Trelleborgs hamn under eskort av VPF hem. Skulle gissa runt 1815-1820 lokal tid.
VPF VPL Trell 20mars20004.png (1.25 MiB) Visad 11143 gånger
Vy av det gröna vattnet lite tidigare
002002.png (1.33 MiB) Visad 11143 gånger
Det är helt Elias förtjänst att de här bilderna kom till som kom med idén att jag skulle titta bakåt. De är från min GoPro på huvudet, och tack vare att den sitter högre kommer hela VPF med. Från mitt synfält skymde sargen halva planet varje gång, så jag hade nog inte brytt mig att försöka annars.
Lördag 21 mars
Som redan sagts maxat antal bokningar denna dag, utom för ICM och YJZ. Blev ändå tre pass med FK14, för Pekka ville prova efter sin ICM-tur, men då hade det blivit mer turbulent och vinden vänt till ca 10-12 kt i sidan istället för 8-9 rakt i bana 03 som på förmiddan. Vi som båda flugit på fm var mentalt inställda på att att motvind ännu rådde och jag tänkte "fan vad planet driver nere vid banan", men YJZ är ändå ganska sidvindsokänslig upp till denna gräns. Som max gick sidvinden upp till 18 kt och Poul Creuz bokade av sitt VSG-pass efter Elias Björk. Jag flög mitt sista med YJZ ungefär samtidigt med Björk och vi hade nog 15 kt i vänster sida när vi landade. Jag var alltså tvungen att ta ett pass till för att så att säga flyga sidvinden medvetet.
Efter det plockar Bo ut ICM för lite egenträning runt 1600. Jag orkar ej följa med, varit på fältet sen ca kl 10. Måste hem till lasagnen.
Stack till Fridhem på första passet, 10 kt i höger sida på bana 28. Gjorde en studs och fullstopp för att hålla mig borta från komfortzonen.
Bestämde mig för att göra Sturups lägen och punkter mer familjära för mig idag. Tänkte att avaknad av trafik skulle underlätta. Sagt och gjort. Förberett mig på karta, VAC och SkyDemon. Bra väder och så ringde jag tornet i morse. Jag var välkommen ”och de skulle ta hand om mig!”
Ropade upp en stund innan Svedala efter att jag förberett mig mentalt samt lagt papper och teknik i ordning .
Först ”önskade” jag komma in för ”familjisering” med avsikt Domen samt väntläge öst.
Fick ”Anmäl Svedala” och strax därefter ”klar Domen 1500 eller lägre via fältet”. Anmälde ”Svedala” samt ”en person ombord i Ultralätt Eurostar med information Juliet mottagen”. (Det sista vet jag inte om jag gjorde i onödan idag men det var ledigt på frekvensen och kändes korrekt.)
Fick byta höjd på grund av trafik samt hålla uppsikt efter trafik snett bakom så lite snack blev det ytterligare innan väntläge öst och sen ut Svedala igen.
Väl ute var det betydligt mer trafik på Sweden jämfört med förra lördagen.
För mig som nybörjare var detta en väldigt bra övning med eget prat, klareringar och ändringar och lära mig hitta på ett litet område utan att behöva oroa mig för ytterligare komplexitet i att landa/starta samtidigt.
Sturup-Tornet mycket proffsiga och trevliga!
En helt annan sak... Visst katten tänker vi på vart vi flyger upprepat så här års när folk går ut och sätter sig på sina altaner? Detta är således inte vårt.
Bilagor
628624CB-F968-45DD-B6F0-4E17D27133DF.jpeg (25.13 KiB) Visad 11102 gånger
Anders F besökte ESMS. Någon timma senare ringde jag för att kolla om det var ok att göra några studsar. Men VSG, sa dom, den var här ju nyss.
Samma plan men nya piloter, svarade jag. Ni är så välkomna, blev svaret från ESMS.
Henrik P tog en tur med VPL och Bo luftade YJZ.
Stugvärden fejade och putsade. Snyggt jobbat. Fin utsikt över banan.
Ser ut att bli lite blåsigare imorgon, men håller tummarna för ännu en fin flygdag.
Bilagor
5B234DBE-D78E-4C3C-908B-D37F608D33C8.jpeg (648.98 KiB) Visad 11099 gånger
A0C41764-48F1-472C-B549-4F50C1960C97.jpeg (955.99 KiB) Visad 11099 gånger
60C1E73E-0970-40AF-AADB-7A8E879506B4.jpeg (760.7 KiB) Visad 11099 gånger
Torsdag morgon 0736. Söderslätts flygklubb håller lufthavet i schack! Skrämmande syn dock...
