Blackwing Aero Expo 2018

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Blackwing Aero Expo 2018

Inlägg av FredrikH »

Första filmen. Start, landning, taxi, lite av cockpit med mera från 19-20 maj. Kommer en från luften med head cam snart.

Tredje bilden är från söndagen och som ni ser på molnen var det en aning turbulent.

Blackwing Aero Expo 2018 (ground camera)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Blackwing head cam (Aero Expo 2018)


Fick testa cruise climb till 2000 ft över Ringsjön, några branta svängar och ett par gungor med något lägre g-krafter än de Mikael gjorde. Nu går jag efter vad jag minns han sa, har inte dubbelkollat med EFIS´en, men han bör ha dykt upp till 140 kt innan upptagning och sen ca 120 graders bank på toppen. Jag ska ha börjat från planflykt i 120 kt och sen inte riktigt lika branta, men jag tror mina kom ner närmare stallfarten. Den här gången kändes det bara bra, medan Per Noréns våren 2016 var snäppet mer brutala och där jag precis balanserade på rätt sida om gränsen att bli åksjuk. Antar att man vänjer sig. Även Bob Hoover fick tvinga sig att komma över det innan han kunde hälla upp en kopp kaffe samtidigt som han gjorde en looping med avstängd motor på minimal höjd.

Synd bara att söndagen var turbulent, och båda dagarna hade väldigt variabel vind, men man kan inte få allt. Ska försöka lägga ut texten mer efterhand och posta fler bilder från dagarna som helhet.

Bild

Bild

Ingen dålig vingform!

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Gjorde en jämförande studie (Blackwing vs Dynamic) för landning på bana 12 i Eslöv (ESME).


Vänster vs höger sidvind och mycket stor skillnad på fart, vi talar om uppemot 20 kt då Mikael Carlson flög bas och åtminstone början av final med 75 kt TAS. Det han gör bör motsvara hur Håkan landar privat vad gäller stil, dvs det han beskriver som "påbörjar utflytningen före tröskeln". Inget han lär ut i skolningen, men jag misstänker det kommer från Bulldog-tiden samt att man tvärtom behöver behålla gaspådrag när man intar landningsattityden så långt före, istället för att dra av till tomgång som vi gör vid upptagning.

Detta bör ge bättre kontroll över sättningspunkten, men samtidigt, stannar motorn är väl minuslandning i det närmaste garanterad?

Skriv svar