Klubbdagbok 2018 juli

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Fridhem med VPL före Landskrona 15 juli. Två landningar. På första studsen är finalen ovanligt hög, vingglider så höjden fixar till sig, men farten blev en aning hög för fullstopp. Det är stor skillnad att ligga på 700 ft jämfört med 400 ft vid kyrkan.
https://www.youtube.com/watch?v=EI99AnRYvUc

High as a kite
Bild

Autobahn till Fridhem
Bild

Vy över tröskeln till bana 28
Bild
Bild

Två varv runt ESML samma datum. Filmat både utifrån och från cockpit. Detta är en riktig studie i termiklandning på asfalt, planet vill liksom aldrig landa. Syns mest utifrån faktiskt. Jag kände även av termik ca 100 m före tröskeln båda gångerna, farten stack då även upp till 70 kt, men sen när Bo flög ett varv var där inget.
https://www.youtube.com/watch?v=EL3vTkuyz_s

Bild
Bild
Bild

Sista studs och fullstopp med VSG mellan kl 14-15 den 16:e juli. Mycket skumpigt och termiskt, men syns kanske inte så bra. Vinden var helt perfekt annars, svag och snett från vänster i bana 21, men det kändes inte som läge att träna finlir. Från marken tyckte jag det såg snällare ut än det var, troligen för jag jämförde mot molnen på Aero Expo-dagen, där var det rejält skakigt.
https://www.youtube.com/watch?v=B-P8cqMxvbE

Moln på ESTT 16 juli
Bild
Bild

Moln på Eslöv Aero Expo 20 maj
Bild
Bild

johanarnesson

Tre pax på tre kvällar! Underbar flygvecka! Var är alla?

Inlägg av johanarnesson »

Härlig flygvecka avslutas med ett varv runt Malmö en fantastisk kväll! Som att flyga genom ett akvarium.

Torsdag - pax vänner från Stockholm
Fredag - bad i Höllviken och ett snabbt stopp förbi flygplatsen filmade Fredrik Hs landningar
Lördag - lyckades lura upp min flygrädda svägerska
Söndag - ett varv runt Malmö med Oscar A och landningar med Fredrik H

Det har varit magiskt flygväder varje kväll... Var är alla?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[/img]

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Söndag 22 juli

Fina bilder med episk solnedgång. VSG blänker som ett svärd värdigt denne luftens riddare. Körde ner till fältet och tajmar det ganska bra med att Johan Arnesson korsar fältet med VSG och gör en snygg landning i vindstilla. Sen ser jag att han har självaste Oskar Ahlm med sig, måste varit uppemot ett år sen man såg honom. Johan var lätt besviken över att jag inte filmade så de drog iväg igen för några landningar så han får visa upp sig på youtube. Sista fullstoppen blev oförskämt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=56L34U8plL8

Bedömningslandning som blev en lågsniff. Värst vad VSG ser ilsken ut.
Bild

Jojo, nu ska det åkas på bakhjulen också!
Bild

Stugan med zoom från ett par hundra meter
Bild

Avslutning på kvällen i Håkan Sjöberg-stil. Ett par minuter senare var solskivan nere vid horisonten.
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Vi backar bandet till i fredags den 20:e juli runt 1630. Jag flög upp de sista 20 min på VPL innan 100-timmars, och Johan A tittade som sagt ner och höll i ena kameran på tre av studsarna. Egentligen för varmt för att flyga, påverkade fokus på uppgiften. Inte mina mest fantastiska landningar heller, där kunde varit mer högerpedal på en del. Jag accepterar tex att dra på och stiga med viss krabb från flöjeleffekten trots att jag skulle kunna trampa lite till. Sen förstärks flöjeleffekten/slipströmmen också av ojämnheterna i banan. Lättar man precis från ett gupp vrider nosen upp rätt brutalt. Tror mycket handlar om att jag vill flyga passet med en känsla av finlir, men situationen kräver mer bossighet med högerpedalen. Snygga stillbilder blev det i alla fall med lite flygkänsla.

Two Cameras Five Landings SEVPL (July 20, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=p8_4NruHc7k

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

En julidag på Slätten

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Johnny och jag fortsatte med att få upp panel på söderfasaden. Inte helt lätt i värmen - puh!
Bo monterade in solmarkisen i SG. Ger skugga men fy vad hett det är likväl.
Sen landade Klara med en helikopter! Med hade hon tre herrar en som ägde helikoptern. En äger en annan helikopter och den tredje brukar besöka oss med sin gyrokopter.
Björn lyfte med PL innan jag la av för dagen.
BildBild

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbstugan nya fasad

Så var vi runt hela klubbstugan med tilläggsisolering och vattenspont. Massor småarbete återstår. Tilläggssolering av loftet och panel på gavlarna ända upp. Målning, plåtarbete och foder utvändigt. Lite jobb invändingt bl a ite eljobb. Men det kommer efterhand.

Johnny jobbar med de övre vattesponten.
Bild

Nock för idag!
Bild

Lite skruv har vi dragit i!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Väderhinder

Skulle fluget till Gävle i dag för att delta i Gävleranking. Skulle fluget med Eslövs C152 tillsammans med Peter Hellström. Tävling viktig för mig eftersom jag med min tredje plats från SM är nära att bli en av landslagets piloter i nästa års VM. Detta hålls i Castillion, Spanien.

