Johan Arnessons och Oskar Ahlms första EK!

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Anders S

Johan Arnessons och Oskar Ahlms första EK!

Inlägg av Anders S »

Våra duktiga och flitiga elever ligger i. Det lönar sig!

Söndag em den 3/7 2016 är en stor dag i Johan Arnessons och Oskar Ahlms flygarliv (och deras vanliga liv också)!

Nu var det äntligen dags att släppa taget och att flyga på egen hand.
Det klarade de med glans med noshjulet prydligt lyft vid sättningen.

STORT GRATTIS TILL DETTA, JOHAN OCH OSKAR! Härlig känsla, eller hur?

Första kyssen är fantastisk, men det här kommer högt på listan också...:-)

Sov gott inatt, om ni nu lyckas somna...

Bild

Oskar Ahlm

Nav-runda + EK

Inlägg av Oskar Ahlm »

Efter frustrerande men fullt nödvändig planering var det så dags för nav-runda för min och Fredrik Spongs del.

Jag kände mig väl förberedd efter att ha upprättat driftfärdplan samt följt ett gammalt Håkan knep bestående av utrskift av TAF samt METAR för sträckan. Tyckte att rådande väder stämde hyggligt med prognostiserat.

Mina brytpunkter för stäckan bestod av ESTT - Smygehuk - ALMA - Assmåsa(Minns ej namnet på sjön) - ESMI - Bosjökloster - ESME - Lomma K:A - Lernacken - ESTT. Efter start passerade vi över hamnen i trelleborg med siktet mot smygehuk. Därefter hittade vi ALMA-fyren. Mitt ute på en åker står den.

Efter hård påpassning av Fredrik beträffande min inte helt adekvata höjdhållning nådde vi Sjöbo. Trafik på frekvensen och medvinden så istället för att gå rakt in på en lång final som planerat gjorde jag en halvcirkel och anslöt bakom trafiken på medvinden. Kartan räcktes till Fredrik för att kunna med fria händer genomföra studs-gå med VSG. Studs och gå blev det och med full gas vinkade vi till åskådarna när vi sedan steg ut mot nästa delsträcka, Bosjökloster.

Höjd, höjd och åter höjd. Klart märkbart är också att marken kryper närmare en inåt landet även vid bibehållen höjd, 1200 ft AMSL. Märkbart också är hur mycket man saknar kursgyrot. Magnetkompass är bra, på en SEGELBÅT...

Nåväl, efter en kvarts flygning ungefär gick vi ut över östra ringsjön och knäppte några bilder på Bosjökloster på norra sidan. Sväng påbörjades mot medvinden på ESME. Anslöt korrekt och när jag vände in på höger bas hör vi en Cessna ropa vänster bas. Varför han kom in vänster bas till bana 30 som det råder höger varv på är för mig en gåta. Han var i vart fall tydlig med att han hade kontakt med oss redan i första ropet. Några sekunder senare fick vi kontakt på direkt kontrakurs. Samtidigt gör han en brant sväng in på final, ropar att han avser landa Stråket bana 30 varpå vi följer efter och studsar på asfaltsbana 30. Sättning gick galant, 2:a för min del på asfalt. Vinden låg dock hyggligt i banan och jag inbillar mig att skillnaden asfalt / gräs blir påtagligare med tilltagande sidovindskomposant. Byggde rejält med fart innan ett brant upptag och siktet sattes mot Lommabukten.

På väg mot Lomma K:a stötte vi på kraftig nederbörd. Hade aldrig flugit med regn på rutan förut så det var också spännande. Vi flög precis i utkanten av molnet som parkerat sig strax norr om min färdlinje. Väl framme vid Turning Torso tog vi lite bilder och sen passerade vi ett ganska glest Ribban. Fick en bild på min lägenhet från ovan också :) Mot Lernacken och kraftig termik.

Strax efter att ha passerat över bron så får jag påpassning av Fredrik igen beträffande höjden. Denna gången på andra hållet! Vi hade stigit rejält på bara nån sekund och med vetskapen om höjden för Köpenhamns TMA så var det snabb plané som gällde. Tanken började sina och nosen pekade återigen mot slätten. Korsade banan på 1000 fot och landade strax efter VPL.

Naven i helhet kändes bra då jag aldrig riktigt kände mig "bortflugen". Nu är ju som sagt vår geografiska placering oerhört tacksam så det ska bli spännande och se hur man reder ut de småländska skogarna.

SEN... var det dags för EK efter en tankning av flygmaskinen. Ställde upp för motoruppkörning och ser i ögonvrån hur det smäller en blixt utanför hamnen i Trelleborg. Ropar på Fredrik över radion som ger klart för 1 varv. 2 blixtar till dock lite längre bort men vinden drar CB:et bort från oss.

