Johans kamera runt 2045 när de flesta lämnat :cry:
Bild
Optimistisk approach där båda WT9:orna passerade taxibanan vid rullningen
Bild
65 kt över tröskeln med andra klaff är ingen höjdare (kolla filmen)
Bild
Eftersnack
Bild

Hade klarnat upp till hemfärden
Bild
Bild
Ringjöarna vy söderut
Bild
Bas bana 03 strax före borgerliga. Hann till och med med en TnG.
Bild
Månen när jag lämnade ESTT
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Full rull på Slätten

Arbetena med att få ordning på utemiljön kring stugan pågår. Men vi flyger hellre. Brandflyg åt länstyrelsen med ICM och i dag lördag 20 så drog vi till Eslöv för att flyga riksnavigation. Jag och Magnus i ICM, Per Almlund i VSG.

Vi har massor med flygande besökare.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Högsommar med 30 gradig värme och SM i Precisionsflyg

Vi har många besök och vi noterar att många tyskar gillar oss. Kanske vår tysktalande ordförande bidrar.

Vi fick ner makadam och stenmjöl för att göra klart markarbete runt stugan. Vi får samla lite energi och ta ett tag.

Måndag 22 fick vi på lite sockel på entre’sidan.
Johan och Bo flög en brandflygning.

Tisdag 23 drog jag iväg till SM i Gävle. Anders Filmersson flög till Eksjö och tog sedan tåget tillbaks. Jag mellanlandade på Johannisberg, Västerås för tanknng. Hade sen en fin flygning till Gävle i kvällningen. Kav lugnt och klar sikt till oändligheten.

Väl i Gävle checkade vi in på Forsbacka värdshus. Ett värdshus med anor från sent 1700-tal men i stort behov av en renovering och uppfräschning. En äldre (läs: riktigt gammal) dam sköter ruljansen. Charmigt och helmysigt med en festsal som bör K-märkas (är den kanske redan, ja hela anläggningen kanske. Får goggla lite på det!).

Onsdagen 24 träningsrundor och start för femkamparna med punktorientering och simning.

Torsdag 25 Första av de två navigeringsbanorvsom ingår i årets SM. Grön bana. Gick sådär. Hade hoppats på lite bättre tidhållning. 423 prickar och en 6:plats so far.

Här kommer makadam i en stor säck!
BildBild

Besök av dottersonen. Blivande pilot?!
Bild

SE-KIK taxar ut för hemfärd till Örebro.
BildBild

Anders Paulsson från Fridhem landar med Cuben.
BildBild

I Gävle så tränas det inför SM och laddas energi med kolbullar.
Bild

Första SM-banan ”grön”
Bild

Värme! Över 31’C kl 18!
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Re: Högsommar med 30 gradig värme och SM i Precisionsflyg

Inlägg av FredrikH »

Hakan Sjoberg skrev:Vi har många besök och vi noterar att många tyskar gillar oss. Kanske vår tysktalande ordförande bidrar.
Don´t mention the war. :wink: Lite bilder från Luft-Våfflorna förra onsdagen. Flög även en sväng med Poul, som berättade att han bygger en FK14 i sitt garage.

Boeing Stearman från Eslöv. Detta ex från 1943, men kärran går tillbaka till 30-talet.
Bild
Bild
Bild
Bild

Fairchild 24W-41 Forwarder
Bild
Bild

Flightline. Man får lika mycket uppmärksamhet med FK14 som Dynamic.
Bild

Tyvärr tog proffsfotografen (jag) en bild av Sonexen i motljus
Bild

Zenair CH601. Ja, det är en UL. Hemmahörandes på ESMP (Anderstorp Raceway 04-22)
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Haha, kolla rollbesättningen

Att flyga är att leva
https://www.youtube.com/watch?v=BT9HQULg3Oc

Förresten, saxat från gårdagens Sydsvenskan som hade besökt BK Gripen.
- En halv kopp?! Här har vi bara hela koppar, men en flabb med kaffe, det kan du få!

Kunde varit vår klubbstuga. :D

Skriv svar