Christian har flygit Gyrokopter - testrapport!

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Merheim

Christian har flygit Gyrokopter - testrapport!

Inlägg av Merheim »

Undertecknad provade i lördags på att flyga Gyrokopter på Sövde.

Man har ju under längre tid fluktat på att flyga helikopter men när timkostnaden rusar iväg till sådär 5000:- så känns det inte riktigt lika roligt längre. Istället har funderingarna cirklat mer och mer kring gyrokoptrar (Autogyro).

Sagt och gjort efter vädret ställt in ett försök och fullbokade helger så var det i Lördags dags att i fantastiskt flygväder flyga utan vingar.

Det som har dragit mest för mig när det gäller helikopter/gyrokopter är möjligheten att landa i princip nästan var som helst.

Vad som hände var att jag vid testflygningen blev extremt positivt överaskad och helt betagen av flygkänslan i gyrokoptern. Jag trodde inte innan att man skulle få den där riktiga flyga Huey (känd Vietnamchopper) känslan, men det fick man!!!

Ofattbart manövererbar, riktig helikopterkänsla, fantastisk sikt (man kan ju se genom "vingarna", landingsprestanda utan dess like (med lite vind så landar man med NOLL rullsträcka), möjlighet till säker långsamflygning (TAS=0 !), Pedalsvängar (utan bankning) etc.

Bara känslan i att hålla i spaken och känna den lätta rotorobalansen, så coolt, eller att dra spaken bakåt, känna farten minska, fartmätaren gå ner på nollan och allt som händer är att man börjar få sjunk.

Jämfört med helikoptrar så har dessa en hel del operativa begränsningar så skillnaden är faktiskt inte så jättestor. (Man kan inte hovra precis över marken, man kan inte höghöjdshovra, och man behöver vid lite vind lite startsträcka (ca 20-30 meter som mest)

Så mitt enda råd är att har ni inte provat så prova, ord är en sak men känslan...

Bild
Christian Merheim