Ställer upp bana 21 med förvånandsvärt lite nervositet, nästan ingen alls. Man har ju tänkt många gånger hur det ska kännas och trott att stressfaktorn skulle vara enorm så nu blev man nästan nervös pga avsaknaden. Full gas, höger pedal och allt det där. VSG lättar innan jag hunnit passera husvagnen. Fart 60 , fart 60 , fart 60 , STIG. Nu däremot ökade pulsen vid insikt om att man helt ensam är ansvarig för ens egna framtid välbefinnande. Med djupa andetag försvann dock nervösiteten igen och varvet fortsatte.

Med 12 kt rakt i nosen och en lättare maskin blev GS låg vid sättning och jag tror fasen jag lyckades genomföra en ladning som självaste Håkan "noshjul" Sjöberg godkänt. Fullt utstålad på en halvmeters höjd. Taxade in och bad omedelbart om en runda till. Sagt och gjort. Således var första 2 fullstop genomförda i EK.

Detta firades senare med grillning, champagne och andra rusdrycker ackompanierad av den första EK-flygaren för dagen, Johan Arnesson. Mycket trevligt! Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

En händelserik flygdag, och kanon att du skriver så utförligt! Fler borde göra detsamma!

Lite kommentarer.

Tänkte på det här med brytpunkter, verkade på Poul som att han ville ha koordinater med för allt utom rapportpunkter och radiofyrar. Har frågat på mail men inte fått något svar än. Minns inte att Håkan var strikt med detta, dvs kyrkor, vägkorsningar, småorter kunde skrivas precis som du gjort här!?
Att ange platsindikator för flygplatser man inte tänker landa på är ej ok minns jag, men det är alltså ok för studs och sen fortsatt färd?

Ja, magnetkompassen. Enda sättet att använda den är att flyga plant, konstatera hur många graders kursändring behövs, och sen ta ut ett riktmärke. Tittar man på kompassen medan man gör en sådan sväng kan den mycket väl gå åt motsatt håll.

Spännande med den mötande Cessnan. Han kanske var från High Chaparral FK eller så har Eslöv ett VIP-varv? ;)
Har funderat på hur det blir om någon vill använda 12/30 och en annan 06/24. Har svårt att ta in det här att man flyger två olika varv samtidigt, men så länge man håller koll på varandra så... Tröskeln för bana 24 har en potentiell kollisionsrisk med rullande på asfaltbanan tycker jag. :shock:

"Grässtråk 06/24 är ca 470 Meter lång ( Bana 06 ca 370 Meter lång ) och 30 Meter bred."
http://www.eslovsflygklubb.se/?page_id=164

Höganäs har också potential för två samtidiga varv, men banorna korsar varandra så trösklarna ligger därmed mer tryggt till.

Dramatiskt att få intitationsriten kantad av blixtar. Jag hade en örn på banan precis före min EK. Sen det här med nervositeten, den hade jag också mest förväntat mig långt före själva händelsen, tex när jag körde till lektionerna i höstas och tänkte att "vilken tur det inte är idag jag ska göra ensamflygning". Men sen infann sig en märklig trygghet just för att ligga i hemmavarvet som kvarstod även under min ek.
95% koncentration och 5% känslor skulle jag säga. Den där ensamma utlämnade känslan kom först på dessa mini-navar jag tvingades ut på. Detta är förstås olika för alla, och därför är det så kul när folk berättar. Ett väldigt tydligt minne är det i alla fall, till skillnad från de flesta lektioner, som ofta är svåra att separera från varandra.

Oskar Ahlm

Inlägg av Oskar Ahlm »

Gällande brytpunkter fick jag inga kommentarer på detta men bra att veta att flygplatsindikator ej skall användas annat än vid (LAND) eller (STUDS).

Bra tips angående M. kompass.

Beträffande landningen på ESME så var det inte bana 06/24 som Cessnan använde utan grässtråket som ligger helt parallellt några meter öster om 12/30. Det ska vara där fallskärmshopparna landar tydligen.

95% koncentration 5% känslor skulle jag säga är hammarn på spiken.

Vart har dina mini-navar tagit dig? Bra att veta ungefär vad man kan förvänta sig.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Jo, jag var med på att Cessnan landade på grässtråket 30, har bara funderat hur det blir om folk vill flyga olika varv. Tex rak motvind i bana 24 för vissa, medan de som vill använda asfalt då har bana 30 aktiv.

Här kan man zooma in Eslöv:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... kEv58ebawA

Första mininaven var till Trelleborgs hamn, följa järnvägen upp i en halvcirkel tillbaka så man passerar vattentornet på sin vänstra sida. Då kommer man direkt mot Skegrie kyrka, förutsatt att man lämnar järnvägen.
Gör man inte det kommer man norrut, vilket jag gjorde så tvingades vända W/SW senare på ren känsla, vilket också förde mig till Skegrie kyrka.
Därifrån Rängs kyrka, Lökhallarna och fältet.
27/2-16, 3 landningar ESTT, 25 min

(Går man rakt västerut där järnvägen korsar 108:an hittar man Tågarps-fältet med sin karakteristiska form av en oljepåfyllningspapptratt. :) )

