Det hade utlovats fint väder på söndagen 28 okt men var riktigt kallt i hangaren på morgonen. Jag kom ner vid 0930 och Bo Lenander landade strax med sitt plan och Per Almlund var uppe med VSG. Min tanke var att träna roteflygning med Kristianstads Dynamic VPF som skulle komma på besök. Tyvärr hade de snö och IMC där uppe så deras start fick skjutas upp minst en timme. Den dåliga sikten drog väst-sydväst genom Skåne så de flög kusten ner mot Simrishamn och sen mot R55. Vi hade bestämt möte kring Ystad för att få ut maximalt av flygtiden då han inte kunde förlänga bokningen.
Låg mycket molnslöjor runt 1000 ft och Per hade talat om en total vägg mot Ystad sett från ALM. Till råga på allt började det regna när jag startade men det gick att ta sig fram bättre än förväntat och sen klarnade det upp rätt bra över Österlen. Jag fick klarering i R55 när jag frågade om det var aktivt trots att läroboken säger att man inte kan få det i G-luft. Strax efter hör jag även VPF fråga ifall området är aktivt. En ödmjuk tanke vore att nästa gång be dem aktivera det för vår skull. Märkte även att har man valt dual watch så förvinner detta när man skiftar mellan de två förinställda frekvenserna och måste alltså aktiveras på nytt.
Grüne Jägermeister har landat
En cockpit som för tankarna till en warbird. Kanske borde han införskaffa blueotooth-headset och lyssna på inspelning av Merlin-motor under övningarna?
Eller varför inte Valkyrians ritt..
VPL redo för aktion med GoPro så långt bak det går
Startar bana 03 i regn vid 11-snåret
VPL som roteetta över Österlen
Och som tvåa
Höstfärgerna inför angöring av trafikvarvet ESTT
10-15 kt nästan rakt i banan, lite snett från höger. Då går det att landa VPL lika brant som en Eurostar.
