Johan och jag stack till våfflorna i onsdags, men först hann vi med ett pass i YJZ och han fick testa spaka. VPL hade precis blivit kontrollflugen när vi landade så vi tog den. Tre månaders uppehåll är det längsta någonsin och det kändes inför checklistan. YJZ har en smart layout med sina säkringar/brytare, men där en viss logisk ordning hos VPL som gör det lite mer ritualiserat. GPS´en i VPL svarar dock betydligt trögare, även om den här helt ok när man vant sig.
Vi startade 1840, tog vägen om Ljungbyhed dit och med hjälp av några wingovers på 4000 ft fick vi full koll på flightline därnere. Landade på ESFA 1930 och då började folk redan lämna.

Jag korsade fältet som på ESTT men får då kontakt med Poul i "Sigurd Sigurd Adam" som gör en överflygning och tar ut ett jättevarv innan han når medvinden. Vi hade lätt hunnit smita emellan där, men nu blev det som nummer två.
Tips, ät inte mer än två våfflor, även om det är sällan man kommer dit.
Efter landningen 2215 dök Henrik Persson upp och ville få rapport om "busflygningen", men det var nog en del VPL-abstinens som drog också. Han har anmält sig till rotekursen i Ålleberg samt var glad att vi fått så fin gul dekor på nya propellern. Tror vi hade en orange variant på förra.
Ett par föredömligt korta filmer, först ESFA-ESTT
https://www.youtube.com/watch?v=eNHt3Yt1cpo
Sen en om konsten att flyta väldigt långt på bana 22
https://www.youtube.com/watch?v=YaPS1sNLL5k
VPF och VPL visar sin uppsyn på Johans bilder där gräset alltid är grönare

Flightline från Carl-Olofs kamera innan vår landning

Start i regn 2025 för ett kortpass med gästande fotografen som PAX i VPF

Carl-Olof zoomar in VPL

Slank som en vinthund, precis som de flesta av dess piloter

ESFA från Johans kamera runt 2045 när de flesta lämnat

Optimistisk approach där båda WT9:orna passerade taxibanan vid rullningen

65 kt över tröskeln med andra klaff är ingen höjdare (kolla filmen)

Eftersnack
Hade klarnat upp till hemfärden

Ringjöarna vy söderut

Bas bana 03 strax före borgerliga. Hann till och med med en TnG.

Månen när jag lämnade ESTT