Nu ska den här texten tolkas av transportstyrelsen och införas den 8 april vad jag förstår. Så tills dess verkar AOPA och (antar jag) KSAK på för att få myndigheten att tolka välvilligt. Men det ser ju ut som att man med UL i bagaget kan nöja sig med 15h i en PA28 och lite teori som man till stor del redan kan och därefter kvittera ut ett LAPL.FCL.105.A LAPL(A) – Befogenheter och villkor
a) Innehavaren av ett LAPL för flygplan har befogenhet att vara befälhavare på enmotoriga kolvmotorflygplan (land) eller
TMG med en maximal startmassa som är mindre eller lika med 2 000 kg, som medför högst tre passagerare, så att det aldrig finns fler än 4 personer ombord på luftfartyget.
b) Innehavare av ett LAPL(A) får endast medföra passagerare sedan de efter certifikatets utfärdande har genomfört 10
timmars flygtid som befälhavare på flygplan eller TMG.
FCL.110.A LAPL(A) – Erfarenhetskrav och tillgodoräknande
a) En sökande till ett LAPL(A) ska ha genomfört minst 30 timmars flygtid på flygplan eller TMG, varav minst
1. 15 timmars utbildningstid i dubbelkommando i den klass som används vid flygprovet,
2. 6 timmars övervakad ensamflygning, inbegripet minst 3 timmars distansflygning på egen hand med minst en distansflygning på minst 150 km (80 nautiska mil), under vilken en fullstoppslandning vid en annan flygplats än startflygplatsen ska göras.
b) Särskilda krav för sökande som innehar ett LAPL(S) med behörighetstillägg för TMG. Sökande till ett LAPL(A) som
innehar ett LAPL(S) med behörighetstillägg för TMG ska ha genomfört minst 21 timmars flygtid på TMG efter godkännandet av behörighetstillägget för TMG samt ha uppfyllt kraven i FCL.135.A a för flygplan.
c) Tillgodoräknande. Sökande med tidigare befälhavarerfarenhet får tillgodoräkna sig detta mot kraven under punkt a.
I vilken omfattning detta ska tillgodoräknas ska beslutas av den ATO där piloten genomgår utbildningskursen på grundval av ett inträdesflygtest, men får inte
1. överskrida den totala flygtiden som befälhavare,
2. överskrida 50 procent av de timmar som krävs under punkt a,
3. omfatta kraven under punkt a 2
Men det märker vi..
För er som är som jag och gärna plöjer torr juridisk text om kvällarna:
Svenska: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... ULL:SV:PDF
Engelska: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexU ... ULL:EN:PDF