Klubbdagbok November 2021

Moderator: Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 49
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok November 2021

Inlägg av Björn Härstedt »

November och vintertid

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 689
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Lördag 13 nov 1405-1505

Inlägg av FredrikH »

Efter 50 dagars uppehåll tog flygabstinensen över. Hade egentligen bokat idag, men det är lika grått och dessutom regn nu. Bör dock var lite högre molnbas. Sikten sträckte sig drygt till sista vindkraftverket igår och det var ingen horisont att tala om men man kom lätt upp till 1200 ft.
Vinden slog mellan 03/21 8-10 kt. Med 200 ft vid kustlinjen efter flera 21-landningar bör där nog varit lite medvindskomposant. VPL´s bränslemätare angav 60 L vid daglig trots 5 timmars flygning (ifall Håkan Svensson tankade före sitt pass). Som så ofta är får man göra rent planet före flygning på ESTT. Huven var dock ok. Trots 9 landningar blev planet inte skitigt där det syns. Undersidorna av hjulkåporna däremot. Inte många handdukar/fiberdukar kvar på tvättvagnen (1 st). Tas de hem som jag föreslog, eller är de kasserade?

Magnus Berggren flög ett omfattande lokalt pass på förmiddan. Håkan stod vid bankanten med mobilkamera vid ett par av mina studsar, tex på tröskelbilden här. Jag filmade i lätthanterliga HD 720 igår. Mindre filstorlek, men batteriet räcker inte längre jämfört med 2K. Kanske beror det på att Protune är påslaget (låter en göra manuella inställningar och ökar samtidigt data/bit-hastigheten).

Framför 10-tröskeln på Fridhem var där en flock på minst 15 rådjur. Hade också en ryttare på tröskeln där inför fullstoppen. Även rådjur mitt på bana 21 precis när jag satte ner hjulen vid en studs, men det flyttade sig direkt så förändrade inget.



SEVPL pre-takeoff Nov 13 2021.png
SEVPL pre-takeoff Nov 13 2021.png (1.06 MiB) Visad 101 gånger
SEVPL TNG 7 Nov 13 2021.png
SEVPL TNG 7 Nov 13 2021.png (863.29 KiB) Visad 101 gånger
fr24 SEVPL Nov 13 2021 CUT.png
fr24 SEVPL Nov 13 2021 CUT.png (350.1 KiB) Visad 101 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 689
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Söndagsflygning till Hässleholm

Inlägg av FredrikH »

Sön 21 nov start med fulltankad VPL bana 21 kl 1220 lokal tid. Ca 10 kt västlig vind som slog mellan 03 och 21. Magnus Löfgren startade strax före från 03 i ICM och låg norr om Trelleborg när jag lämnade varvet norrut.

Gick först till Fridhem 28 för två studsar med sned motvind från höger.

TAF:en visade bla på ett par skurar mitt dagen vilket också inträffade, varpå några bokade av. Eftermiddagen verkade dock lovande enligt både TAF och Windy och det stämde bra.

Vägen upp till Ringsjöarna hade en halvmörk molnbas på ganska exakt 1500 ft, och med både osäkra on top förhållanden och tämligen hektiskt på Sweden stannade jag i okontrollerat fram till Höör. Där gick det bra att stiga till 4000 ft över ett vitt toppigt molnlandskap. En ganska fantastisk syn söderut med solen gnistrande över det lägre molntäcket och andra formationer. Blev flera 360 för att se sig mätt på detta. Var också lätt att se en stor glugg kring Finjasjön redan från 4500-gränsen så inga problem att komma ner mot Hässleholm. Tacksamt att kunna flyga högt här, för just sträckan Höör-Hässleholm känns inte direkt optimal ur nödlandningsynpunkt om man tex skulle flyga på 1500 ft. Har blivit många fullstoppar på 04 men sällan någon studs så blev ett vänstervarv där också. 04 känns mer som 21 hos oss med bantröskeln utan hinder.

Blev sen en exkursion österut med en koll på bla gamla militärfältet vid Knislinge som punkt ett. Påminner rätt mycket om Björka. Vi vände strax innan Sölvesborg så fick lite koll på Ivösjön och Hammarsjön samt Kristianstad.

Hemfärd sen 1510 med ytterligare ett par studsar. Fick kontakt med dubbeldäckaren SE-XPS över staden Hässleholm, en Bücker Jungmann som ska vara byggd i Polen 1993. Köper ni deras honung någon gång så är både planet och piloten med goggles och flygarhuva förebild för etiketten. Han hade inget emot roteflygning så följde honom på vänsterflank mot ESFA i ca 150 km/h. Han flyger sitt eget varv kan man säga, korsar banans södra förlängning, vänder 180 i vänstersväng och korsar sen banans mitt österut (där bytte jag till högerflank) och gör sen kurvande bas/final ner så han kan maximera uppsikten över banan. Följde honom alltså på ytterflank hela vägen ner till sättning, vilket kändes som ett satans tajt varv. Verkar som han kan bli av med fart snabbt också för det gick inte direkt långsamt. Låg förvisso på ytterflank så det ökar något, men där är nog lite mer motstånd hos den kärran när han drar tomgång jfr med WT9.

Medvind söderut, 125-130 kt GS på 14-18L/h. Steg snabbt till nära 4000 ft men gick ner till 3000 ft 5 nm norr om Höör för kontakt med Sweden. Känns som större chans att att få 3000 ft av dem i Malmö TMA, rätt eller fel. Man vill också dra ner rpm lite vid första kontakten för att höra säkert. Betydligt lugnare på kanalen nu, men precis sekunden efter mitt anrop (varit tyst säkert 15 sek) så meddelar de någon annan och kommer inte tillbaka till mig efteråt. Anropar igen och får direkt 3000 ft mot Vellinge med endast QNH. Sikten söderut och västerut var perfekt, men mot sydost enstaka större molnsjok. Såg Näset strax efter Ringsjöarna och koll på Sturup 17/35 hela vägen till Trelleborg. Tyvärr bara upplyst en gång. Fick lämna frekvensen utan att först sjunka till G-luft och får kontakt med VZR över Lökhallarna. Tror han hette både Sigurd Zäta Rikard och Sigurd Zäta Rudolf men det lät i alla fall proffsigt. Kände varken igen rösten eller callsignet och trodde det var en kärra utanför ESTT som lite märkligt tänkte göra fullstopp, men det visade sig sen vara Linus, som också insett att det var bra flygväder. Han korsade banan samtidigt som jag sjönk mot direkt höger bas i hög fart strax före Skåre över vattnet, så kändes som ett race om vem som först skulle komma till final. Ingen av oss fick dock kontakt på denna kontrakurs. Tycker han borde varit lätt att se, men ej säkert någon fick en chans till avteckning mot himlen. Svängde kort final när han angjorde höger bas och hann sen precis stänga av motorn utanför banan så jag kunde se hans landning. Vind då rakt i bana 03. Sammantaget en fin em/kväll med mycket flygträning. VZR hann med en sväng över Ven.

Bifogar en bild av fullstoppen på ESFA med både tåg, VPL och moln.
VPL fullstopp ESFA 04 21 nov 2021.png
VPL fullstopp ESFA 04 21 nov 2021.png (2.11 MiB) Visad 61 gånger

Skriv svar