Klubbdagbok 2018 oktober

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Lördag 20 oktober

Inlägg av Hakan Sjoberg »

FFKs HV-grupper Skåne har bas ESTT för träning.
Även sydvästra Skånes alla kanadagäss har valt ESTT dom med. Några avbrutna landningar ich någon avbruten start leder deras närvaro till. Lite otrevligt är det. Vi får hoppas det blir kalkare så dom flyger slderut.

Hylsfällning!
BildBild

Per Almlund målade det sista på gaveln som krävde ställning.
BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Söndag 21

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Under förmiddagen höll David i teorikursen. Ämnet var navigation och idag genomgång av Skydemon.

Rolf jämnade ut sandhögar och sorterade ut stenarna. Vi vill inte att dessa slår sönder knivbladen på klipparen.

Mycket flyg en härlig söndag i oktober!

Alla klubbkärror redo för flygning!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Stormvarning

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

This is da shit bro. Vem är väl rädd för lite mekanisk turbulens?
Bild

Mycket bra bild av flygplanen framför hangaren! Den kan inspirera någon att börja flyga.

Den borde ligga överst på hemsidan och ersätta nuvarande solnedgångsbild https://www.estt.se/wp-content/uploads/ ... n-edit.jpg som jag mest tycker funkar som en utfyllnad.
Spara den i det högupplösta formatet om du har den kvar så kan väl hemsideansvarig göra något.
Jag skickade för övrigt den du föreslog tidigare till Inter-Hannovers fototävling.

VSG får 50-timmars service
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Lite film och bilder från lördagen 13:e oktober då SEVIK från Hässleholm kom på besök. Jag mötte dem vid Turning Torso och sen flög vi rote till ESTT.
Två mobilkameror medverkar förutom min egen. Ljudet föll bort från GoPorn just denna session och även från en av mov-filerna under redigering, men jag hittade ett par alternativ. Blev kanske rentav bättre.
Började som sagt med att flyga till Tågarp, och där lade jag på Merlin-motor på VPL. Anders, nu kan du förbereda dig mentalt i en välbekant omgivning för din första EK-nav med Spitfire!!!

1,310 hp (977 kW) Dynamic WT9
https://www.youtube.com/watch?v=bjbgv9io1Es

Flying in formation at ESTT (Oct 13, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=okg-Zpa4s8k

Anslöt över Malmö
Bild

Vänsterflank över Hököpinge med Tygelsjö i bakgrunden
Bild

På högerflank över Foteviken-Eskilstorps ängar-Vellinge ängar...
Bild

Baslinjen i PPL-varvet
Bild

SEVIK laddar upp inför småfälten. 100 hk, 245 kg grundtomvikt och mycket fin roderharmoni.
Bild

Klockor som sig bör i ett flygplan
Bild

En annan slags Eurostar-känsla bakåt
Bild

Takeoff. Look ma´ no hands!
Bild

Final bana 21
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Veckan som gick

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Det började med och fortsatte med blåst. Höstens kulör försvinner med vinden och så kom normaltid och frosten.

Vi hann med teori både på tisdagskvällen och torsdagskvällen. Förmågan och färdigheten i att planera en flygning börjar sitta.
Själv tog jag en jet till Holmarna för att få ett avbrott på höstmörkret.


Näset i höstkulör.
Bild

Eleverna kämpar med att tolka en ”höst-TAF”
BildBild

Sen gäller det att få fram en driftsfärdplan och från den en ATS-färdplan
BildBild


Lite teori om att göra en navberäkning.
Bild

Jetmotor, vinge och moln på högre höjd.
BildBild


Webbkameran visar rimfrost och vår väderstation visar att det är minusgrader.Brrrr
BildBild

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Det hade utlovats fint väder på söndagen 28 okt men var riktigt kallt i hangaren på morgonen. Jag kom ner vid 0930 och Bo Lenander landade strax med sitt plan och Per Almlund var uppe med VSG. Min tanke var att träna roteflygning med Kristianstads Dynamic VPF som skulle komma på besök. Tyvärr hade de snö och IMC där uppe så deras start fick skjutas upp minst en timme. Den dåliga sikten drog väst-sydväst genom Skåne så de flög kusten ner mot Simrishamn och sen mot R55. Vi hade bestämt möte kring Ystad för att få ut maximalt av flygtiden då han inte kunde förlänga bokningen.

Låg mycket molnslöjor runt 1000 ft och Per hade talat om en total vägg mot Ystad sett från ALM. Till råga på allt började det regna när jag startade men det gick att ta sig fram bättre än förväntat och sen klarnade det upp rätt bra över Österlen. Jag fick klarering i R55 när jag frågade om det var aktivt trots att läroboken säger att man inte kan få det i G-luft. Strax efter hör jag även VPF fråga ifall området är aktivt. En ödmjuk tanke vore att nästa gång be dem aktivera det för vår skull. Märkte även att har man valt dual watch så förvinner detta när man skiftar mellan de två förinställda frekvenserna och måste alltså aktiveras på nytt.

Grüne Jägermeister har landat
Bild

En cockpit som för tankarna till en warbird. Kanske borde han införskaffa blueotooth-headset och lyssna på inspelning av Merlin-motor under övningarna?
Eller varför inte Valkyrians ritt..
Bild

VPL redo för aktion med GoPro så långt bak det går
Bild

Startar bana 03 i regn vid 11-snåret
Bild

VPL som roteetta över Österlen
Bild

Och som tvåa
Bild

Höstfärgerna inför angöring av trafikvarvet ESTT
Bild

10-15 kt nästan rakt i banan, lite snett från höger. Då går det att landa VPL lika brant som en Eurostar.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Flyg på Holmarna

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Bättre flygväder på Gran Canaria!
Bild
Bild

Skriv svar