Klubbdagbok 2019 juni

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2019 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag är på VM i precisionsflygning. Mer om detta under Resor!

Övriga klubbmedlemmar får skriva ”Klubbdagbok”!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Lördag 01 juni

Magnus Berggren är tidigt ute och börjar bygga ihop lekställningen.
Bild

Bo kontrollflög ICM på förmiddan efter Lars Thorséns service. Vi hade hjälpt honom sätta på vingen onsdag morgon 29:e och den kvällen åkte även Kolbjörn med ett kort pass i YJZ.

Jag och Bo flög YJZ på kvällen med fullstopp på Fridhem 2200.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Söndag 02 juni

Denna dag var "fullt hus". Det räcker att ta en titt på flightline.

Fem ESTT-plan på linjen
Bild
Bild

Lägg därtill Elias Sjölander som kom på besök med VSA från Hässleholm och Nils Håkansson i en Titan Mustang. Tyvärr tog jag bara bilder på Eurostaren...

När jag och Roland Lindoff gav positionsangivelse över Fridhem kvitterade Bo med "Nä, det där är en Mustang" (Bo tränade manövrer över Kämpinge och Foteviken) och jag svarade något i stil med "Haha, skojare där", men då hade Nils tydligen precis startat från Fridhem (första besöket var hos Anders Paulsson), så han måste flugit en runda eftersom jag och Roland gick mot Klagshamn, tränade svängar och lågfart och sen tillbaka för fullstopp. Först en stund efter det säger Bo att Mustangen ligger på final. Jag hinner se landningen men inte filma den. Fick dock med hans taxning och takeoff.

Bild
Bild
Bild

Titan taxi och takeoff
https://www.youtube.com/watch?v=JCdr6Z7xbW0

Elias landar VSA på cirka 180 m
https://www.youtube.com/watch?v=J7ZIGBMz9Fg

Ska försöka hinna med ett par filmer från bilderna nedan i dagarna.

Några bilder på tregruppen vi flög över Vellinge
Bild
Bild
Bild

Landningarna på Fridhem bjöd på utmaning. Jag hade sett det borde vara bana 10 när vi startade, men när Elias landade före mig hade han rak vänster sidvind på 28. Tyvärr var den variabel, så när jag låg på final hade där blivit medvindskomposant. Gav det två försök och flöt mer än halva banan båda, gav upp och provade bana 10 som gav lite motvind och en mer trygg fullstopp.

Omdrag 1
Bild

Omdrag 2
Bild

Fullstopp
Bild

Niklas Palmnert avslutade dagen med ett VSG-pass samt taxning med en av sina döttrar som var flygrädd.

Användarvisningsbild
HenrikP
Certifikat innehav: CPL

SEXXN

Inlägg av HenrikP »

SE-XXN var tyvärr den maskin som gick i backen igår...

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

P51D Mustang är visst månadens bild i Flying Legends kalendern. :roll:
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Mån 03 juni

Utforskade YJZ från högersits med ett avbrott för en skur. Tredje steg är rätt extremt. Går nog att göra lika branta inflygningar som med VSG om man håller nere farten.
Bild

Tis 04 juni

Henrik Johansson och Anders Sällström hade flugit VSG. Jag och Anders (främst Anders) avfettade den undertill så långt pappret räckte. Där är 30% yta kvar. Jag filmade sen triken med Christian Tregert efter hans önskemål. Gräsklipparmarodörerna Nick (Oddvars barrnbarn) och Victor fick varsin tur i varvet och över Kanalen med YJZ. Inget illamående.

Bild
Bild
Bild
Nick i högersits syns inte
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Ons 5 juni

Patrik Rostedt och Henrik Persson sticker ner till kontinenten på eskader med VSG.

Per Norén kommer till ESTT med sin Yak-55 för att träna på "inside tumble". Man tvärställer planet med ganska mjuk sidroderinput, tex åt vänster, och medan planets färdriktning ännu är dit högervingen pekar hinner man göra 2-3 loopar. Vi filmade med tre kameror och så småningom ska det bli en kortare och en längre film. Per gjorde om entrén över hangarerna, med rök. Jag stod ungefär vid 21-siffran, han dök ner bakom hangarerna, försvann ur synfältet och passerade oss strax under 400 km/h. Bo hade turen att komma ner där precis när han börjat.

Per laddar
Bild
Bild
Bild
400 km/h
Bild
Är man inte lite rädd att slå i vingen i tornet flyger man för högt
Bild
Rökspår
Bild
Han ser ner på oss
Bild
Ser ut som en hård julklapp
Bild

Blev sen en kvällstur med YJZ och fullstopp på Fridhem. Stillbilden här är dock från 31 maj.
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Tors 6 juni

No flying. Regn? Minns inte.

