Klubbdagbok 2022
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
SEVZR tidig onsdagsmorgon
Kunde vara smart att börja skapa klubbdagböcker för varje månad igen, den som börjar skriva då, annars lär en enda tråd för året bli för tung om man postar bilder. Man kan förminska och som här omvandla video-frames från png till jpg, men det är inte heller optimalt om någon tex vill använda bilderna till ny hemsida osv. Ok, ser nu att det skapas en sida 2, så kanske funkar ändå.
Börjar bli fason på kärran med snygg GPS och bättre stig (propellerinställning). Med halv tank fick jag passa mig för att inte hamna på 800 ft på tvärlinjen. Förvisso var det 10 kt rakt i bana 21, men den känns mer som VSG nu. Horisontgyrot fungerade av och till. Bra placering av nya varvräknaren, lätt att avläsa om man filmar.
Det var fina molnformationer mellan Räng och Vellinge som inbjöd till en del molnlek.
Approach ESTT för en bedömnings och fullstopp
Börjar bli fason på kärran med snygg GPS och bättre stig (propellerinställning). Med halv tank fick jag passa mig för att inte hamna på 800 ft på tvärlinjen. Förvisso var det 10 kt rakt i bana 21, men den känns mer som VSG nu. Horisontgyrot fungerade av och till. Bra placering av nya varvräknaren, lätt att avläsa om man filmar.
Det var fina molnformationer mellan Räng och Vellinge som inbjöd till en del molnlek.
Approach ESTT för en bedömnings och fullstopp
Flygning 3 juni 2022
Med VPL ESTT-ESML-ESMI-ESML
Var ett tag sen jag besökte dessa fält, men hade dock hunnit med ESMH och ESFA tidigare i år. Det finns en utifrånvy av VPL´s landning på Sövde från tid 1300. Batteriet dog på ESML precis innan hemfärden. Vi tände banorna både där och på ESMI men effekten var inte så stor vid de klockslagen. Landade på ESTT bana 21 kl 2220 med tyskarna från Cessnan 150/152 i tornet. Var då fortfarande rätt bra ljus om än en aning skumt (borgerlig 2241) men kvällen hade trots klar prognos det här förrädiska diset som definitivt mörkar ner tidigare precis som ett molntäcke gör. Särskilt tydligt från Malmö och söderut. Man ville inte gå över 2000 ft och vindmöllorna var inte synliga förrän rätt sent, men fin luft att flyga i med vindstilla på kvällen och kanonväder resten av dagen. Blev lite snack i stugan där de hade fixat en väldigt mysig belysning. Slog mig först efteråt, men var troligen från hörnlampan som Bo skänkt.Tipsade om övernattning på ESMH och sen lutade det åt en hemfärd via Danmark.
Var ett tag sen jag besökte dessa fält, men hade dock hunnit med ESMH och ESFA tidigare i år. Det finns en utifrånvy av VPL´s landning på Sövde från tid 1300. Batteriet dog på ESML precis innan hemfärden. Vi tände banorna både där och på ESMI men effekten var inte så stor vid de klockslagen. Landade på ESTT bana 21 kl 2220 med tyskarna från Cessnan 150/152 i tornet. Var då fortfarande rätt bra ljus om än en aning skumt (borgerlig 2241) men kvällen hade trots klar prognos det här förrädiska diset som definitivt mörkar ner tidigare precis som ett molntäcke gör. Särskilt tydligt från Malmö och söderut. Man ville inte gå över 2000 ft och vindmöllorna var inte synliga förrän rätt sent, men fin luft att flyga i med vindstilla på kvällen och kanonväder resten av dagen. Blev lite snack i stugan där de hade fixat en väldigt mysig belysning. Slog mig först efteråt, men var troligen från hörnlampan som Bo skänkt.Tipsade om övernattning på ESMH och sen lutade det åt en hemfärd via Danmark.
Re: Klubbdagbok 2022
Tidig morgon, tänkte göra lite nytta och klippa gräs men finner tyvärr både lilla, och Lill-lilla klipparen Out of Service… Stora klipparen ju just på service. Gräset skulle verkligen behöva en frisör som plockar fram en snygg frissa! Men inget som inte 20 man i bredd med egna handjagare skulle kunna fixa, eller?
- Bilagor
-
- CC4959D6-2A38-4FA6-8173-8DC753887241.jpeg (3.26 MiB) Visad 3133 gånger
Flygning till Ljungbyhed
Anders, där har jag sett Lisa ligga och lurpassa! Du kan ha haft tur som inte blev hennes byte.
