GPS AVMAP EKP V

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

GPS AVMAP EKP V

Inlägg av FredrikH »

Flygpågen aka Hans Pålsson har laddat upp en liten demo av ny GPS i SEVIK (Hässleholms läckra vita Eurostar av den äldre typen utan skena i rutan). Verkar vara en annan person som pratar.

Bild

Vi har ju EKP IV i SEVPL, men där är så vitt jag vet ingen EFIS-funktion.

Ser ut som de bytat ut km/h mot knop också.
Bild

Gamla instrumentbrädan
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Hejsan!

Jodå, visst är det min vackra stämma som hörs i lite olika volym under klippet. Spelades in på min iphone med mic inkopplad men jag är tveksam till om det verkligen var micen som tog upp ljudet. :)

AvMapen är en intressant tingest där EKP V bjuder på lite mer möjligheter än IV. Men för att EFIS ska fungera behöver man köpa till en ADAHRS-enhet vilket vi har gjort. Resultatet är riktigt bra och fastän skärmen är placerad i panelen "som en GPS" fyller den helt klart behovet av en horisont. En bild på hela alltet in action finns här: http://hlmfk.se/vik-flyger-igen/

VIK är en mycket trevlig maskin men med några år på nacken. Vi bevakar hela tiden vingglappet (vingkopplet slits med åren och det tillåts bara ett visst gradtals glapp). Det är inom marginalen men 15 år i luften gör att det nog behövs större ingrepp för att behålla den luftvärdig, inom en ganska snar framtid. Men den tiden, den sorgen!
Yikes!

Skriv svar