Klubbdagbok 2019 maj

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

I was there :wink:

New angles of attack 2019 05 11

Anders Filmersson osynlig på final
Bild

"Ta inte med dig staketet"
Bild

Sigurd Gustav bland maskrosor
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH

Söndag kväll

Inlägg av FredrikH »

Jag och Håkan klippte banan runt kanterna samt områdena vid siffrorna igår. Bara den lätta biten i mitten kvar.

Lånade ut min GoPro till Niklas Palmnert ikväll, men den gick igång på burst.

Taxning mot 03. Mäktigt CB med inbakade cumulus
Bild
En vy från strax söder om brofästet
Bild
Den fruktade bana 03
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Tyskt besök och ung tjej som vill bli piöot

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Två tyska UL landade köpte soppa och sen drog piloterna till Malmö!
Jag hade besök av Olivia en 16-årig tjej som vill bli pilot. Det blev ett litet flygpass över blommande rapsfält. Vinden hade lagt sig och termiken hade gett upp (nästan)så det var riktigt njutbart.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Mer om tyskt besök och bedömningslandningar

Inlägg av FredrikH »

Tyskarna från i måndags var bröder (Klaus und Axel som såg ut att vara två meter långa) och landade på em i varsitt UL-plan med 120/140 L tankar. Dessa hade smarta bagageutrymmen i vingfack på det lågvingade och i kroppen på det högvingade. Varje vingfack kunde ta en rätt stor resväska eller 20 L dunk. På PAX-sätena fanns varsin hopfällbar minicykel, och ingenjörs-brodern hade installerat en motor i navet på sin. Såg genialt ut, helt dolt förutom en "controller" på ramen och något reglage vid styret. Typiskt tyskar att resa runt med dylika praktiska uppfinningar. Utanför Vellinge träffade jag en som byggt en trehjulig cykel, men han satt lågt som i en trampbil och hade säkert någon smart sufflett och anordning för packning. En aning chopperstuk med lång framgaffel var det.

Lite offtopic, men motsvarigheten till "Bandits, twelve o´clock high!" måste bli "Achtung, Indianer um zwölf Uhr hoch". :)

Väldigt få flygklubbar använder tydligen UL i Tyskland. Har för mig det handlade om oro för viktgränserna. Fallskärm (BRS) (ballistic rescue system) är lagstadgat där. De har fått 600 kg-gränsen, men få plan lever upp till det i dagsläget. Kanske tar sin tid och främst blir nybyggda som ersätter efterhand. Sen finns även en 120 kg-klass som inte kräver medical. SD-planes osv. De blev imponerade av att vi hade WT9.

De betalade med cash för tyskar har inte swish.

Roland UL 100 hk
Bild

CT UL 80 hk (Ingenjörs-Axel)
Bild

Filmade även ett par bedömnings, sista utan klaff.

Trodde inte jag skulle orka fram här ;)
Bild

Vinden var rolig denna dag. När jag startade var den ca 8 kt rakt i sidan. När jag klev ur planet 3 kt. 20 min senare 17 kt. Ludvig satt och väntade länge och tittade omväxlande på vindstyrkan och det stora svarta molnet innan han gav upp och cyklade hem. På en helt normal cykel. Bo flög två pass med Fourniern dock, får ta det sen.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Ett par René Fournier från i måndags den 13 april med 17 kt i bana 12/30
Bild
Bild

Från i onsdags 15 april med vindstilla
Bild
Bild

Filmer, den första med tysk marschmusik. ;)

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Sommarsäsong = flygsäsong

Sillamackor i Höganäs, våfflor i Bokeberg (Hässleholm), EAA fly-in m m.
På Söderslätt kan vi i a f erbjuda fika och grilla korv.
Dax att ladda kylen och frysen!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lördagmorgon med dis

Lördagmorgon med dimma och dis som dock verkar lätt.

Klubbkameran mot öster
Bild

Metar
Bild

VFR analys
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Flygdag ESML lördag 18 maj 2019

Inlägg av FredrikH »

Bild

Var på ESML idag, här en bild på huvudattraktionen. Där var även en dukklädd dubbeldäckare med 9-cyl roterande stjärnmotor från hedenhös. Ska visst gå på oljeblandad bensin och har inga avgasrör, spottar ut avgaserna med olja direkt från ventilerna. Fruktansvärt omodern tingest, och till råga på allt flög gubben som byggt den en massa livsfarliga krumbukter och hade sig. Inget jag bedömer är av intresse för forumet.