Mer effektivt vore annars ett par lågpass modell "haircut" tills de ordinarie maskinerna är fixade. Har hört att Tomas gärna ställer upp.
ESTL är en plats som besöks väldigt sällan av våra piloter. Kan ha att göra med att flygplatskortet har en tämligen komplicerad procedur för inflygning. Numret för PPR gick också sist till en person som ej hade ansvar för det längre. När tornet är öppet ska man helst ringa före, står på SvFF, gäller även innan taxning till banan om man startar därifrån. Fick dock enklast möjliga inflygning till aktiv bana sist jag pratade med dem. Man får hålla koll på Ängelholms öppettider också om man ska in i nordvästra sektorn.
Gjorde en spontan flygning dit förra tisdagen för att titta på lite segelflyg och bogsering. Nära vindstilla kväll och en väldigt snygg syn när bogserplanet gör sitt släpp och närmast dyker ner i en brant kurva för kortast möjliga tid till landning. Klubbstugorna och hangarerna ligger strategiskt på mitten av banan så det ger ca 1 km bana från varje tröskel. Då funkar det att komma över tröskeln i runt 70 kt även med ett halt plan som Dynamic. En intressant sak är att deras VUZ med ställbar snurra ger en tämligen kraftig bromseffekt ställd i start/land konfig på 5700 rpm. Flyter inte som VPL/VPF.
Blev också en kort roteträning med två land var som etta. Tanken var att göra motsvarande landningsvarv som från släppen, men vi tonade ner brantheten och behöll geometrin. Det visade sig rätt klokt då jag fick bromsa med klafflägen mer än förväntat trots högre fart på ytterflank (pga ovan nämnda fenomen). Detta är också ett av de få tillfällen vi landat i tät formering.
Mer effektivt vore annars ett par lågpass modell "haircut" tills de ordinarie maskinerna är fixade. Har hört att Tomas gärna ställer upp.
ESTL är en plats som besöks väldigt sällan av våra piloter. Kan ha att göra med att flygplatskortet har en tämligen komplicerad procedur för inflygning. Numret för PPR gick också sist till en person som ej hade ansvar för det längre. När tornet är öppet ska man helst ringa före, står på SvFF, gäller även innan taxning till banan om man startar därifrån. Fick dock enklast möjliga inflygning till aktiv bana sist jag pratade med dem. Man får hålla koll på Ängelholms öppettider också om man ska in i nordvästra sektorn.
Gjorde en spontan flygning dit förra tisdagen för att titta på lite segelflyg och bogsering. Nära vindstilla kväll och en väldigt snygg syn när bogserplanet gör sitt släpp och närmast dyker ner i en brant kurva för kortast möjliga tid till landning. Klubbstugorna och hangarerna ligger strategiskt på mitten av banan så det ger ca 1 km bana från varje tröskel. Då funkar det att komma över tröskeln i runt 70 kt även med ett halt plan som Dynamic. En intressant sak är att deras VUZ med ställbar snurra ger en tämligen kraftig bromseffekt ställd i start/land konfig på 5700 rpm. Flyter inte som VPL/VPF.
Blev också en kort roteträning med två land var som etta. Tanken var att göra motsvarande landningsvarv som från släppen, men vi tonade ner brantheten och behöll geometrin. Det visade sig rätt klokt då jag fick bromsa med klafflägen mer än förväntat trots högre fart på ytterflank (pga ovan nämnda fenomen). Detta är också ett av de få tillfällen vi landat i tät formering.
Re: Klubbdagbok 2022
En del aktiviteter på fältet denna afton. Alla plan luftade vingarna. Både provapå och inflygningar samt egna utfärder. ICM var dessutom en tur till Tyskland. Två plan på besök varav en fick assistans av Linus att tanka inför hemfärd. Trevliga flygare från kungliga Huvudstaden. Vårt tankmunstycke var dock för grovt så det blev att leta fram och torka ur en tratt… En fin kväll.
Träning bana 03 den 11 juli
Nytt inlägg medan jag skrev detta. Skylane är nog lite unikt bland UL med att ej har traditionell spak.