Nu blev det doch så att meteorologen konstaterade att imorgon i Gävle så blir det kraftiga regnskurar med inslag av åska! Garanterat! Även söndagen blir liknande väder. Inte rättvisa tävlingsförhållande så Gävleanking sköts upp.

Peter och jag bestämde oss för att flyga över till Landskrona och där nyttja tävlingsstråken från SM och genomföra en rikslandningstävling. Vi lockade dit Andreas Söder för att delta och Niklas med Elias kom med VSG flr att titta på.

På Landskrona var det full fart på segelflygverksamheten.

Hur det gick? Jo ganska skapligt med rådande termik och vind. Uppmot 20 knop doch rakt i banan.

Andreas fick 262 prickar, jag 316 och Peter 319.

På Eslöv landade en av de finaste RV6 jag skådat medans vi väntade på att få besked från Gävle. Piloten som själv byggt kärran skulle med sin medpassagerare besöka Blackwing. Niklas Anderberg kom och hämtade dem. När vi kom tillbaka från Landskrona så kom även dom tillbaka för att flyga hem till Kalmar. Då gjorde piloten som Bombi Bitt! Han hoppade ur dojorna! Och glömde kvar dom!

Fin RV6a!
Bild

Icke Bombi Bitts men kvar står dom!
Bild

Niklas och sonen Elias kollar landningar.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lördag 28 juli

Tomas skolade och när han skulle avsluta för dagen så uppstod en brand på stubbåkern öster om banänd 03. Snabb brandspridning men också snabbt larm och utryckning från brandkårerna i Trelleborg, Vellinge och Höllviken. Släktes snabbt och blev inget hot mot varesig Fredshög hästgård eller våra byggnader. Nåväl vi ligger i norra delen men brandspridningen var snabb. Annan gröda öster om banan som inte var lika lättantänd stoppade upp spridningen och så kom ju brandkåren. Branden ringades också i av en traktor sim plogade runt branden.

Plöjning så det ryker! Inte rök men beskrivande bild av hur torrt det är i marken.
Bild

Brandbilar! Yes!
Bild

Avbränd stubbåker
BildBild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Man känner doften från brända jordens taktik när man går förbi området från bilderna i inlägget ovan. Fantastiskt fin kväll igår, speciellt mellan 2030-2130, men det mörknar snabbare nu. I verkligheten var det rätt stor skillnad vad gäller ljus mellan dessa klockslag på bilderna. Om en månad är det mörkt vid 2100, men huruvida det är klar himmel eller inte samt månljus påverkar både till och från vad som känns bekvämt.

Laddar upp en filmsnutt från igår, men är bara på runt 30%.

Start igår 21.25
Bild

Näset från 2000 ft
Bild

Inför landning 21.45
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Från igårkväll:

Dynamic WT9 Evening Flight At ESTT (July 30, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=AeS-miBMQ_s

Inget polarisationsfilter på kameran vid detta tillfälle, ej säker men misstänker det kan göra bilden mörkare vid svagt ljus. Däremot testar jag ett digitalt protune-filter som ger lite skarpare kontraster och starkare färger, men även gör det lite mörkare. Särskilt instrumentbrädor. Har även hittat ett nytt sätt att exportera i GoPro Studio, via Archive, där finns 5 lägen i stigande ordning: low, medium, high, filmscan1 och filmscan2. Alla dessa exporteras till en AVI-fil, och även low blir en mycket större fil än den mp4 -variant jag kört med förut, samt blir mycket bättre på youtube. Av någon anledning så gör inte youtube bakgrunder som träd, fält osv. suddiga när man använt Archive-läget, vilket är utmärkt. Bara synd att det tagit ett och ett halvt år att komma på det.

Det jag gjort tidigare är att exportera till mp4 i customläge, (kamerafilen är ju mp4 från början), med samma bitrate som originalfilen (Mbps 31) och samma upplösning och fram rate 1080@60. Trodde detta var det smartaste, för syns ingen kvalitetsförsämringen på datorn, men när youtube bearbetet en sådan fil blir där en försämring. Denna mp4-metod rekommenderas tyvärr felaktigt av flera, både i filmer och annorstädes.

Jag vet inte skälet till detta, men en sak är gemensam, om man laddar ner filmen från youtube i högsta kvalitet blir den i båda fallen ca 10% av storleken som den jag laddar upp, så youtube gör i båda fallen en avsevärd reduktion, den blir bara mycket mer synlig i ena fallet. Nu i senaste fallet när jag använde filmscan2 ca 20GB för en 8 min film! Hade blivit ca 1.8 Gb i tidigare mp4-läget. Så med AVI-metoden är det inte läge att spara exportfilerna längre. :)

Ok, det var mycket info, men någon som använder GoPro Studio kan ha användning för det, för försämringsproblemet kan vara specifikt för detta program och denna setting. De som tex använder Adobe Premier har säkert ett bättre utgångsläge (misstänker jag).

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Siste juli

Tisdag 31 juli.

Lite ”svalare” i dag! Ca 25 grader!

Jag och Johnny bestämde oss för att nu måste vi tilläggsisolera ovanbjälklaget. Så nu är stugan snart redo att möta vintern.

Johnny langar upp isolering!
Bild

Isoleringen börjar komma på plats.
BildBild

Skriv svar