Bild

Nä, då var det trevligare att komma tebax till Söderslätt. Mårten fick sin RF4 radiostestad, och Oddvars barnbarn Nick med kompis körde gräsklippare.

Bild

Nick sitter längst fram. Tydligen en boxningstalang. Han kunde tänka sig vara med i vår klubb, samt undrade vem som skulle låsa stugan när skolchefen åkt hem.

Bild

Bo flög två presentkort, och sen var där besök från Trosa flygklubb av Hans som rekade vår bana. Hans farsa Astor som bor i Falsterbo höll långa föredrag om klimatbluffen, drivmedel, kärnkraft mm. TFK har två Dynamic, även i skolning. De känner inte till något annat och vet därför inte om att den egentligen är för svår.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Ok då....

Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Roteflygning igår eftermiddag 20 maj-19. Headcam. Mosquito.

Inlägg av FredrikH »

Achtung, Indianer um acht Uhr tief!
Bild

Das Uhr läuft
Bild
Bild
Bild

Efter detta kom en Mosquito-flygare till fältet. Precis som att vi vill ha folk på fältet innan vi avslutar färdplan hade han (Håkan) tagit dit sina föräldrar att övervaka hans start och landning någon timme senare. Finns en annan som utnyttjar vårt fält (Robin Sandström tror jag), båda är med i Skånes Drakflygare. Så är även Tomas Danielsson verkar det som, då han ibland bogserar upp dem med trike så de enbart flyger vingen. Mosquito tillverkar inga vingar. Han nämnde Skånes Fagerhult, samt Sjöbo men där är de inte direkt uppskattade. Man tycker de syns för dåligt.

Vinden har precis vänt till NW från nära vindstilla. Han började springa från den vänstraste konen i bilden. När vi startade roten var det östlig rak sidvind. Vid landning 40 min senare rak västlig.
Bild

Mosquito är ett väl valt namn. 15 hk gokart-motor. Tror Robin hade betydligt starkare motor.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbstugan

I går (måndag 20 maj) fick vi äntligen lyft ihopa alla betongplattor. Dom står nu framför klubbstugan. Så småningom får vi väl komma till skott och lägga tillbaka dem. Men först ska vi sänka ytan ca 10 cm. Anslutningsrören till stuprören ska kopplas också justeras.
Men vill vill ju främst flyga!

BMen fixar flyttning av betongplattorna.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

ICMs vinge

Så är plåten på plats och snart är hela vingen på plats. Bara lite lackering och en mängd detaljer att återställa.
Bild

Var nere och klippte lite idag. Tyvärr så gick klippaggregatet sönder.

Killen med Moskiton kom och surrade i luften. Såg kul ut när han startade i motvinden och nästan hade minus GS! Han stod helt stilla när han kom upp några hundra fot.

Användarvisningsbild
FredrikH

Mosquito

Inlägg av FredrikH »

Här är hans takeoff från i måndags 20 maj

Jag filmade även hans landning i torsdags 23 maj. Tyvärr får jag kameran att fokusera på flygande föremål alltmer sällan nuförtiden.

En pilot av det rätta virket bedömningslandar alltid med avstängd motor. Ja, han glidflyger in.
Bild

Det är en tanig jävel. Man kunde tro det är Phil Defer från Lucky Luke som dimper ner för att inkassera en efterlysning :)
Bild

Slutligen fann jag den normala skärpan. Eller den fann mig.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Flygning med förhinder

Torsdag 23 maj lättade jag och Poul Strömberg från Enuch Thulins flygplats (ESML) för att flyga till Getterö (ESGV). Vi kom till ca 10 minuter kvar lite norr om Halmstad när vi fick vända pga av en front. Det blev ESMH (Höganäs) i stället.
Där var full aktivitet, skolning i varvet och en MFI-17 samt några danskar som landade, förutom oss.
Det blev en fika och lite klubbsnack i deras klubbhus innan jag lämnade av Poul igen i Landskrona så han kunde återgå till att bygga på Blackwingen.

Gäster på ESMH
Bild

MFI-17
Bild

Höganäs Sportstar! Dvs Eurostar fast klassad som LSA (Light Sport Aircraft).
Bild

BLACKWING - GOLDENWING
Bild
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lördag 25 maj

HV grupperna i Skåne träffas för övning på Söderslätt!
Bild

Skriv svar