Klubbdagbok 2022

Moderator: Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 713
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

SEVZR tidig onsdagsmorgon

Inlägg av FredrikH »

Kunde vara smart att börja skapa klubbdagböcker för varje månad igen, den som börjar skriva då, annars lär en enda tråd för året bli för tung om man postar bilder. Man kan förminska och som här omvandla video-frames från png till jpg, men det är inte heller optimalt om någon tex vill använda bilderna till ny hemsida osv. Ok, ser nu att det skapas en sida 2, så kanske funkar ändå.

Börjar bli fason på kärran med snygg GPS och bättre stig (propellerinställning). Med halv tank fick jag passa mig för att inte hamna på 800 ft på tvärlinjen. Förvisso var det 10 kt rakt i bana 21, men den känns mer som VSG nu. Horisontgyrot fungerade av och till. Bra placering av nya varvräknaren, lätt att avläsa om man filmar.
SEVZR ESTT 25 maj 2022 ca 0400z.jpg
SEVZR ESTT 25 maj 2022 ca 0400z.jpg (409.07 KiB) Visad 256 gånger

Det var fina molnformationer mellan Räng och Vellinge som inbjöd till en del molnlek.
SEVZR 25 maj 2022 fluff 001.jpg
SEVZR 25 maj 2022 fluff 001.jpg (209.9 KiB) Visad 256 gånger

Approach ESTT för en bedömnings och fullstopp
SEVZR ESTT-Lökhallarna 25 maj 2022 ca 0500z.jpg
SEVZR ESTT-Lökhallarna 25 maj 2022 ca 0500z.jpg (247.91 KiB) Visad 256 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 713
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Flygning 3 juni 2022

Inlägg av FredrikH »

Med VPL ESTT-ESML-ESMI-ESML


Var ett tag sen jag besökte dessa fält, men hade dock hunnit med ESMH och ESFA tidigare i år. Det finns en utifrånvy av VPL´s landning på Sövde från tid 1300. Batteriet dog på ESML precis innan hemfärden. Vi tände banorna både där och på ESMI men effekten var inte så stor vid de klockslagen. Landade på ESTT bana 21 kl 2220 med tyskarna från Cessnan 150/152 i tornet. Var då fortfarande rätt bra ljus om än en aning skumt (borgerlig 2241) men kvällen hade trots klar prognos det här förrädiska diset som definitivt mörkar ner tidigare precis som ett molntäcke gör. Särskilt tydligt från Malmö och söderut. Man ville inte gå över 2000 ft och vindmöllorna var inte synliga förrän rätt sent, men fin luft att flyga i med vindstilla på kvällen och kanonväder resten av dagen. Blev lite snack i stugan där de hade fixat en väldigt mysig belysning. Slog mig först efteråt, men var troligen från hörnlampan som Bo skänkt.Tipsade om övernattning på ESMH och sen lutade det åt en hemfärd via Danmark.
SEVPL Rwy 30 ESMI 3-6-22.png
SEVPL Rwy 30 ESMI 3-6-22.png (1.32 MiB) Visad 218 gånger

Anders F
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av Anders F »

Tidig morgon, tänkte göra lite nytta och klippa gräs men finner tyvärr både lilla, och Lill-lilla klipparen Out of Service… Stora klipparen ju just på service. Gräset skulle verkligen behöva en frisör som plockar fram en snygg frissa! Men inget som inte 20 man i bredd med egna handjagare skulle kunna fixa, eller? 😀
Bilagor
CC4959D6-2A38-4FA6-8173-8DC753887241.jpeg
CC4959D6-2A38-4FA6-8173-8DC753887241.jpeg (3.26 MiB) Visad 161 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 713
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Flygning till Ljungbyhed

Inlägg av FredrikH »

Anders, där har jag sett Lisa ligga och lurpassa! Du kan ha haft tur som inte blev hennes byte. :D

Mer effektivt vore annars ett par lågpass modell "haircut" tills de ordinarie maskinerna är fixade. Har hört att Tomas gärna ställer upp.

