Ny dator till klubben

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Ny dator till klubben

Inlägg av Henrik »

Vore det inte schysst att försöka fixa en ny dator till klubben? Någon som är på mer än 300MHz och som inte tar ca 5 minuter på sig att starta en webbläsare?

Om någon har något stående hemma så hade det varit perfekt ju. 800MHz eller mer är väl ett krav.. Annars kanske klubben kunde köpa in något fint. Det är ju inte självklart att allt som har med datorer att göra måste vara någons avlagda bara för att det är klubbverksamhet. ;)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Okej, antar att ingen hade något relativt nytt skrälle över som de ville bli av med.

Vad sägs om att lägga ett förslag till styrelsen om inköp av en okej dator, då?
Henrik Persson

Krille
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jul 29, 2006 11:05 pm
Ort: Daytona Beach

Inlägg av Krille »

Hmm jag har en dator som jag kanske inte alls vill ha när jag flyttar i början av januari.. den är inget underverk. men här e lite specs: AMD Athlon 1.4 Ghz, 512mb ram, 80 gb hdd, 64 mb Geforce 2(?) och som sagt så har jag 19" skärm av bra kvalle.. kan ju inte lova nåt, men den borde vara bättre än datorn i stugan?
"Den som kan, han vill" - Tord Yvel -

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Krille skrev:Hmm jag har en dator som jag kanske inte alls vill ha när jag flyttar i början av januari.. den är inget underverk. men här e lite specs: AMD Athlon 1.4 Ghz, 512mb ram, 80 gb hdd, 64 mb Geforce 2(?) och som sagt så har jag 19" skärm av bra kvalle.. kan ju inte lova nåt, men den borde vara bättre än datorn i stugan?
Helt klart!
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Hmm.. Krilles dator kämpade tappert i en vecka men sen gav den upp.. Nu tutar den, blinkar lite och gör inte mycket mer väsen än så ifrån sig. Känns CPU eller MB-relaterat (datorn försöker köra bootsekvensen, hittar något fel och rebootar, om och om igen)..

Så, vi är tillbaks där vi var innan. En ny, relativt pigg dator kostar under 3000kr. JMEData i malmö har en för 2600kr. Möjligt att man behöver stoppa i något lite mer minne i den, men runt 3000kr så har klubben en sprillans ny burk. Det borde väl budgeten ha utrymme för?
Henrik Persson

Krille
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jul 29, 2006 11:05 pm
Ort: Daytona Beach

Inlägg av Krille »

Va fanken.. Den gick ju fint.. ingen har väl tagit ut XP-skivan som låg i? jaja synd att den inte funka.. Kanske dax för en ny!
"Den som kan, han vill" - Tord Yvel -

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Krille skrev:Va fanken.. Den gick ju fint.. ingen har väl tagit ut XP-skivan som låg i? jaja synd att den inte funka.. Kanske dax för en ny!
Där var någon hårdvarukonflikt som gjorde att datorn tog ~en 20 minuter att starta upp när jag kopplade in den. Avlägsnade firewirekort samt ljudkort och då började den starta jättefint och fungera jättebra, eller ja, tills den slutade starta. :/

Det är lite synd.. Men du är fortfarande vår hjälte som skänkte den till klubben. :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
viggo
Inlägg: 186
Blev medlem: mån maj 01, 2006 2:50 pm

Inlägg av viggo »

konstigt att inte de som har hand om pengarna svarar...

Användarvisningsbild
Mats Jacobson
Inlägg: 12
Blev medlem: tis jul 24, 2007 10:45 am
Ort: Höllviken
Kontakt:

Inlägg av Mats Jacobson »

Hur är statusen med dator?
Jag bör kunna ordna en med ungefär denna konfig:

2,8Ghz
40 Gb HD
512 Ram
Skarp XP-Pro
Kostnad: 0:-

Låt det vara en present från Malmö Segelflygklubb :D

Mvh
Mats
*****************************************
Malmö Segelflygklubb
http://www.msfk.nu
http://www.segelflyg.info/blog/

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Den skulle vi gärna kunna förbarma oss över. En liten uppgradering är aldrig fel!
Henrik Persson

Skriv svar