1835-1900
Jag kom dit precis när Ludvig och Håkan landade, sen flög jag och L ett 25-min pass i YJZ. Riggade aldrig upp kameran, vi hade lite ont om tid och skulle tanka, för sen skulle han ta sina föräldrar som PAX. Blev ett par landningar, ett par varianter av wingovers, han spakade lite svängar över Näset och flög sen hela varvet fram till kort final.
1945-2055
Ludvig drog sen iväg med sin farsa Anders i VSG och jag inväntade young pilot Ilkay som ville flyga en tur och filma. Vi såg sen en snygg smygarlandning på 21 innan vi startade med YJZ. Fram till denna punkt var där rätt snäll höger infallsvinkel på vinden, men den vred alltmer till rak sidvind, 9-10 kt. Direkt efter oss startar VSG med mamman som PAX. Vi gör en studs och får sen kontakt över Näset på 1000 ft rotetvåa. Över Vellinge bryter vi medan de går mot Malmö. Vi och gör en fullstopp på Fridhem 28, vinden rakt i banan. Startar och får kontakt med VSG igen över Foteviken på 1500 ft sydlig kurs. Han gör en 360 och vi hänger på en stund på vänsterflank innan de bryter mot ESTT.

Ilkay spakar över Kanalen

2110-2150
Kände mig inte nöjd med landningarna så gick upp igen med tanken att göra 3-4 stycken, men det blev 13. Huvudsakligen med steg 1, som ägaren tycker är mycket redan det. Det är kul, men svårt hålla fokus på så många. Märkte i alla fall att sidvinden utgör inget problem, utan det är mer avsaknaden av motvind. Mer än 350 ft vid finalsväng blir lätt till en kamp om att förlora höjd istället för en snygg glidbana under dessa förhållanden i 21-varvet, såvida man inte vill ha sättningspunkten vid halva banan. Rätt finalhöjd känns viktigare än rätt fart med denna typ av plan, särskilt om man inte vill ta ut steg 3 (förändrar nosläge och flygkänsla väldigt annorlunda jfr med våra plan). Kan även bli en kamp om att ta igen höjd med för mycket sjunk från medvind till bas om man inte är alert. Ge sig tid och utrymme att hitta rätt sjunk på basen är verkligen en nyckel. Tomgångsvarvet har ändrat sig från ca 1800 när planet kom hit, till 1600 efter Bo´s justering av gasvajern, och nu ner till 1350. Har man vant sig vid de högre varvtalen kan man få genomsjunk om man glidflyger sista biten. Minns att det var likadant med VSG som större delen av min skolning hade väldigt högt rpm, som sen justerades ner rejält. Ändrade då stilen till ett halvt varv gas fram till några dm över banan efter några pinsamma glidflykter/genomsjunk med högt nosläge för att dämpa. Lustigt nog hade SEVUL på ESMH inte denna tendens, trots ett idle på 1200 rpm. Nåväl, i torsdags tog batteriet tyvärr slut efter åttonde så de två bästa kom inte med, men här är fem ok till musik med de olika lägena.
1. steg 1
2. steg 2
3. nr 4 steg 1
4. nr 5 steg 1
5. nr 8 steg 2
https://www.youtube.com/watch?v=CLR3aXfDTDc
Backtrack från lördag 29 maj. Gjorde en liten musikfilm med Bo´s första pass med YJZ dagen efter ferryn från Örebro. Ser ut att vara rak sidvind från höger. Första är med 1 eller 2 steg, sista med tredje klaff, en riktig smygjagare.
https://www.youtube.com/watch?v=K52_7Yu-L5Y