Från igårkväll:
Dynamic WT9 Evening Flight At ESTT (July 30, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=AeS-miBMQ_s
Inget polarisationsfilter på kameran vid detta tillfälle, ej säker men misstänker det kan göra bilden mörkare vid svagt ljus. Däremot testar jag ett digitalt protune-filter som ger lite skarpare kontraster och starkare färger, men även gör det lite mörkare. Särskilt instrumentbrädor. Har även hittat ett nytt sätt att exportera i GoPro Studio, via Archive, där finns 5 lägen i stigande ordning: low, medium, high, filmscan1 och filmscan2. Alla dessa exporteras till en AVI-fil, och även low blir en mycket större fil än den mp4 -variant jag kört med förut, samt blir mycket bättre på youtube. Av någon anledning så gör inte youtube bakgrunder som träd, fält osv. suddiga när man använt Archive-läget, vilket är utmärkt. Bara synd att det tagit ett och ett halvt år att komma på det.
Det jag gjort tidigare är att exportera till mp4 i customläge, (kamerafilen är ju mp4 från början), med samma bitrate som originalfilen (Mbps 31) och samma upplösning och fram rate 1080@60. Trodde detta var det smartaste, för syns ingen kvalitetsförsämringen på datorn, men när youtube bearbetet en sådan fil blir där en försämring. Denna mp4-metod rekommenderas tyvärr felaktigt av flera, både i filmer och annorstädes.
Jag vet inte skälet till detta, men en sak är gemensam, om man laddar ner filmen från youtube i högsta kvalitet blir den i båda fallen ca 10% av storleken som den jag laddar upp, så youtube gör i båda fallen en avsevärd reduktion, den blir bara mycket mer synlig i ena fallet. Nu i senaste fallet när jag använde filmscan2 ca 20GB för en 8 min film! Hade blivit ca 1.8 Gb i tidigare mp4-läget. Så med AVI-metoden är det inte läge att spara exportfilerna längre.
Ok, det var mycket info, men någon som använder GoPro Studio kan ha användning för det, för försämringsproblemet kan vara specifikt för detta program och denna setting. De som tex använder Adobe Premier har säkert ett bättre utgångsläge (misstänker jag).