Fre 7 juni

Fredrik Spong flyger in sig själv på SEYJZ. Jag filmar hans tre sista landningar på 03. Två med 2:a klaff och sista med 3:e.
https://www.youtube.com/watch?v=vvartDTihsA

Takeoff
Bild
Andra
Bild
Tredje
Bild

Gjorde själv några landningar efteråt där jag testade första steg de två sista. Höjer nosläget märkbart, dock inget unikt.
https://www.youtube.com/watch?v=YFRW8ly8zrc

Takeoff. Allting är grönt.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Tysk maskin som landat fred 7 juni på em. D-EFFC. Jodel?
Bild

Lörd 8 juni
Samling för inflygning och genomgång av daglig för YJZ med Fredrik Spong. Anders Sällström, Björn Härstedt, Roland Lindoff och Per Almlund. Alla avstår flygningen pga stundtals 20 kt rakt i banan.

Sönd 9 juni
Jag och Björken gick igenom daglig för YJZ och skulle precis flyga en runda när Mr Bendix plötsligt drev med oss (startmotorn slirade). Ännu ett tålamodsprövande (men karaktärsdanande) antiklimax.
Patrik och Henrik anländer med VSG från EDAZ SCHONHAGEN och frågar hoppfullt "om jag ska ha kärran".

Nu är jag snart ikapp. :)

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Hälsning från Spanien

Bra jobbat Fredrik! Men fler kan skriva!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Mån 10 juni

Kan inte bara sitta och skriva i klubbdagboken, så körde ner för att snacka med Per, men Plåtkråkan sa nej. 15 kt i sidan är för mycket. Det dyker upp en SEVSZ på radion och medvinden. Visar sig vara en FK9 från Kristianstad med en fallskärmshoppare (Sebastian) i högerstolen. De tog av högerdörren och sen skulle han hoppa ner till någon som fyllde år i Vellinge. Piloten kom snart tillbaka och hämtade dörren. Hade köpt planet i Holland och nyligen sålt det, men ännu ej levererat. Lättningsfart 60 km/h. Han tappade checklistan uppe vid 03. Ska nämnas att efter hans inträde i varvet sjönk vindstyrkan och höll sig sen runt 10-11 kt i sidan som max, men i det läget hade Per redan blåst av. Han är ju ingen gust-kramare :lol: :lol:

Bild
Bild
Bild

Anders Paulsson har varit här minst tre gånger (olika dagar) med sin nya Lill-Cub för tankning samt träning av start och fullstopp.

Tis 11 juni

Oljebyte och byte av oljefilter på YJZ inför stundande 100-timmars. Vi har av startmotorn och kontrollerar att den funkar och där är inget bendixdrev som hoppar fram, men något är oklart med batteriet. Det har gått att ladda med Bo´s provosoriska kontakt, men nu indikerar inte laddaren längre full laddning efter tillräcklig tid, och det verkar inte orka driva vare sig två skärmar eller startmotorn trots laddkabel i hela tiden.

Gräsklipparmarodörerna kom ner (per cykel) och ville klippa, men bara ca 20 min soppa kvar.
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Under "Resor" finns liten berättelse från SkåneEskaderns härjningar i Tyskland och Frankrike förra veckan. Mycket nöje!
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Hälsning från Castellon

Härligt att läsa att det är full rulle hemma på Söderslätt.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Måndag 17 juni

Gjorde 11 bedömnings utan klaff med YJZ. Vinden var 5-7 kt rakt i banan, vilket gick att utnyttja om man ville komma ner brant med låg fart nära stall (90 km/h så en bit ifrån). Bäst kändes dock de flackare inflygningarna med lite högre fart ca 105 km/h. Märkte att kommer man över tröskeln i den farten på tomgång så blir man ändå av med farten snabbare än om man drar av gasen vid 95-100 km/h i en normal landning.

Svårt att säga om vind rakt i banan gör det lättare. De första fyra blev antingen för korta eller för höga. Femte ok fullstopp. Resten funkade.

Pass 1 med två som inte orkade fram och den femte lyckade. Musik.
https://www.youtube.com/watch?v=cF1uz9OEh4U

Pass 2 tre höga med sättning vid bedömningströskel/mitt på banan och två flackare med mer normal sättning.
https://www.youtube.com/watch?v=lipF64lveE0

Bild
Bild

Tog även några stillbilder av Christians trike SEVEB.
Bild

Månen stod lågt kl 2226. Hade gått att flyga i varvet hela natten.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Ludde får flyga med pax

När man tagit sitt ULB-cert måste man flyga 10 timmar själv, innan man får flyga med passagerare.

Ludvig fick certet i början av april och hade idag uppnått 10 flygtimmar till.

I vår klubb har vi regeln att första passageraren ska vara en av flyglärarna, motorflygchefen eller ordförande.

Idag var det jag som hade äran.

En glad Ludde taxar in efter sin första flygning med en passagerare.
Bild

Skriv svar