Nytt flygplan
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
kompass
NIcke kolla http://www.ksak.se/klubbar/HassleholmsFK/Zephyr.htm
så ser du hur en kompass ser ut!
visst kan vi avså från hjulkåpor och färg. Men personligen tycker jag att aluminiument skall vara BLANKpolerad och sedan lackad som de gamla DC3.
så ser du hur en kompass ser ut!
visst kan vi avså från hjulkåpor och färg. Men personligen tycker jag att aluminiument skall vara BLANKpolerad och sedan lackad som de gamla DC3.
Re: kompass
Jo jag kollade...viggo skrev:NIcke kolla http://www.ksak.se/klubbar/HassleholmsFK/Zephyr.htm
så ser du hur en kompass ser ut!
visst kan vi avså från hjulkåpor och färg. Men personligen tycker jag att aluminiument skall vara BLANKpolerad och sedan lackad som de gamla DC3.
Den ser varken dyr eller tung ut...
Det jag menade var att det måste väl finnas något mellanting från den kompassen vi har nu, som är hyfsat missvisande.
Inget flygplan är för litet
Precis haft möte och bestämt instrumentering och så vidare. Vi får in ett horisontgyro men tyvärr ingen EFIS i det här planet. Får vänta tills nästa. Bättre kompass utlovas också. Slutgiltig beställning läggs väl innan jul.Johan skrev:Hej på er!
Hur går det med planeringen av det/de ny flygplanet/en?
Vilket surt väder det är...jag vill flyga!!!
Blir ett omålat plan, typ det ljungbyhed har. Jag tror vi enades om blåa vingspetsar.
Henrik Persson
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
EFIS kontr Horisontgyro
Jag var i Hässleholm och flög in mig på Zephyr 2000C med EFIS. En positiv överaskning. I EFIS finns en artificiell horisont och även det var en positiv överaskning. Jag har inte jämfört vikten men EFISen ersätter flera instrument och för vår flygning så är den artificiella horisonten tillräcklig. Den är inget I instrument men vi får ändå bara flyga VFR och som stöd i en sämre vädersituation är den artificiella helt ok.
Jag hade hoppats att vi skulle få en fin helg vädermässigt så jag kunde låna ner Zephyren från ESFA så fler kunde prov på ev flyga in sig. Jag kommer att skicka ut ett allmänt meddelande om möjlighet till detta finns vädermässigt. Kan även bli en vardag.
Jag hade hoppats att vi skulle få en fin helg vädermässigt så jag kunde låna ner Zephyren från ESFA så fler kunde prov på ev flyga in sig. Jag kommer att skicka ut ett allmänt meddelande om möjlighet till detta finns vädermässigt. Kan även bli en vardag.
Re: EFIS kontr Horisontgyro
Det ser vi fram emot.Håkan Sjöberg skrev:Jag var i Hässleholm och flög in mig på Zephyr 2000C med EFIS. En positiv överaskning. I EFIS finns en artificiell horisont och även det var en positiv överaskning. Jag har inte jämfört vikten men EFISen ersätter flera instrument och för vår flygning så är den artificiella horisonten tillräcklig. Den är inget I instrument men vi får ändå bara flyga VFR och som stöd i en sämre vädersituation är den artificiella helt ok.
Jag hade hoppats att vi skulle få en fin helg vädermässigt så jag kunde låna ner Zephyren från ESFA så fler kunde prov på ev flyga in sig. Jag kommer att skicka ut ett allmänt meddelande om möjlighet till detta finns vädermässigt. Kan även bli en vardag.
Henrik Persson
Tänkte det var dags att bumpa upp tråden igen.
VIRre har snart gått 800h och vid 1200h (senast) är det enligt kloka hjärnor i klubben dags att börja fundera på att sälja kärran. Såklart måste den då ersättas med något, och frågan är ju då med vad.
En Dynamic eller Zephyr (där Zephyren vinner eftersom den är 300000kr billigare än dynamicen) hade väl varit trevligt? Ett lite kvickare, smidigare, sötare reseflygplan hade väl varit fint?
Frågan är ju då när ett inköp ska börja planeras? När ska beslut tas? Det är redan nu dags att börja drömma, så mycket är klart.
Såhär fint kan det ju se ut i en dynamic t.ex:

VIRre har snart gått 800h och vid 1200h (senast) är det enligt kloka hjärnor i klubben dags att börja fundera på att sälja kärran. Såklart måste den då ersättas med något, och frågan är ju då med vad.
En Dynamic eller Zephyr (där Zephyren vinner eftersom den är 300000kr billigare än dynamicen) hade väl varit trevligt? Ett lite kvickare, smidigare, sötare reseflygplan hade väl varit fint?
Frågan är ju då när ett inköp ska börja planeras? När ska beslut tas? Det är redan nu dags att börja drömma, så mycket är klart.
Såhär fint kan det ju se ut i en dynamic t.ex:

Henrik Persson
Mumma, ett plan med en sådan cockpit hade väl ingen klagat på...
Nackdelen med Dynamicen är väl just priset som du nämnde Henrik.
Ett "riktigt" reseplan hade varit roligt. Sen hade det varit kul att flyga lite annat än Eurostar också...
Dock är väl en förutsättning att det ska flygas lite mer också...
Men visst jag håller med dig. Även om inköp inte är aktuellt för stunden och inte nästa år så bör det finnas med i en säg 3-årsplan. Arbetet bör pågå kontinuerligt, för att vid ett köp ha lättare att jämföra modeller och se för- och nackdelar...
Finns det inte en arbetsgrupp för flygplansköp?
En bild från Hässleholms Zephyr. Stilig den med...

Nackdelen med Dynamicen är väl just priset som du nämnde Henrik.
Ett "riktigt" reseplan hade varit roligt. Sen hade det varit kul att flyga lite annat än Eurostar också...
Dock är väl en förutsättning att det ska flygas lite mer också...
Men visst jag håller med dig. Även om inköp inte är aktuellt för stunden och inte nästa år så bör det finnas med i en säg 3-årsplan. Arbetet bör pågå kontinuerligt, för att vid ett köp ha lättare att jämföra modeller och se för- och nackdelar...
Finns det inte en arbetsgrupp för flygplansköp?
En bild från Hässleholms Zephyr. Stilig den med...

Johan
PPL (SEP, IR), UL-B
PPL (SEP, IR), UL-B
Har för mig ni har samma GPS som sitter i SE-VPS (på bild ovan). Har jag rätt för mig?Hans_P skrev:...på bilden ovan saknas GPSen som är monterad i panelen till vänster om EFISen, och som dessutom kommunicerar direkt med EFISen så att man i delad skärm får upp ett kursgyro med info. Det fungerar, och det fungerar väldigt bra!![]()
Henrik Persson
..då hade man ju fel för sig. Nåja. Fräcka funktioner i den där dynonen i alla fall.Hans_P skrev:Hmm, öh, nej, det kan man nog inte säga... Vi har en Garmin GPS III Pilot, inmonterad stående. Men visst, det är inte lika 'flashigt', dock billigare och fullt tillräckligt.Henrik skrev:Har för mig ni har samma GPS som sitter i SE-VPS (på bild ovan). Har jag rätt för mig?![]()
Henrik Persson