ESTL är en plats som besöks väldigt sällan av våra piloter. Kan ha att göra med att flygplatskortet har en tämligen komplicerad procedur för inflygning. Numret för PPR gick också sist till en person som ej hade ansvar för det längre. När tornet är öppet ska man helst ringa före, står på SvFF, gäller även innan taxning till banan om man startar därifrån. Fick dock enklast möjliga inflygning till aktiv bana sist jag pratade med dem. Man får hålla koll på Ängelholms öppettider också om man ska in i nordvästra sektorn.

Gjorde en spontan flygning dit förra tisdagen för att titta på lite segelflyg och bogsering. Nära vindstilla kväll och en väldigt snygg syn när bogserplanet gör sitt släpp och närmast dyker ner i en brant kurva för kortast möjliga tid till landning. Klubbstugorna och hangarerna ligger strategiskt på mitten av banan så det ger ca 1 km bana från varje tröskel. Då funkar det att komma över tröskeln i runt 70 kt även med ett halt plan som Dynamic. En intressant sak är att deras VUZ med ställbar snurra ger en tämligen kraftig bromseffekt ställd i start/land konfig på 5700 rpm. Flyter inte som VPL/VPF.



Blev också en kort roteträning med två land var som etta. Tanken var att göra motsvarande landningsvarv som från släppen, men vi tonade ner brantheten och behöll geometrin. Det visade sig rätt klokt då jag fick bromsa med klafflägen mer än förväntat trots högre fart på ytterflank (pga ovan nämnda fenomen). Detta är också ett av de få tillfällen vi landat i tät formering.


Anders F
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av Anders F »

En del aktiviteter på fältet denna afton. Alla plan luftade vingarna. Både provapå och inflygningar samt egna utfärder. ICM var dessutom en tur till Tyskland. Två plan på besök varav en fick assistans av Linus att tanka inför hemfärd. Trevliga flygare från kungliga Huvudstaden. Vårt tankmunstycke var dock för grovt så det blev att leta fram och torka ur en tratt… En fin kväll.
D1D8992C-A330-4159-BF9F-923BA83F60A1.jpeg
D1D8992C-A330-4159-BF9F-923BA83F60A1.jpeg (4.24 MiB) Visad 118 gånger
489E7968-DCBB-4830-A9F7-A354B5716ED1.jpeg
489E7968-DCBB-4830-A9F7-A354B5716ED1.jpeg (1.29 MiB) Visad 118 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 713
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Träning bana 03 den 11 juli

Inlägg av FredrikH »

Nytt inlägg medan jag skrev detta. Skylane är nog lite unikt bland UL med att ej har traditionell spak.

ESMS 111401Z 1115/1215 31012KT 9999 SCT040 TEMPO 1115/1118 SCT040TCU TEMPO 1211/1215 32015G25KT=
ESMS 111450Z 31013KT 280V350 9999 NSC 22/09 Q1019=

Fin kväll igår med lite lagom sned vänster sidvind. Diffade 15 kt på basen mot GS. Dök upp en ny gästmedlem från Örebro, han sitter i ICM med motorn igång på översta bilden. Gjorde en bedömnings från tid 1810 i filmen, en aning lurigt med motvind på basen, lätt att placera sig så man inte orkar hem. Kändes så ett tag så tog in alla klaffsteg, fick sen ta ut igen men byggde fart. Drog tredje vid 70 kt IAS och kom in brant med värsta Eurostar-inflygningen. Ändå ok sättning, men fick jobba med spaken, små noshöjningar-sänkningar för att få sjunk med rätt attityd. Ett tips jag plockat upp från Rod Machado nyligen, åtminstone på ett medvetet sätt. Den föregående studsen är med klaff 1 och där ser man hur man lättare får ett snyggt högt nosläge vid sättning. De andra fyra är med klaff 2.

