STORT, STORT GRATTIS, JOHAN!!!
Johan Arnesson är certifierad!
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Johan Arnesson är certifierad!
Söndagen den 27 augusti 2017 är en stor dag i Johans liv. Han flög då upp och blev godkänd för Poul S i Hässleholm. Lite väntan på portgången, sedan har vi en pilot till i klubben. Är det den femte i år?...
Grattis Johan!
Jag har hela din uppflygning filmad plus lite av resan dit och hem. En intressant färd, vi startade med 18kt i sidan från höger på ESTT bana 21, landade på ESFA bana 04 med 03kt och ca 45 graders infallsvinkel från vänster. Sen var Poul försenad då han först hade uppflygning med sin elev Elias på ESMK (som flög upp för Roger Höglund) så vi kom hem ganska sent.
Himlen var klar vilket ökade oddsen något, men det mörknar bra mycket snabbare nu än i början av sommaren då mörkret faller mer gradvis. Från Malmö såg vi Sturup som ett stort ljusspel och det var ju alternativet ifall inte vår bana varit synlig. Eslöv hade nog varit det bästa alternativet, de 15-20 min det tar till ESTT därifrån gör mycket så här års, men istället föll valet på bana 03 och en lycklig landning där 21.00.
Äventyren var dock inte slut för Johans del då han bil gick sönder direkt han kommit ut på E6 mot Malmö. Det blev 1,5 timmes väntan i vägkanten och sen nattligt besök hos Peugeot istället för den planerade gin och tonicen.
Start ESTT 15.10

Johan knäppte en bild av Bosjökloster

På lång final bana 04 ESFA 15.55

Uppflygningsklubbstugan, Temple of Doom

Johan och Poul startar bana 04 18.45

Bedömnings ESMK bana 01

Hammarsjön nordost om ESMK

Bedömnings ESFA bana 22

Taxi efter intensivt test 19.50

Två godkända piloter, Johan och Elias, med Poul Strömberg.

Vi lämnar ESFA´s trafikvarv för hemfärd 20.20

Malmö by night ca 20.50

Jag har hela din uppflygning filmad plus lite av resan dit och hem. En intressant färd, vi startade med 18kt i sidan från höger på ESTT bana 21, landade på ESFA bana 04 med 03kt och ca 45 graders infallsvinkel från vänster. Sen var Poul försenad då han först hade uppflygning med sin elev Elias på ESMK (som flög upp för Roger Höglund) så vi kom hem ganska sent.
Himlen var klar vilket ökade oddsen något, men det mörknar bra mycket snabbare nu än i början av sommaren då mörkret faller mer gradvis. Från Malmö såg vi Sturup som ett stort ljusspel och det var ju alternativet ifall inte vår bana varit synlig. Eslöv hade nog varit det bästa alternativet, de 15-20 min det tar till ESTT därifrån gör mycket så här års, men istället föll valet på bana 03 och en lycklig landning där 21.00.
Äventyren var dock inte slut för Johans del då han bil gick sönder direkt han kommit ut på E6 mot Malmö. Det blev 1,5 timmes väntan i vägkanten och sen nattligt besök hos Peugeot istället för den planerade gin och tonicen.
Start ESTT 15.10

Johan knäppte en bild av Bosjökloster

På lång final bana 04 ESFA 15.55

Uppflygningsklubbstugan, Temple of Doom

Johan och Poul startar bana 04 18.45

Bedömnings ESMK bana 01

Hammarsjön nordost om ESMK

Bedömnings ESFA bana 22

Taxi efter intensivt test 19.50

Två godkända piloter, Johan och Elias, med Poul Strömberg.

Vi lämnar ESFA´s trafikvarv för hemfärd 20.20

Malmö by night ca 20.50

-
johanarnesson
Tack alla! Det känns så bra!
Det var en fantastisk dag! Jag skall skriva lite i forumet här om upplevelsen!
Tack Fredrik för att du la upp bilder på landningen på ESMK och 600ft landningen i medvinden efter motorstop i start på ESFA. De är jag riktigt nöjd med.
De andra två "normala" bedömningslandningarna på ESFA kan du klippa bort!
Tänk va nytt fält, "inga riktmärken" och nervositet gör med flygfinessen! 
Det var en fantastisk dag! Jag skall skriva lite i forumet här om upplevelsen!
Tack Fredrik för att du la upp bilder på landningen på ESMK och 600ft landningen i medvinden efter motorstop i start på ESFA. De är jag riktigt nöjd med.
De andra två "normala" bedömningslandningarna på ESFA kan du klippa bort!
Flygningen ESTT-ESFA
https://www.youtube.com/watch?v=aW_iHkCHC1g
07.30 kort. Vi kommer in på lång final bana 04.
https://www.youtube.com/watch?v=aW_iHkCHC1g
07.30 kort. Vi kommer in på lång final bana 04.