Jag hade nog också blivit ganska rädd om jag blickat upp mot skyn då Här är en hårt censurerad film. Den är tråkig, men mycket fin morgon och jag tycker ljuset gör att både VPL och omgivningarna ser läckra ut. Hade ISO 800, WB 4000, Sharp Medium, 2.7K 50 fps, stabilisering på, resten default. Samma inställningar på em blev lite för mörka trots vackert väder.
forward slip = vingglidning
side slip = hänga på vingen landning istället för krabb
Tänkte på det du skrev Anders F, den förkortade behöver du endast dra vid första anropet efter "Sturup SEVSG" och de kvitterat typ "Sturuptornet, SEVSG". Information Shirley osv brukar jag alltid glömma säga.
Anmälan Svedala är bara "SEVSG, Svedala" eller som vi fick lära oss av vår radiokursledare Sebastian Jeppsson: "SEVSG, strax Svedala".
Överflygning fältet (ESMS) har jag även fått av Sweden fast på 2500 ft. Lär kallas "flat" på engelska.
Blev aldrig Domen då?
I måndags 30:e fick vi besök av VUZ, Ljungbyheds Dynamic med infällbara ställ och constant speed. Man trycks bakåt vid starten i den. VPL hängde inte med i första rotestarten trots att Elias låg på ca 50% gaspådrag. Vi drog till ESMH. Enskild landning där på bana 06 för första gången. Kul, varken han eller jag hade använt just den banan tidigare. Som vanligt fick man en icke optimal bana när vi frågade om "aktiv" men det blev överflygning och koll av vindstrut och därmed valde vi sned vänster sidvind 06 hellre än rak höger 32. (här finns upplägg för en skämtsam kommentar). De verkar hellre ge 14-32 pga att den är längre. Innan dess lite roteträning på 5000 ft med utsikt över Skälderviken, Kullen, Danmark och tidigare Ven. Vi bröt upp roten så VUZ kunde testa att dess FLARM fungerade vilket det gjorde utmärkt fint. Start 06 igen efter en fika och snack med kassören Jan-Eric och ett par andra FFK-roteflygare. Starten blev nu lite mer sammanhållen. Flög sträckan ESMH-ESTT på 30 min, strax under 130 kt i GS. Hade 2000 ft vid lökhallarna och dök mot fältet i Vne.
SEVUZ parkerad och försåtminerad
IMG_2151, VUZ best 50.jpg (1.17 MiB) Visad 11057 gånger
Bana 06 ESMH precis före finalsväng. När man ansluter till den vanliga medvinden 14-32 flyger man bortom nästa pir istället och sen finns lite trix med att lägga sig mellan två parallella vägar och senare använda några vita fyrkantiga byggnader som riktmärke för basen om det är bana 32. Bana 14 har final över hamnen och med plan som sjunker som en sten brukar de sikta på 700 ft vid en kran i hamnen och 500 ft vid strandkanten. Bebyggelsen sista biten kan ge ganska våldsam mekanisk turbulens, särskilt med vinden rakt i banan. Jag slås alltid av att fältet ligger mer "inne i bebyggelsen" än man tror. Lätt att börja spana efter fältet mer norrut än det verkligen ligger.
bas 06.png (3.94 MiB) Visad 11057 gånger
Final
final 06.png (4.1 MiB) Visad 11057 gånger
Kort final
land 06.png (3.8 MiB) Visad 11057 gånger
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
Roteträning med rödvita Fourniern SEUJC tis 31:e mars. Många vyer från Mårtens 360-kamera och en snygg samling med VPL där Mårten ligger i en cirkel ovanför med 20 graders bank på 2000 ft. Startar från Fridhem 28. Märkbar vänster sidvind på 03 vid fullstoppen.
Sen splittade jag upp ESMH-filmen från mån 30:e mars i två. Där var en del snygga scener av Kullen-landskapet från 5000 ft som behövde vara längre, och så visas utbrytning 2-4 i sin helhet utan "osorterade" övergångar. Första blev en aning för brant för att vara snygg. Lite lägre headcam än vanligt blev det på första passet. Medvind på basen på ESTT i del två.
Stannar kvar i mars ett tag till. Här några bilder Mårten tog av VPL 26:e mars efter att vi flugit tregrupp med Dynamic, FK14 och hans Fournier.
På mittenbilden ser man hans GoPro 360 på ett stativ precis vid åkerkanten vid tröskeln. "Ni hade ju kommit över tröskeln med så god marginal de andra landningarna, kunde blivit dyrt för mig". Skulle haft en bärbar flygradio, för han flyttade den mitt under mitt varv, från banans ena sida längre upp. Landningen blev dock filmad, så det är en ganska extrem vy. Håkan låg ner på samma ställe med en kamera när vi rotelandade med två Eurostarar någon gång 2019. Ska göra om den filmen, alldeles för lång.
landningar-2, 1080.jpg (1.23 MiB) Visad 10995 gånger
landningar-5, 1080.jpg (1.66 MiB) Visad 10995 gånger
landningar-6, 1080.jpg (1.33 MiB) Visad 10995 gånger