ACL på vingspetsarna har börjat funka igen. Ja, den röda på ryggen har förstås funkat hela tiden och går till samma switch, men de på vingspetsarna verkar ha fixat sig själv och inte från 100-timmars. Tyckte planet kändes bättre efter servicen, men tydligen är enda kritiska åtgärden byte av däck.

ICM gör motoruppkörning
GOPR2266, VPL ICM FRONT 2 Y.png
GOPR2266, VPL ICM FRONT 2 Y.png (1.67 MiB) Visad 117 gånger

Strax före iklivning runt 1900 lokalt. Huven rengjord för filmning. All måsskit borttagen.
GOPR2267, VPL SIDA Y2.png
GOPR2267, VPL SIDA Y2.png (926.11 KiB) Visad 117 gånger

6 landningar. Den relativa motvinden gav bra stigprestanda.

Anders F
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av Anders F »

Idag var det lite svalare på förmiddagen och solen lyste med sin frånvaro. Väderstationen och hangarkamera hade slutat uppdatera hemsidan och VZR var ledig så tog en tur till fältet. Det visade sig att datorn var avstängd - inte mycket som behövde fixas. IT-generalen behövde i vart fall inte störas på sin utlandsvistelse av denna anledning. Som tack sken solen upp och molnen skingrades ytterligare till några egna studsar.
Ljud från hangaren intill indikerade att vår ”chefsmekaniker” snart skulle upp i luften med sin grönvita Fournier och så blev också fallet. Sen var det Peter som riggade 360˚-kamera (och dotter) för en tur i ZR.
Fälten omkring är guldiga och i dessa tider kanske det även är bokstavligt så.
72AF5CAA-C527-420C-AD22-64ECFA1956AF.jpeg
72AF5CAA-C527-420C-AD22-64ECFA1956AF.jpeg (1.71 MiB) Visad 76 gånger
11AEEB68-954C-46B7-92F7-01FA9DFB2DC1.jpeg
11AEEB68-954C-46B7-92F7-01FA9DFB2DC1.jpeg (1.21 MiB) Visad 76 gånger
En blåsig, svalare, men fin dag.

Anders F
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av Anders F »

Semestertider och våra plan jobbar på för fullt! VPL på långtur (Höga Kusten i skrivande stund). ICM rustade för Bornholm och VZR fick två turer innan Håkan packade för tävling i Västerås. Lycka till Håkan på AROS-navven!
61446AB1-02BE-4558-9374-CADA2BA11FBA.jpeg
61446AB1-02BE-4558-9374-CADA2BA11FBA.jpeg (1.3 MiB) Visad 47 gånger

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 148
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av NisseWesterlund »

Några bilder från resan upp till Norrbotten. Fint väder mestadels, och mellanlandning med tankning 60 liter (3:30h i luften) i Gävle.
Bilagor
765011AE-BF03-4F6A-A92C-B00090F72D5A.jpeg
765011AE-BF03-4F6A-A92C-B00090F72D5A.jpeg (1.52 MiB) Visad 31 gånger
D9BEAB85-76B7-4B12-BF10-DC9C04817562.jpeg
D9BEAB85-76B7-4B12-BF10-DC9C04817562.jpeg (4.49 MiB) Visad 31 gånger
4159CC82-4988-46AA-B900-C2B759D42F4F.jpeg
4159CC82-4988-46AA-B900-C2B759D42F4F.jpeg (3.74 MiB) Visad 31 gånger
D85B78BC-6582-4710-9777-1603A8DBB254.jpeg
D85B78BC-6582-4710-9777-1603A8DBB254.jpeg (1.53 MiB) Visad 31 gånger
B17B1DAF-9B86-4633-B8F1-22E01F2B08ED.jpeg
B17B1DAF-9B86-4633-B8F1-22E01F2B08ED.jpeg (3.24 MiB) Visad 31 gånger
3CA93E26-424C-4979-8548-CC5B14756154.jpeg
3CA93E26-424C-4979-8548-CC5B14756154.jpeg (3.34 MiB) Visad 31 gånger

Skriv svar