ESMS 111401Z 1115/1215 31012KT 9999 SCT040 TEMPO 1115/1118 SCT040TCU TEMPO 1211/1215 32015G25KT=
ESMS 111450Z 31013KT 280V350 9999 NSC 22/09 Q1019=
Fin kväll igår med lite lagom sned vänster sidvind. Diffade 15 kt på basen mot GS. Dök upp en ny gästmedlem från Örebro, han sitter i ICM med motorn igång på översta bilden. Gjorde en bedömnings från tid 1810 i filmen, en aning lurigt med motvind på basen, lätt att placera sig så man inte orkar hem. Kändes så ett tag så tog in alla klaffsteg, fick sen ta ut igen men byggde fart. Drog tredje vid 70 kt IAS och kom in brant med värsta Eurostar-inflygningen. Ändå ok sättning, men fick jobba med spaken, små noshöjningar-sänkningar för att få sjunk med rätt attityd. Ett tips jag plockat upp från Rod Machado nyligen, åtminstone på ett medvetet sätt. Den föregående studsen är med klaff 1 och där ser man hur man lättare får ett snyggt högt nosläge vid sättning. De andra fyra är med klaff 2.
ACL på vingspetsarna har börjat funka igen. Ja, den röda på ryggen har förstås funkat hela tiden och går till samma switch, men de på vingspetsarna verkar ha fixat sig själv och inte från 100-timmars. Tyckte planet kändes bättre efter servicen, men tydligen är enda kritiska åtgärden byte av däck.
ICM gör motoruppkörning
Strax före iklivning runt 1900 lokalt. Huven rengjord för filmning. All måsskit borttagen.
6 landningar. Den relativa motvinden gav bra stigprestanda.
ESMS 111401Z 1115/1215 31012KT 9999 SCT040 TEMPO 1115/1118 SCT040TCU TEMPO 1211/1215 32015G25KT=
ESMS 111450Z 31013KT 280V350 9999 NSC 22/09 Q1019=
Fin kväll igår med lite lagom sned vänster sidvind. Diffade 15 kt på basen mot GS. Dök upp en ny gästmedlem från Örebro, han sitter i ICM med motorn igång på översta bilden. Gjorde en bedömnings från tid 1810 i filmen, en aning lurigt med motvind på basen, lätt att placera sig så man inte orkar hem. Kändes så ett tag så tog in alla klaffsteg, fick sen ta ut igen men byggde fart. Drog tredje vid 70 kt IAS och kom in brant med värsta Eurostar-inflygningen. Ändå ok sättning, men fick jobba med spaken, små noshöjningar-sänkningar för att få sjunk med rätt attityd. Ett tips jag plockat upp från Rod Machado nyligen, åtminstone på ett medvetet sätt. Den föregående studsen är med klaff 1 och där ser man hur man lättare får ett snyggt högt nosläge vid sättning. De andra fyra är med klaff 2.
ACL på vingspetsarna har börjat funka igen. Ja, den röda på ryggen har förstås funkat hela tiden och går till samma switch, men de på vingspetsarna verkar ha fixat sig själv och inte från 100-timmars. Tyckte planet kändes bättre efter servicen, men tydligen är enda kritiska åtgärden byte av däck.
ICM gör motoruppkörning
Strax före iklivning runt 1900 lokalt. Huven rengjord för filmning. All måsskit borttagen.
6 landningar. Den relativa motvinden gav bra stigprestanda.
Re: Klubbdagbok 2022
Idag var det lite svalare på förmiddagen och solen lyste med sin frånvaro. Väderstationen och hangarkamera hade slutat uppdatera hemsidan och VZR var ledig så tog en tur till fältet. Det visade sig att datorn var avstängd - inte mycket som behövde fixas. IT-generalen behövde i vart fall inte störas på sin utlandsvistelse av denna anledning. Som tack sken solen upp och molnen skingrades ytterligare till några egna studsar.
Ljud från hangaren intill indikerade att vår ”chefsmekaniker” snart skulle upp i luften med sin grönvita Fournier och så blev också fallet. Sen var det Peter som riggade 360˚-kamera (och dotter) för en tur i ZR.
Fälten omkring är guldiga och i dessa tider kanske det även är bokstavligt så. En blåsig, svalare, men fin dag.
Ljud från hangaren intill indikerade att vår ”chefsmekaniker” snart skulle upp i luften med sin grönvita Fournier och så blev också fallet. Sen var det Peter som riggade 360˚-kamera (och dotter) för en tur i ZR.
Fälten omkring är guldiga och i dessa tider kanske det även är bokstavligt så. En blåsig, svalare, men fin dag.
Re: Klubbdagbok 2022
Semestertider och våra plan jobbar på för fullt! VPL på långtur (Höga Kusten i skrivande stund). ICM rustade för Bornholm och VZR fick två turer innan Håkan packade för tävling i Västerås. Lycka till Håkan på AROS-navven!