Andra gången var att runda Näset längs kusten och tillbaka, men kusten låg insvept i dimma så jag bröt mot den ordern. Cirklade några 360 över Skanör/rondellen där Strandbadvägen börjar istället, vilket ändå kändes ganska pressat med marginellt VFR, sen 360 över skjutbanan och även ett par 360 över Kanalen på ett par ställen. Lokaliserade sen Fridhemsfältet, Rängs kyrka och snurrade där lite för att återgå till fältet.
28/2-16, 5 landningar ESTT, 40 min

Tredje var lite längre. Trelleborg-Oxie vattentorn-Klagshamn småbåtshamn-ESTT, med ett par 360 över Fridhem. Denna hade jag gjort driftfärdplan till, och naven gick utan problem. Mådde dock illa under hela flygningen pga ett par brie-mackor jag tryckte ner precis före. Tänkte jag behövde lite extra energi, men fan vad jag bedrog mig. Testade en brant sväng i 45 grader, men det var inte att tänka på mer än normal flygning märkte jag snabbt.
Man kan säga att själva njutningen av flygningen försvann totalt, och förvandlades till att bita ihop inför ett jobb som måste göras.
Det var också denna gång jag hade cirka 5 kt vind vid starten med säg 60 graders infallsvinkel, för att vid landningen ha 13-14 rakt i sidan från höger på bana 21. Ingen sa nåt på radion, och jag kollade inte vindstruten utan märkte det först på finalen. Men det var bara att anpassa uppehållningen och "åka mot siffran". Mats Sjöholm var där och berättade att Håkan höll för ögonen under sättningen, men det gick bra. Man ska ju räta upp precis för sättning med pedalerna, och samtidigt skeva mot vinden så planet sätter i ena hjulet först om möjligt, och det behövs stora spakrörelser i så låg fart. Som sagt, jag gjorde inte allt detta enligt boken, utan det blev väl lite hemmagjort och till hälften rätt, och där var mycket riktigt en tendens för vänster vinge att dippa i marken. Skulle säga den var halvvägs nere, så ingen panik, men Håkan beordrade fullstop efter den studsen och den blev också ok.
31/3-16, 2 landningar ESTT, 40 min

Ovan nämnda sidvindslandning boostade självförtroendet något enormt, och det var större då än nu 70-80 landningar senare. Har märkt hur jag blev FÖR trygg med det egna fältet. Man kan börja förvänta sig att alla normala landningar ska bli bättre än godkänt, och därmed glömma att omdrag existerar. Som en "human factor" kan man sen få för sig att tvinga ner planet när parametrarna inte stämmer, bara för man kanske inte BEHÖVT göra omdrag de senaste hundra landningarna.
Att upprätthålla flygtrimmen till ett minimum och då bara ligga i det egna varvet är nog att betrakta som en fälla.
En felfaktor är ofta fullt hanterbar, men 2-3 adderar lätt upp till något farligt.
Tex, finalen blir något för kort och för hög, samtidigt vrider vinden så du får medvind osv.
Så därför, mixa in omdrag som ren reflexträning även när skolningen för det är klart, och träna så mycket som möjligt på andra fält än estt.
Bedömningslandningar är också bra att blanda in varje gång, för där går man in i en mindre självsäker attityd.

Ett annat tips för att dra ner stressen är att anteckna så mycket som möjligt av frekvenser, hö-vä-varv och höjder på själva kartan. Eller använd knäbord. Har märkt att mer än ett papper att konsultera blir lite för mycket arbete när man är grön och kommer till nya platser. Dessutom är den inplastade TMA-kartan djävulskt svår att vika till en hanterbar yta, och vid en längre nav behöver man dessutom vika om den under färden. Så därför, vik den i klubbstugan.
Anteckna vad höjd för sväng till final bör vara i msl för främmande fält. Jag föredrar 400 ft över marken enligt UL-varvet för bana 21. För tex Eslöv blir det då 700 msl och max 1000 att inleda basen med. (de har 1300 msl i varvet)
Också bra att efterfråga vind och aktiv bana på radion när man anmäler sin närvaro inför att ansluta till andra flygfält.

Avslutningsvis ett tips från Poul jag glömde nämna. Saknar man riktmärken för en ny bana är "en vingspets" lagom seperation för medvinden (tex för landning bana 21 ligger vänster vingspets precis längs banan), och när man har 45 grader till tröskeln snett bakom sig är det lämpligt att svänga in för basen.

edit: stuvade om lite bara
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Oskar Ahlm

Inlägg av Oskar Ahlm »

Fan vilka tips han kommer med! :D Ja man bävar lite inför första landningen med vinden i sidan men det går säkert bra.

Man blir bra sugen på den där näset rundan!!! Jag och Johan tänkte hålla ett öga på den sena TAF och eventuellt trötta någon lärare med att komma ner till fältet imorgon om vädret ser okej ut. Vi kan hålla kontakt.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Bra idé, fältet kallar!

Skriv svar