Klubbdagbok 2017 juni

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Midsommarsolstånd

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag flög jag till ESME för att delta i ett möte med Blackwing. Dom har lagt en intensiv period bakom sig, arbetat med att få fram utställningsflygplan till Freidrichshafen och jobbat med certifieringen för det tyska godkännandet.
Dessutom börjar man få de första flygplanen klara och snart hör vi surret av dessa i luften.
Som vanligt blåste det rak sidvind på slätten när jag lyfte strax efter lunch. Efter mötet blev det två skolpass med start och landning på Eslöv. Där var hoppare i luften och ett antal flygplan model "ä" som lättade för att inmyndiga en, eller möjligen flera, våfflor på Bokeberg. Jag är övertygad om att Kurth fick jobba i kväll. Sen flög jag hem och släppte en elev i varvet EK.
Fredrik H kunde inte låta bli att flyga när solen inte ville gå ner.
The limit off the sky is the challange for the pilot

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Midsommar

GLAD MIDSOMMAR
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Grundstötning

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Filmer från onsdagen 21 juni 2017

Häkan Sjöberg landar VSG 21 juni 2017 på bana 21, 1:33
https://www.youtube.com/watch?v=7eyheD-6Dh4

Niklas Palmnert flyger VSG 21 juni 2017, landningsträning bana 21, 5:28
https://www.youtube.com/watch?v=B5dLl7lanEw

Jocke landar ICM 21 juni 2017, bana 21, 4:14 (Alldeles på tok för stabilt!)
https://www.youtube.com/watch?v=vlmi9IPYUQY

Lennart Gustavsson fullstopplandning med VPL bana 21, 1:13
https://www.youtube.com/watch?v=yr_-3OxRRC0

---

Från i söndags 25 juni 2017. Kyttigt med 11-13 kt höger sidvind, infallsvinkel minst 60 grader.

Henrik Persson lands Dynamic WT9 in crosswind, fullstopp bana 21, 1:25
https://www.youtube.com/watch?v=hhOaoC7H23E

Utmanande omständigheter, Henriks beskrivning av att man kan behöva "brottas med planet" är rätt träffande.

Minns att Anders Sällström sagt att han föredrar sidvind framför vind rakt i banan, att det blir tekniskt lättare och mer förutsägbart. Kanske kan du själv lägga ut orden om det?

---

Ett fynd från David Pettersson:

Från Rod Machado´s bok, Plane Talk, kap 16.
Bild

Användarvisningsbild
HenrikP
Certifikat innehav: CPL

Inlägg av HenrikP »

FredrikH skrev:Filmer från onsdagen 21 juni 2017

Minns att Anders Sällström sagt att han föredrar sidvind framför vind rakt i banan, att det blir tekniskt lättare och mer förutsägbart. Kanske kan du själv lägga ut orden om det?
Nu är inte jag Anders men min erfarenhet är att 90 graders infallsvinkel är lättare än 30-40. Antagligen för man är mer koncentrerad. Dock föredrar jag vind i nosen...gärna inte mer än 2kt....och solnedgång. :)

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Då hade det passat dig att flyga igårkväll. Jag fick helt oväntat en villig PAX som önskade leta efter en störtad Mustang (skalamodell) öster om Trelleborg. Vi hittade dock inget, men jag fick en anledning att testa det optimala flygvädret. Mer om detta sen.

Innan dess flög Johan Arnesson och Peter Lohmeier. Bildbevis:
https://youtu.be/jtyGYGm36fc

Vi ändrade också om lite på ESTT. Flyttade platsen med mera.

Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Jo, igår 27:e juni landade Roland Lindoff efter EK och Staffelkapitän Spong frågade "Ska du inte ut och flyga Fredrik?" - Nja.. vädret var extremt frestande, men där var inget planerat och att bara flyga runt känns inte så motiverande såvida ingen ville åka med. Under ett inre dilemma hjälpte jag således till att tvätta av och hangarera VSG. Jag frågade dock Roland hur mycket soppa som fanns kvar. "Strax under halv tank". Precis när portarna stängts kommer där en äldre herre gående från en Triumph från 1968 (bil) och säger: "Hej, nu undrar du förstås vem jag är?" Han förklarar att han bor i Skåre, är modellflygare och sedan två veckor letat efter ett störtat plan strax öster om Trelleborgs Modellflygklubb. De hade letat med drönare utan resultat och han chansade alltså på att någon ville flyga runt och söka. Efter en kort överläggning med mig själv drog jag ut kärran igen, riggade upp kameran och vi drog iväg. Redan efter lättning slog det mig dock att bränslemätaren stod betydligt lägre än sagt, en bit under kvarts tank! Tänkte att det kanske berodde på stigattityden, men när jag planade ut på tvärlinjen stod den lika lågt, så det var bara att landa igen och tanka. Väl vid tankanläggningen upptäckte jag en ny drill som ingen meddelat om, att man även måste öppna kranen där Bo hängt ett papper om det. Ok, pappret hängde där även sist jag tankade, men då funkade det ändå som vanligt utan kranvridning. 50 liter gick i VSG, Roland! Det är förstås möjligt att mätaren spökat för honom och det är mitt ansvar att kolla själv, men ännu ett exempel på en human factor-fälla man kan gå på. Sen drog vi iväg igen och snurrade över en dunge vid deras fält i kanske 15-20 min utan resultat. Ligger vid de stora tomatodlingarna som känns igen på de övertäckta stora kvadraterna. Sen lokaliserade jag Tågarp där det numera är nyklippt, och vi gjorde vi en fullstopp på Fridhem där det förutom ägarens stod en gästande gul Cub. Efter start fick han spaka själv lite över Kämpinge, vilket gick bra men han steg några hundra fot. Jag visade lite branta svängar, lazy eights, bedömningslandning och sist en normal fullstopp. Han gillade flygningen och visade mig en rätt imponerande samling modellplan hemma i garaget. En Cub var klädd med samma typ av duk som den fullskaliga. Hade varit kul om han kunnat flyga lite med planen från vårt fält vid tillfälle menade jag.

Kortversion från flygningen här
https://www.youtube.com/watch?v=WF6U2dpnM-U

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Ska nämnas att trots att det blåste 26 kt ute vid banan idag var där viss verksamhet. David Petterson pluggade navigering i stugan och Bo Lenander konstaterade att de två flottörerna i VSG´s ena förgasare vägde för mycket. 9,1 gram mot korrekta värdet 7 gram för båda om jag minns rätt. På något sätt måste de ha sugit åt sig bränsle som orsak till viktökningen. Troligen är detta orsaken till vissa startproblem (som jag anmärkte om) och bitvis ojämn gång, och därmed kanske inte bladvinkeln på propellern. Tiden får utvisa.

Vi konstaterade också att VPL´s vänstervinge blivit lika fint tejpad som den högra, samt spekulerade kring de ganska nya sprickorna på noshjulkåpan och om den borde lackas om.

Skriv svar