Hej!
Jag läser på Entry Point North till flygledare och hade förra veckan praktik på Sturups tornet när Håkan passade på att komma in och göra en studs på bana 17. "Skumpigt" sa Håkan på radio, inte så konstigt den här dagen med CB och TCU lite överallt i kontrollzonen
Är det nån som är intresserad av flygledareyrket så kan man gå in på http://www.bliflygledare.nu och läsa mer. En ny sökperiod öppnar v.40! Jag har läst i 5 månader och är klar med "Basic" skedet. Kan varmt rekommendera!
Låter jättekul med flygledaryrket, men tror jag får nöja mig med att motionera dem.
Igår 20:e fick vi besök från Västerviks Flygklubb av Mikael Fallsjö och familj, och han verkar vara både styrelse och ordförande. Klubben har bara åtta medlemmar och en Piper Arrow, men flera andra privata plan. Ingen skolning, men han var lite nyfiken på UL som föreföll vara en totalt vit fläck på kartan. Rekade vårt fält och planerar flyga hit. Insisterade nästan på att få betala landningsavgift. https://www.laget.se/VFK/
Träffade Daniel vid middagstid när han gjort 12 landningar så det räcker för ett helt år. Håkan hjälpte honom med 90-dagars. Gjorde själv ett par bedömnings innan jag fick skula undan CB´t och regnskuren.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
Fint väder för ett flygpass eller två. Blev ett skolpass med Tomas samtidigt som Sjöbos PA-28a kom på besök.
Senare på kvällen kom Jonny Nilsson ut med Ivan och Lizzie. Ivan hade segelflyget flr längesedan. Nu 86 år gammal så ville han ut på en lite flygtur. Det blev en riktig långtur. Vi flög österut längs kusten vidare upp till Ravlunda, Kivik och sen rundande vi Skånes sydöstra hörn varpå vi flög över Sövde och Ivans gamla tillhåll. Vi flög hem norr om kontrollzonen ner mot Alstad. Här begärde vi klarering och blev beviljade detta för flygning Anderslöv, Ugglarp och Minnesberg. Ivan fick se sitt hus från ovan! Slutligen gick vi ner och rundade Näset med en koll på sälarna innan vi landade. 1:50! Flygtid - vilken härlig flygning och vilket fantastiskt landskap. Jonny har varit fotbollsdomare och kunde ge en beskrivning av de flesta fotbollsplanerna vi passerade.
Jonny är socialdemokratisk politiker i Trelleborgs kommunfullmäktige och ”ålderspresident” dvs den politiker som varit med längst i fullmäktige. Vi är samma generation och goda vänner även om vi har olika politiska uppfattningar.
Brittsommar! 25-grader och solsken. Började med att ta emot två holländska UL besättningar som stått över natten. Nu ville dom tanka innan dom lyfte för att flyga hem. Sen kom en svensexa. Dom kom på ett traktorsläp! Tjugo-talet killar och brudgum! Klädd i judodräkt (brudgummen inte jag) bar det iväg upp i det blå. Per stod och väntade när vi landade liksom en buss till svesexegänget. Sedan for Viktor iväg med en Prova-På. Oddvar var iväg med ICM. Jens och Niklas klippte gräset inför morgondagens Öppna Hus. Linus hade rundturer for några bekanta och lite därtill. Två Esquil landade och fikade. Fullt hålligång m a o!
Skapade en egen tråd för F17-dagen som pågick samtidigt.
En film från förra onsdagen med landningar i rote med två likvärdiga plan för första gången på ESFA bana 22, dvs VPL och VPF. Den som flög etta använde endast andra steget för att ge tvåan marginal. På samma sätt drar inte ettan av helt till tomgång förrän man närmar sig sättningsfasen då båda planen övergår till att sköta sig själva. VPL som både hade mer bränsle och fotografen Rolf Spångberg som PAX var betydligt tyngre och byggde mer fart under final, så vi behövde ta ut tredje steg för att inte åka förbi. Vid andra landningen flyger det notoriska tredje ur med kraftig noshöjning, men det reder upp sig fint.
Dynamic WT9 landings in formation at ESFA (Denna är olistad. Ligger även en längre version utan musik på kanalen.)
Senast redigerad av 3 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.
Vi summerar en fantastisk flygmånad. Tyvärr så kom vi inte uväg på det planerade sommarlägret på Dala-Järna. Sämsta vädret på hela sommaren den veckan!
Vi genomförde vår Öpoet Hus dag i närmare 30-graders värme, så sommaren var inte över. Även idag är prognosen temperatur upp mot 25.
Undertecknad, som går en flyglärarutbildning på Backamo, besökte Sveriges västligaste flygfält i torsdags (29/8). Här har funnits flyg en tid men nu hade man bestämt sig för att bilda en flygklubb - Fjällbacka flygklubb.
Besökte sista torsdagsflyin:et på ESMK 29 augusti. Flög rote med VPF i varvet med tornet aktivt på bana 01.
WT9 formation flying at ESMK in the pattern (with music). Slutbilderna är bäst, fast det är lite stillbilder från 2018.
Ditresan söder om Sövde och in från North West över spritfabrikerna till bana 19. Man ser inte banan förrän väldigt nära på denna höjd ca 1000 ft. Fick klart in bana 19 vid South West, via North West, och sen hörde jag hur trafikplanet startade 01, så jag frågade om 19 fortfarande var aktiv, men dessa plan startar och landar nästan alltid i sin färdriktning, oavsett vind.
Hemresan kl 2005-2038. Väntläge Adam, sen rullande klarering för start bana 19. Man får ofta "klart söderut" osv där, jfr mot Sturup där jag alltid fått någon av inpasseringspunkterna. På samma sätt har jag fått flyga in på direkt final bana 01 på ESMK söderifrån. Fick sen klarerering på 2500 ft över Sturup CTR mot Vellinge, där var helt släckt på banan vad jag kunde se, och sen tillstånd lämna frekvensen först efter plané till 1500 ft. Det var den barska flygledaren som kom in på slutet. Hon håller koll på VPL.
Ettan drog inte på fullt, men ensam i planet denna gång hängde jag på med god marginal.
Den typiska vidvinkelillusionen, ser ut som planen är 30 m från varandra.
Ettan använder endast 2:a steg, och jag behövde bara ta ut 3:e en gång av de fyra landningarna som tvåa.
Elias som landat nära borgerliga ett par tillfällen har fått uppleva snygg banbelysning. Här är vi drygt en timme ifrån.
Väntläge Adam (södra taxibanan) före hemfärden.