- NisseWesterlund
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
- Ort: Malmö
Re: Klubbdagbok 2022
Några bilder från resan upp till Norrbotten. Fint väder mestadels, och mellanlandning med tankning 60 liter (3:30h i luften) i Gävle.
- Bilagor
-
- 765011AE-BF03-4F6A-A92C-B00090F72D5A.jpeg (1.52 MiB) Visad 3003 gånger
-
- D9BEAB85-76B7-4B12-BF10-DC9C04817562.jpeg (4.49 MiB) Visad 3003 gånger
-
- 4159CC82-4988-46AA-B900-C2B759D42F4F.jpeg (3.74 MiB) Visad 3003 gånger
-
- D85B78BC-6582-4710-9777-1603A8DBB254.jpeg (1.53 MiB) Visad 3003 gånger
-
- B17B1DAF-9B86-4633-B8F1-22E01F2B08ED.jpeg (3.24 MiB) Visad 3003 gånger
-
- 3CA93E26-424C-4979-8548-CC5B14756154.jpeg (3.34 MiB) Visad 3003 gånger
Re: Klubbdagbok 2022
Min fd Yak-55 åter på ESTT. Den kom hit första gången 2011 och sen var den baserad här fram till 2015 då den flyttade till Eslöv. 2019 flyttade den vidare till Östersund. Nu är det tyvärr slut med Yak-flygande för min del för ett tag. Kärra är nu på väg till sin nya ägare i Ungern. Självklart blir det en ava-maskin igen men vet inte vad. Blir det en tvåsitsare så har jag lovat några i klubben att de ska få åka med så då kommer jag förbi. Tror inte det blir en maskin som tar 2-3 liter 100LL per minut i alla fall.
- Bilagor
-
- 2F585D2A-A345-4B7B-B535-D3450E6436B2.jpeg (120.32 KiB) Visad 2945 gånger
Re: Klubbdagbok 2022
Inte mycket aktivitet vid klubben hittills idag men en stund efter jag landat kom en svenskregistrerad kärra på besök. Det visade sig vara en tysk gentleman och före detta helikopterpilot vid tyska polisflyget. Han besöker ofta Sverige skulle det visa sig och inte sällan Höganäs (som han kom ifrån nu) samt de mer mellersta delarna av vårt land. Tydligen kan man behålla registreringen inom EU genom EASA. Han ville passa på att orientera sig inför framtida besök på ”Sveriges sydligaste flygfält” och tog en liten promenad i väntan på färdplanens ok. En trevlig pratstund!
- Bilagor
-
- F2099EAE-8D8B-40CF-B480-0CB4183C0FA1.jpeg (2.64 MiB) Visad 2911 gånger
Sista Flygfisken för augusti
Snyggt plan. Står en för mig udda kärra på klubben, Piper PA-22. Kommer nu på att Per Cederqvist har ägt eller äger en sådan, också noshjul men utan dessa nedsvepta winglets. Finns visst i olika versioner som tri-pacer med noshjul, Colt, Carribean. Ursprungligen sporrhjul, men hette då PA 20-Pacer.
Ett par bilder från Höganäs ikväll ca kl 1850. Mycket folk när vi kom och mat kvar, men rätt tomt när vi startade 2000.
Ett par bilder från Höganäs ikväll ca kl 1850. Mycket folk när vi kom och mat kvar, men rätt tomt när vi startade 2000.
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.
Två bilder från överflygning ESMH rote (hemfärd)
Vi startade i formation på bana 14 i den obefintliga medvinden, och gjorde sen ett vänstervarv över plats för att lämna söderut. Två plan var ännu kvar på marken, Geminin från Simmelsberga och en annan högvingad.
Bilder från sista Våfflan
Väldigt mycket folk, mest icke flygandes men hela taxibanan var ändå fylld av plan. Bla Smaragd, Viper, Blackwingen MMV med 912iS mfl. SEVPF kom in på medvinden nästan samtidigt med mig. Piloten hade precis flugit upp men ej fått lappen än. Tyvärr var inte Kurt där, så inte de rätta våfflorna.
Inför landning bana 04
Adam Högstedts Zenair 701 från Sjöflyg Syd
Räddningstjänstens helikopter Agusta Westland 139 kom dit från ESMK för paus och våffla i väntan på mörkerträning. Mycket snack med ena piloten (2 st) samt med vinschoperatören. Såg även ytbärgaren. Ca 100 skarpa uppdrag per år.
