Golf – problem på jobbet!

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Jörgen J

Golf – problem på jobbet!

Inlägg av Jörgen J »

Jag hävdar gentemot mina arbetskollegor att ”luftens bärkraft för en flygplansvinge och en golfboll hänger ihop med densiteten" Vi (flygare) vill ha hög densitet= medför stor lyft kraft. Högt tryck och låg temp.

Jag påstår om du kan slår två identiska slag på samma bana vid två olika tillfälle, ett på sommaren med lågt lufttryck och hög temp och ett på vintern med högt lufttryck och låg temp. Så kommer bollen att flyga längre på vintern. (Vi bortser från fuktigheten)

Med denna tes blir jag överröstad av kontorets alla golfare som hävdar att man slår längre på sommaren med ovan nämnda förutsättningar.

Vem har rätt??

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson »

Hej Jörgen!

Golfkompissarna på jobbet har nog rätt i praktiken. Bollen flyger längre på sommaren, men det beror inte på areodynamiken. Värmen gör bollen och klubbskaften mera elastiska, vilket bl a ger en högre utgångshastighet (kolla min mezzotint-grafikbild). Sedan kan man också lägga till stuts och rull efter markkontakt. Normalt brukar det vara lite torrare på sommaren (gäller inte i år). Hösten innefattar ofta dagg och skurar vilket gör banan mrra tungspelad. Om vi nu glömmer allt vad jag har sagt, så har Du kanske rent areodynamiskt rätt.

Hälsn från Sten, som både flyger och golfar med samma entusiasm.

Bild

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Nu är jag ute mycket mycket svag is. Hävdar inte att jag har rätt här, men spåna lite kan man ju göra...

På vinter hade vi högt lufttryck och låg temp. När vi flyger gör detta att vi får bättre dragkraft i propellern iom att vi får "tjockare" luft att skära igenom med propellern. Likaså ger högt tryck större lyftkraft. På sommaren alltså det omvända.

Golfbollen borde vara tvärtom kan tyckas. Den möter större motstånd på vintern i tjockare luft och flyger därmed kortare.

Sen har Sten rätt angående spelmaterielet...

Detta var en bara en fundering...

//Johan
Mycket annat, men inte fysiker.

PS. Ett sidospår är att bollar med backspin är de som liknar en vinge mest. En boll utan spinn har samma tryck på både under- och översidan. En boll med spinn flyger bättre än en utan. Spinnen gör att det skapas undertrcyk på översidan och övertryck på undersidan...vad nu det hade med den ursprungliga frågan att göra :lol:
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Jörgen J

Inlägg av Jörgen J »

Tack för svaren, både aerodynamiska- och materialmässiga förklaringar. Då får jag väl ge mina kollegor rätt. Även om det tar emot.

Användarvisningsbild
Tomas D
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Under mina år som hängflygare i Örebro syntes fenomenet tydligt med vinter / sommar flygning.

På vintern med kall luft (hög densitet) fick vi i snitt 150 meter högre höjd vid vinchningen än på sommaren. Vinter 600 meter , Sommar 450 meter. / Tomas

Skriv svar