Klubbdagbok 2012 december

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

VLZ service

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Vår "stora" service på VLZ är nu i det närmaste klar. Motorn har gåtts igenom i minsta detalj, gummikomponenter är utbyta, växellådan har varit iväg på översyn och service m m Men nu! Nu närmar det sig kontrollflygning igen.

När detta skrivs så har vi kontrollkört motorn till belåtenhet. Ytterligare körning på marken skall utföras och sen blir det kontrollflygning. Om nu vädret står oss bi.

Här laddas batteriet inför kommande start.
Bild

Laddaren lyser grönt!
Bild

Ny glykolblanding i kylsystemet.
Bild

Ny olja påfyllt.
Bild

Man kan knapp se oljan så ren och fin den är.
Bild

Owe återmonterar propellern.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

En liten historia

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Fick den här historien av Owe. Nu är vädret ändå förstör helgen så tyckte jag den kunde passa här. :wink:
/ Håkan

En kille från en by i norra Norrland flyttade till Stockholm och gick till ett stort köpcentrum
för att söka jobb.
Chefen för köpcentret undrar: "Har du någon säljerfarenhet?"
Killen svarar: "Nååå, jooo,nok ha ja joppat som säljare hemma i skogarna."
Eftersom chefen tyckte att killen verkade trevlig och framåt så anställde han honom.
"Du kan börja i morgon bitti" sa han " Jag kommer ner i morgon kväll när vi har stängt
och hör efter hur du har haft det din första dag." Killen hade en tung dag, men till slut
var den till ända. Efter stängningsdags kom så chefen ner som han lovat dagen innan.
"Nå hur många affärer gjorde du i dag?" frågade han.
"En " svarade killen.
Då blev chefen lite fundersam och sa "Bara en" Våra försäljare brukar normalt göra
mellan 20 och 30 affärer om dagen. Hur mycket pengar blev det?"
Killen sarade "1.911.138 kr!" Chefen blev mycket förvånad och sa "1.911.138 kr? vad
sålde du då för någonting?" Killen svarade "Först sålde jag en liten metkrok, sedan sålde
jag en mellanstor och sedan sålde jag en stor metkrok. Därefter blev det blev det ett
metspö med rulle och rev. När jag sen frågade var han skulle fiska någonstans, sa han
att han skulle åka ut i skärgården. Då sa jag att då behövs det en båt så vi gick ner till
båtavdelningen. Där sålde jag en Bayliner med motor och en båtkärra. Då visade det sig
att hans lilla Honda Civic inte fick dra den stora båten, så jag tog med honom till bil-
avdelningen och sålde en 4-hjulsdriven Chevrolet Tahoe."
Chefen som nu var i närmast chocktillstånd sa "Så du menar alltså att en kund kom in
för att köpa metkrokar och du lyckades sälaja både en båt och en bil till honom?"
Då svarade killen glatt "Nej nej! Han kom in för att köpa tamponger till sin fru, och då
sa jag att han lika gärna kunde åka och fiska eftersom helgen ändå var förstörd."

Om vi inte ses före den 24 så:

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

Owe R.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Årets kortaste dag

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Nu vänder det! :)
Stad Soluppgång Solnedgång Dagslängd
Trelleborg 08:33 15:38 07:05

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Fredag 21 december

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så var vi åter i luften med VLZ.

Owe skruvar fast spinnern innan flygning.
Bild

Nedanför vänster vinge syns Fredshög och Slätten och Näset i vinterskrud.
Bild

Kallt så isen har börjat läga sig i Foteviken.
Bild

Vinterlandskapet Söderslätt!
Bild

Trelleborg i vacker isig vinterdräkt.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Lördag 22 dec

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Plötsligt så landade en Cristian Eagle på Slätten. Härlig liten dubbeldäckare för avancerad flygning. Den skulle in i hangaren hos Championen som redan stod där. :D

Cristian Eagle taxar in
Bild

Förbi "vägvisaren" och bort till hangaren
Bild

där tar den plats tillsammans med en Champion
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Juldagen 25 december

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Liten tur över Trelleborg så här mitt i julledigheten. Det var lågvatten nivå i Östersjön. Och kustlinjen blottade sig alldeles speciellt.

Lågvatten vid Skåre där revet syns som en ö. Här brukar det stå någon fritidsseglare varje sommar. Men då är revet under ytan och läser man inte sjökortet så... :(
Bild

Även badstranden syns tydligt i lågvattnet.
Bild

Söder om västra infarten syns sandrevlarna tydligt och västra hamnen är blockerad. Men fritids sjösäsongen är väl tillända. :cry:
Bild

Hamnen från söder.
Bild

Hamnen med den nya piren i Öster som nu håller på att kompletteras.
Bild

Östra piren och igenfyllnaden är långt framskridna.
Bild


Hamnen från öster. Här syns tydligt vilken "barriär" vägarna och hamnområdet utgör för trelleborgaren som vill ha närhet till havet.
Bild

Trelleborgs senaste rundel som ansluter Västra Ringvägen till 108an.
Bild

Trelleborg norrifrån.
Bild

Kallt är det och fjärrvärmeverket är i full drift.
Bild

Skriv svar