Inför landning bana 04
Adam Högstedts Zenair 701 från Sjöflyg Syd
Räddningstjänstens helikopter Agusta Westland 139 kom dit från ESMK för paus och våffla i väntan på mörkerträning. Mycket snack med ena piloten (2 st) samt med vinschoperatören. Såg även ytbärgaren. Ca 100 skarpa uppdrag per år.
Re: Klubbdagbok 2022
Dags att lägga 2022 till handlingarna. Den 29 december flög jag med pax till Eslöv och gjorde min första landning på tvärbanan 06/24. Har använt grässtråket för 12/30 en gång tidigare, och även fullstopp på ESMKs tvärbana en gång. Totalt öde på Eslöv, hörde ett annat allmänflygplan på radion samt polishelikoptern. Speciellt ljusfenomen på hemfärden från ESME, och annorlunda väder där jämfört med vårt sydvästra hörn. Mer turbulent, duggregn osv. Ett fåtal klipp i början utifrån, man ser tex hur den starka motvinden griper tag i planet, inte alls lika synligt inifrån.
Från 2620 är där en bedömningslandning från 1000 ft som helt korrekt börjar vid första vindkraftverket pga den starka motvinden, men ändå precis jag orkar fram med klaff 1. Var frestad att gå ner till noll klaff, men kändes som jag tappade för mycket lyftkraft. Man borde testa lite mer och oftare. Ett trick ska vara att gå ner i markeffekten tidigare, om man inte orkar fram och det är skarpt. Björn påstod att vid många verkliga motorbortfall hamnar piloterna tvärtom väl bortom märket och kraschar in i träd och dylikt, men han får själv berätta om källan på det.
29 dec med både höger- och vänstervyer, dock är all flygning från vänster
Var även på Eslöv 12/30 på julafton, försökte komma in på Sturup men de tillät inte TGL vissa helger. Flög på 600 ft över slätten söder om Malmö, vek sen av österut (står fel i beskrivningen) med rätt intressanta vyer över Västra Ingelstad och Östra Grevie. Tid 0215 och 0630 bra utifrånvyer av start/land med VPL på 21. Totalt öde på Eslöv även denna gång.
18 dec sista vita dagen för året med snöigt landskap och is på vattnet. Passager av Vellinge och Fridhem med mörkerlandning 5 min före borgerlig. Normalt sett innebär fem min extra mer än tillräckligt ljus med klar himmel och sol en timme före, men här låg molnskikt längs horisonten och skymde ljuset medan det var klart ovanför ESTT. På filmen ser man först banan strax före tröskeln, men det är GoPro som mörkar ner trots att jag ställt in högre ISO-värde. I verkligheten såg jag banan tydligt 20 sek tidigare.
Från 2620 är där en bedömningslandning från 1000 ft som helt korrekt börjar vid första vindkraftverket pga den starka motvinden, men ändå precis jag orkar fram med klaff 1. Var frestad att gå ner till noll klaff, men kändes som jag tappade för mycket lyftkraft. Man borde testa lite mer och oftare. Ett trick ska vara att gå ner i markeffekten tidigare, om man inte orkar fram och det är skarpt. Björn påstod att vid många verkliga motorbortfall hamnar piloterna tvärtom väl bortom märket och kraschar in i träd och dylikt, men han får själv berätta om källan på det.
29 dec med både höger- och vänstervyer, dock är all flygning från vänster
Var även på Eslöv 12/30 på julafton, försökte komma in på Sturup men de tillät inte TGL vissa helger. Flög på 600 ft över slätten söder om Malmö, vek sen av österut (står fel i beskrivningen) med rätt intressanta vyer över Västra Ingelstad och Östra Grevie. Tid 0215 och 0630 bra utifrånvyer av start/land med VPL på 21. Totalt öde på Eslöv även denna gång.
18 dec sista vita dagen för året med snöigt landskap och is på vattnet. Passager av Vellinge och Fridhem med mörkerlandning 5 min före borgerlig. Normalt sett innebär fem min extra mer än tillräckligt ljus med klar himmel och sol en timme före, men här låg molnskikt längs horisonten och skymde ljuset medan det var klart ovanför ESTT. På filmen ser man först banan strax före tröskeln, men det är GoPro som mörkar ner trots att jag ställt in högre ISO-värde. I verkligheten såg jag banan tydligt 20 sek tidigare.